eHETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL

Aktuális képzések:

ÁLLAMILAG ELISMERT KÖZBESZERZÉSIREFERENS-KÉPZÉS
(2009. október 15.-2010. március 25.)

KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Tízmilliárdos informatikai közbeszerzések

Három, összesen 38-43 milliárd forint értékű közbeszerzési eljárást hirdetett a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF). A nyertesekkel négyéves keretmegállapodást köt majd. Az adatbázis-kezelő szoftverekre és a kapcsolódó szolgáltatásokra kiírt tender előzetesen becsült értéke 10 milliárd forint. A pályázóknak az elmúlt három évre vonatkozóan fel kell tudni mutatniuk legalább tíz, különböző felhasználó részére végzett, a közbeszerzés tárgya szerinti referenciamunkát. A tárgyalásos eljárás részvételi határideje augusztus 17. A másik két közbeszerzés számítógéprendszerek szállítására és a kapcsolódó szolgáltatások teljesítésére vonatkozik. Az egyik, 8 milliárd forint értékű kiírás teljes, x86 portfólióval rendelkező gyártmánycsaládokra, a másik, 20-25 milliárd forint becsült értékű felhívás pedig HP, IBM, Sun, SGI, Bull/Nec, Fujitsu gyártmánycsaládokkal egyenértékű számítógéprendszerek és szolgáltatások beszerzésére irányul. Az előbbi tenderre augusztus 18-a, az utóbbira augusztus 19-e a részvételi jelentkezés határideje. Az ajánlatokat a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás alapján értékelik.

Útcsere az uniós támogatásért

Autópálya-finanszírozást cserél a kormány: az M3-as következő szakaszát eredetileg magántőkéből akarták megvalósítani, de ha Brüsszel hozzájárul, az Európai Unió anyagi támogatásával építik meg. Az M4-est viszont koncesszióba adják, holott ezt a fejlesztést közösségi támogatásból tervezték. A lépésre azért kényszerül a kormány, mert az Unió sztrádának minősítette az új M4-es terveit, és „visszadobta” a környezetvédelmi engedélyét. Konkrétan: információk szerint az auditor észrevette, hogy a főút helyett valójában autópályát akarnak építeni az M4-es nyomvonalán. Ami önmagában nem lenne kifogásolható, ám az már probléma, hogy a Brüsszelben főútként „eladott” sztrádaberuházást kísérő engedélyek és dokumentumok az Unió szakemberei szerint nem teszik lehetővé uniós elvárásoknak megfelelő autópálya építését. A legfontosabb: a főút építésére vonatkozó környezetvédelmi engedéllyel nem lehet autópályát építeni. Ezek után döntött úgy a kormány, hogy nem az M3-ast, hanem az M4-est adja koncesszióba, és egyidejűleg az M3-ashoz igényel uniós támogatást. (További részletek a lapszemle rovatban.)

Békéscsaba: ajánlati felhívás a csatorna-tenderre

Az Európai Unió hivatalos lapjában is megjelent a békéscsabai szennyvízcsatornázás kivitelezésére vonatkozó ajánlati felhívás. Miután a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Fejlesztési Igazgatósága jóváhagyta a csatorna leendő kivitelezőinek kiválasztására elkészített közbeszerzési dokumentációt, megindulhatott az eljárás. A beruházás becsült értéke miatt a közbeszerzést megindító hirdetményt az Unió hivatalos lapjában is meg kellett jelentetni – tájékoztatott a részletekről Vantara Gyula, Békéscsaba polgármestere. Az elkövetkező hetekben a pályázók összeállítják a kivitelezésre vonatkozó ajánlataikat, amelyeket szeptember 2-áig kell benyújtaniuk az önkormányzathoz. Az ajánlatok beadása és bontása után kezdődik az értékelés. Eredményhirdetés a tervek szerint október 27-én várható.

Október elsejétől működik a fedezetkezelő

A kormány megkezdte azoknak a programoknak a kidolgozását, amelyek a járműipar, a logisztika, a gyógyszeripar, a bio-, valamint az információ és a kommunikációs technológia területén működő vállalkozások fejlődését, piacképességét segíthetik – jelentette be Varga István, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium vezetője. Érvelése szerint a gazdasági válság után ezek az ágazatok jelenthetik majd a magyar gazdaságban a húzóerőt.
Megerősítette a miniszter, hogy október 1-jével megkezdi működését a Biztos kéz program, amelynek révén megvalósul az az elv, miszerint a közbeszerzési eljárások elnyerésével végzett építőipari munkákon a kivitelezők a szerződés szerinti teljesítések után pontosan megkapják járandóságukat. Alkalmazni kell a fedezetkezelő szervezetet, amely a műszaki ellenőr igazolása alapján kifizeti a munkát elvégzett vállalkozót.

Pécs: kiválasztották az EKF kommunikátorát

A Pécs 2010 – Európa Kulturális Fővárosa médiatervezésére és médiavásárlásra kiírt, bruttó 880 millió forintos keretösszegű nyílt közbeszerzését a Berg Média Kft. nyerte. Feladata a kulturális főváros programjához kapcsolódóan az ajánlatkérő marketingstratégiáján alapuló médiatervezési, médiavásárlási és ehhez kapcsolódó ügynökségi szolgáltatások ellátása. A vállalkozási szerződés 20 hónapra szól. A tenderre hat ajánlat érkezett.
Ugyancsak pécsi hír, hogy a megyeszékhely olasz testvérvárosa, Terracina is beszáll a 2010-es Európa Kulturális Fővárosa program külföldi promóciójába. A két város polgármestere megállapodott abban, hogy az olasz város lehetőséget biztosít Pécs ez évi itáliai bemutatkozására, másrészt 2010 tavaszán, olasz hetek keretében, Latio régió és Latina megye szerepel a Baranya megyei székhelyen.

Traffipaxtender: visszalépett a tárca

Költségvetési problémákra hivatkozva az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium úgy döntött, hogy az ajánlatkérő Országos Rendőr-főkapitányság nem köthet szerződést azokkal a cégekkel, amelyek az ország három formális régiójában összesen hatszáz sebességmérő készülék beszerzésére és üzemeltetésére pályáztak. A pályázatot lebonyolító OKFON Zrt. értesítette erről a már megnevezett nyerteseket. A közbeszerzés eredményét a Civil Biztonsági Szolgálat Zrt. előzőleg már megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. Azt kifogásolta a társaság, hogy a keleti és a nyugati régióra kiírt tenderből, arra hivatkozva, hogy ajánlatai „kirívóan alacsony ellenszolgáltatást tartalmaznak”, kizárták. A középső régióra szóló, még alacsonyabb ajánlatát viszont elfogadták. A döntőbizottság ennek alapján megtiltotta az ORFK-nak, hogy szerződést kössön a nyugat- és kelet-magyarországi győztesekkel. Úgy ítélte meg, hogy sérülhetett az eljárás tisztasága. Ugyanez a Civil Biztonsági Szolgálat Zrt. esetében nem merülhetett fel, de szerződést, a jelek szerint, vele sem köthet az ORFK.

M0-s: jogorvoslat elutasítva

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. várhatóan hamarosan szerződést köt az M0-s körgyűrű déli szektor, 51-es főút és M5-ös autópálya közötti szakaszának kivitelezésére kiírt közbeszerzési eljárás nyertesével. A Közbeszerzési Döntőbizottság ugyanis elutasította az eljárás miatt kezdeményezett jogorvoslatot – derül ki az állami fejlesztőcég közleményéből. Ebben a társaság emlékeztet arra: 2009. június 15-én jelentették be, hogy az EMWL Autópálya Konzorcium építheti meg 9,7 milliárd forintért az M0-s körgyűrű déli részén hiányzó 6,3 kilométeres szakaszt. A legolcsóbb ajánlattal nyertes konzorcium vezetője az Euroaszfalt Kft., tagja a Mahíd Zrt., a W-Mix Kft., valamint a Lavinamix Kft. Emlékeztetőül: az egyik vesztes, a Szeviép támadta meg az eredményt a Közbeszerzési Döntőbizottságnál.

MÁV: megsemmisítették az ajánlatkérő felhívást

A közbeszerzési törvény megsértése miatt egymillió forint bírsággal sújtotta a Közbeszerzési Döntőbizottság a MÁV Zrt.-t, és megsemmisítette az ajánlatkérő részvételi felhívását. A vasúttársaság 25 kilovoltos vasúti felsővezeték-hálózatán a vezeték karbantartására, hibaelhárításra és egyéb tevékenységek elvégzésére írt ki pályázatot, ám ezt egy székesfehérvári cég megtámadta. A MÁV arról tájékoztatott, hogy tiszteletben tartva a bizottság döntését, hamarosan új tender ír ki.

GPS-tender: eredményhirdetésre várva

A múlt héten (július 23-án) lezárult a Magyar Közút Nonprofit Zrt. veszélyjelző GPS beszerzésére kiírt eljárása, és hamarosan várható az eredményhirdetés, mivel a nyertesnek ez év december 31-éig be kellene fejeznie a projektet. A kiíró a gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárás keretében a közúthálózat veszélyes helyeire figyelmeztető GPS-alapú rendszert akar vásárolni. Az uniós támogatásból megvalósuló fejlesztést három részre bontotta az ajánlatkérő Magyar Közút Zrt. Az első webalapú informatikai rendszerfejlesztés, a második az úthálózat veszélyes helyeire (pl. vasúti átjárók, veszélyes csomópontok, veszélyes ívek) figyelmeztető GPS-alapú rendszer létrehozása, a harmadik pedig a közúthálózat szállítási fő irányaiban a parkolási lehetőségekről tájékoztat. A három feladat nettó ellenértékét mintegy 110 millió forintra becsülik. A rendszer a jelenleg már forgalomban lévő, gépjárművekben is alkalmazható fedélzeti navigációs berendezések funkcióbővítését célozza, azt remélve, hogy segítségével jelentősen csökkenteni lehet majd a közúti balesetek számát.

Hírek – röviden

Az M2 autóút 22. és 32,7. kilométere között, 10,7 kilométer hosszban újítják fel a burkolatot. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. erre vonatkozóan megjelent közbeszerzési felhívására az ajánlattételi határidő július 30. * A Közbeszerzési Döntőbizottság kétmillió forintra bírságolta az APEH-et, mert a telefonos ügyfélközpont létesítésére kiírt közbeszerzés során kizárt két céget a tárgyalásos eljárásból. A nyertessel megkötötték a szerződést, így nem lehetett orvosolni a jogsértést. * Az IQSYS Zrt. nyerte nettó 529 millió forintos ajánlatával a Hajdú Volán korszerű IT-alapú rendszerekre vonatkozó nyílt közbeszerzését. * Az NVE Szombathely 86 Konzorcium (vezetője a Nemzetközi Vegyépszer Zrt., tagja az EuroAszfalt Kft.) négymilliárd forint plusz áfáért építheti meg a 86-os főút Szombathely–Vát közötti 9,2 kilométeres szakaszát. A tenderre tíz pályázat érkezett, amelyek közül öt volt érvényes. * Kerékbilincselésre keres nyílt közbeszerzésen vállalkozót Budapest terézvárosi önkormányzata tíz évre. * Pakson a II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolát a közbeszerzési eljárás nyertese, az Ulbert Kft. újítja fel. * Ismét kiírta a közbeszerzési eljárást a békési Dr. Hepp Ferenc Általános Iskola felújítására a helyi önkormányzat. A mintegy 550 millió forintos program nyerteséről augusztus második felében döntenek. * A Magyar Televízió Zrt. megállapodott az Antenna Digitális Televízió Műsorterjesztő Kft.-vel csatornáinak digitális terjesztéséről. A szerződéskötést hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárás előzte meg. A köztévé 2020-ig 17,7 milliárd forintot fizet csatornáinak digitális földfelszíni terjesztéséért. * A hatvani kórház működtetésére nyílt közbeszerzési eljárás keretében kiírt koncessziós pályázat beadási határidejéig egyetlen ajánlat sem érkezett. Augusztus végén várhatóan új pályázat kiírásáról dönt a képviselő-testület. * Dunaföldvár, Bölcske és Madocsa 1,1 milliárd forint ráfordítással korszerűsíti oktatási intézményeit. Az erre vonatkozó tender napokon belül megjelenik. * Az Alba Volán Zrt. üzemanyag-beszerzésre vonatkozó tárgyalásos eljárásán egyedül a Mol Zrt. tett ajánlatot. A közlekedési vállalat vele kötött csaknem 6,1 milliárd forint értékű szerződést benzin és gázolaj szállítására.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Suskus

Európai uniós támogatással az a Vasútépítő Kft. végzi Ukk és Boba között a 18 kilométeres szakasz felújítását, amelynek ügyvezető igazgatója Szijjártó István, a Fidesz elnöki kabinetjét vezető Szijjártó Péter édesapja – olvasható az egyik napilap címoldalán.
És? – kérdezhetné egy normális ország normális állampolgára. A vállalkozás majd minden megrendelését közbeszerzési és más versenytárgyalásokon nyerte el, sőt a lap érdekességként megemlíti, hogy kapott megbízást a MOTIM Rt.-től is, amikor annak igazgatósági elnöke Gyurcsány Ferenc volt.
És? – kérdezhetné egy normális ország normális állampolgára, ahol ebből csak akkor születne hír, ha kiderülne, hogy valami suskus, politikai kapcsolat, korrupció, visszaélés van a dolog mögött. Szijjártóék például drágán és rosszul dolgoznak, nem fizetnek a munkásoknak, az alvállalkozóknak, vagy APEH-tartozásuk van. De nem így van. Az írásból megtudhatjuk, hogy a cég a 90-es évek második felében indult igazán fejlődésnek, ők építették meg a győri Audi teljes iparvágány-hálózatát, de jutottak üzlethez a GYSEV-től és a MÁV-tól is.
Jó tehát, hogy a kft. évek óta állja a versenyt, s rezsimektől függetlenül sorra nyerte a közbeszerzéseket. Csakhogy ezek a történetek nálunk nem a sikerről szólnak. Mi nem ezekre a konklúziókra vagyunk beállítva. Egyetlen név, utalás, lebegtetés, sugallat elég, hogy fölkeltse a gyanút – nem az ajánlat, a protekció győzött.
Van persze bőven lelepleznivaló. Ahhoz azonban nem elég egy cégnyilvántartó szoftver meg egy közbeszerzési értesítő párhuzamos használata, hogy ki kivel, mióta, mit. Az ugyanis nem üldözendő, ha egy kinevezett olyan embereket keres a csapatába, akiket ismer, akikről jó véleménye van, akikben megbízik. A tények helyét azonban már rég átvették a feltételezések. És a támadásnak ez a fajta automatizmusa éppen a lényeget fedi el, mert összefolyatja a tényleges korrupciót a laikus számára hihetőnek tűnő, előre gyártott korrupcióval.
Utóirat: azért éltem fideszes példával, nehogy „szocimentőnek” látszódjék az írás. Szijjártó édesapjának pedig gratulálok. De legyen ez lecke a fiának is. (Tamás Ervin írása.)

(Népszabadság, 2009. július 21.)

Költségvetés: szigor jövőre is

Kemény egyeztetések várhatók a következő hetekben a kormány és a tárcák között, mivel a költségvetési szigor cseppet sem enyhül jövőre, sőt. A pénzügyi tárcánál készített tervezési körirat szerint ugyanis a 2010-es költségvetés előkészítése során a 2009. évi megszorításokat be kell építeni a bázisba. Sok idejük nincs a minisztériumoknak az alkudozásra, a jövő évi törvényjavaslatot ugyanis a kormány szeptember 8-ig szeretné benyújtani a parlamentnek.
A körirat tanúsága szerint a kormány igyekszik elejét venni a feladatok indokolatlan „kiszervezésének” A tervezési körirat fontos része, hogy a háttérintézmények körében „meg kell szüntetni az e szervezeteknél fennálló esetleges ellátottsági előnyt.” Ez a magasabb keresetekre és létszámokra s a szélesebb körű eszközbeszerzésekre és használatra utal. Különösen oda kell figyelni az őrző-védő és az informatikai jellegű feladatok ellátására. E szerződéseket újra kell tárgyalni, adott esetben új közbeszerzéseket kell indítani. A megbízási szerződéseket felül kell vizsgálni.
A körirat kitér a 2010. január 1-jétől figyelembe veendő új szabályokra is. Új elvárás például, hogy az állami és a magánszféra együttműködésében megvalósuló PPP-beruházások teljes összegét egyszeri kiadásként kell elszámolni a számvitelben, igaz, ez az összeg később, a szerződés futamideje alatt időarányos részletekben bevételként vehető figyelembe. Áll ez a többségi állami tulajdonú cégek tulajdonosi döntés alapján kezdeményezett beruházásaira is, miközben az állami tulajdonban lévő gazdaságok nyereségét bevételként, veszteségét pedig kiadásként kell elszámolni a mérlegkészítés évében.

(Világgazdaság, 2009. július 22.)

Útcserével menekítenék meg az uniós pénzt

Meglepte az M3-as Nyíregyháza–Vásárosnamény szakaszának koncessziós megépítésére pályázó konzorciumokat a közlekedési tárca. Közölték velük: nem kell ajánlatot adniuk a 34,3 kilométer, irányonként két forgalmi sávos autópálya és a hozzá tartozó 11,4 kilométeres kétszer egysávos autóút építésére. A koncessziós beruházást ugyanis lefújták. A lap munkatársa a miértre kereste a választ.
Értesülése szerint az EU külső tanácsadócégének auditora a térképre nézve egyetlen pillantással romba döntötte a magyar kormány régóta csiszolgatott autópályatrükkjét az M4-es főúton. Észrevette, hogy főút helyett valójában autópálya épül a 4-es nyomvonalán. Nem lehet tudni, hogy a szakértőnek mi szúrt szemet. Annyi biztos: a három szakaszra bontott program tervei szokatlanok. A Monor és Pilis közti első, 25,8 kilométeres szakaszon az autók óránként akár 130 kilométeres sebességgel hajthatnának (ezt az út műszaki jellemzői lehetővé teszik, a főutakon viszont ez nem jellemző). Hasonló a helyzet az 51-es és 56-os, valamint a 60,6 és a 69,6 kilométerszelvények között is. A felszalámizott M4-es autópálya megépítése ellen az EU bizonyára nem emelne kifogást, de azt elvárja, hogy a magyar fél a beruházásnak megfelelő tervekre kérjen közösségi támogatást. Végül a kormány sajátos megoldást választott: a fejlesztést egyetlen tollvonással kihúzza az uniós támogatásra váró beruházások közül, és megvalósítását a magánberuházókra hagyja. De a PPP-beruházások számát sem lehet nyakló nélkül bővíteni, ezek sorából tehát törölni kellett egyet, s a választás az M3-asra esett.
A Nyíregyháza–Vásárosnamény közötti autópálya tenderét már kiírták, augusztus végéig kellett volna a három versenyben lévő pályázónak ajánlatot tennie, ebből azonban már nem lesz semmi. A kormány tervei szerint a beruházást remélhetően uniós pénzből folytatják, legalábbis ha sikerül az elképzelést Brüsszellel elfogadtatni. Ha kedvező lesz a fogadtatás, akkor viszont az M4-esre kell koncessziós tendert lebonyolítani, és az M3-ason pályázó cégeknek visszafizetni a bánatpénzüket. A két beruházás a helycsere után akár meg is valósulhat.

(Népszabadság, 2009. július 24.)