eHETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL

Aktuális képzések, konferenciák:
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Hatályban a második építési csomag

A közlekedési beruházásoknál e hónap elsejétől már kötelező a fedezetkezelő alkalmazása, a többi közbeszerzésnél január 1-jétől, míg a magánberuházásoknál a jövő év április 1-jétől kell fedezetkezelőt megbízni - tájékoztatott Szabó Péter, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium szakállamtitkára. Az Országgyűlés által elfogadott úgynevezett második építőipari gyorsítócsomag szabályait nyolc kormányrendelet tartalmazza, amelyek már megjelentek a Magyar Közlönyben. A részletekről szólva az államtitkár elmondta: a támogatott beruházásoknál a támogatási előleg szolgálhat az első kifizetés fedezetéül. Ezt ugyan az építtető kapja, de kötelező azt átutalnia a fedezetkezelőnek, aki - a megfelelően elvégzett munka igazolása után - kifizeti a fővállalkozót, feltéve hogy az előbb rendezte az alvállalkozói számláit. Az építőanyag-gyártók és -forgalmazók is jelezték, hogy belépnének a fedezetkezelő alá, erre azonban a jelenlegi szabályok szerint nincs lehetőség. A beépített anyag ugyanis a kivitelező tulajdonába kerül. A tárca azt várja a fedezetkezelő alkalmazásától, hogy az eddigi soklépcsős körbetartozás jelentősen mérséklődik, az alvállalkozók hozzájutnak az elvégzett munka ellenértékéhez.

Érdemes bekerülni a köztartozásmentes adatbázisba

Az elmúlt időszakban több jogszabály megváltozott, ennek következtében bővül az alkalmazási köre az APEH honlapján elérhető köztartozásmentes adózói adatbázisnak. A közbeszerzési pályázatokkal kapcsolatos kifizetéseken túl már bizonyos támogatások odaítélésénél, folyósításánál, a pályázatok benyújtásánál is elfogadják a köztartozás-mentesség igazolására az adatbázisban való szereplést. Az adatbázisba egy, a honlapról letölthető kérelem kitöltésével, elektronikus úton - ügyfélkapun keresztül - lehet bekerülni. Abban az esetben, amennyiben a megelőző hónap utolsó napján nincs a vállalkozásnak az adóhatóságnál és a vámhatóságnál nyilvántartott adótartozása vagy köztartozása. A feltételek meglétét az adóhatóság folyamatosan ellenőrzi, és a kérelmezők csak ezt követően kerülhetnek a havonta megújuló, aktuális adatbázisba. Az adózó bármikor kérheti törlését a nyilvántartásból. Az adatbázisban való szereplés gyakorlatilag a vállalkozás tisztaságának igazolását jelenti.

Brüsszelben keresi igazát a Porr

Az Európai Bizottsághoz fordul a Porr Építési Kft. azok után, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság semmisnek nyilvánította a cég pályázatát az M0-s autóút M6-os autópálya és 51. számú főút közötti szakaszának kivitelezésére, és arra kötelezte a kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t, hogy harminc napon belül újabb döntést hozzon. A döntőbizottság álláspontja szerint a 28,3 milliárd forintos ajánlattal jelentkező, és korábban győztesnek hirdetett Porr érvénytelen ajánlattal nyert. A KD döntését Magyarországon csak bíróságon lehet megtámadni, azonban ez hosszadalmas folyamat. Mivel a kivitelezés az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg, így az Európai Bizottságnak felülvizsgálati joga van, illetve szakembereik egyébként is rendszeresen auditálják az ilyen kivitelezéseket. A Porr Kft. most egy ilyen, azonnali auditot kér Brüsszeltől, remélve, hogy gyors eredmény születik. (További részletek a lapszemle rovatban.)

Közbeszerzés előtt az Erkel Színház

Jövőre elkezdődhet az új Erkel Színház felépítése, és a tervek szerint 2013-ra többcélú kulturális központként nyitná meg kapuit. Az állam a kivitelezéshez befektetőt keres, akinek a beruházásért - a huszonöt éves futamidő alatt - évi 3,1 milliárd forintot fizetne. A döntés melletti legfontosabb érv, hogy hamarosan égetővé válik az Andrássy úti Operaház felújítása. A projekt első lépése a terület rendezése, a tervezett kulturális központ összesen több mint 22 000 négyzetméternyi telke ugyanis vegyes tulajdonban van. Amennyiben ezt sikerül rendezni, lehetséges, hogy még ez év végén, de legkésőbb 2010 első negyedévében kiírják a közbeszerzési pályázatot. Hiller István kulturális miniszter állítja: akad olyan befektető, aki felépítené a házat, és vállalja a feltételeket. Arra a kérdésre, miből tudják majd az évi 3,1 milliárd forintos részleteket fizetni, a miniszter azt válaszolta: addigra feloldódnak a megszorítások, és ennyi kiadást akkor már fel tudnak vállalni.

A pótmunkát nem finanszírozza az Unió

Az uniós támogatással megvalósuló projekteknél feltűnően gyakran nyúlnak a kedvezményezettek a pótmunka eszközéhez. Ebből arra lehet következtetni, hogy nem megfelelően előkészített fejlesztéshez igényeltek és kaptak támogatást. Tudni kell azonban, hogy az EU nem ad pluszpénzt a pótmunkákra, ugyanakkor elvárja, hogy hozzájárulásáért cserébe teljes egészében megvalósuljon mindaz, amit a kedvezményezett a támogatási szerződésben vállalt. A jelenlegi költségvetési helyzetben nincs arra kilátás, hogy az állam majd "besegít", és átvállalja a pótmunkákkal kapcsolatos kiadások fedezetét. A kockázatok elkerülésére a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség több intézkedést foganatosított. Ezek szerint, ahol szükség van rá, a jövőben kérik a tervezői és mérnöki felelősségbiztosítást; mulasztások vagy hibák esetén ebből lenne fedezethető a projekt százszázalékos megvalósításához elkerülhetetlenül szükséges pótmunka költsége. Előírás: nem lehet a pótmunkát a vállalkozói díj emelésére felhasználni.

Záhony: nyertest hirdettek

Az Eurokapu-21 Konzorcium nyerte meg a Záhony térségi széles nyomtávú vontatóvágány felújítására kiírt közbeszerzési eljárást. A konzorcium 4,3 milliárd forintért vállalta el a megbízást. A kapcsolódó mérnöki tevékenységre kiírt pályázat nyertese 137 millió forintos árajánlatával a Transinvest-Budapest Kft. lett. Mindkét közbeszerzésnél a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. volt az ajánlatkérő. A vontatóvágány-hálózat felújítása esetében az ellenszolgáltatás eredetileg becsült értéke nettó 3,9 milliárd forint volt, a mérnöki tevékenység pedig nettó 418 millió forint.

Sanghaji pavilon: befutó a Genexpo

Kihirdették a Miniszterelnöki Hivatal által 2,6 milliárd forint értékben a 2010-es sanghaji világkiállítás magyar pavilonjának kialakítására, berendezésére, és az ott zajló programok megvalósítására kiírt közbeszerzési pályázat eredményét. Nyertes a Genexpo Hungary Kft. lett, aki három pályázó közül egyedül jutott be a tender második fordulójába. A magyar részvételt koordináló miniszterelnöki megbízott, Huszty András közölte: a közbeszerzési eljárásnál feltétel volt, hogy a feladat elvégzésére jöjjön létre egy úgynevezett projektcég, így alakult meg a Genexpo, amely kínai-magyar közös tulajdonban van. A társaság mögött hongkongi anyavállalat áll..

Közbeszerzés határátkelőkre

A hegyeshalmi és a rajkai autópálya-határátkelők teljes akadálymentesítésének tervezésére közbeszerzési pályázatot írt ki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Magyarország két évvel ezelőtt csatlakozott a schengeni egyezményhez, s ezzel megszűnt a folyamatos határőrizet az osztrák és a szlovák határszakaszon. A határzónában el kell bontani mindazokat az objektumokat, amelyek zavarják a folyamatos áthaladást, és meg kell teremteni a teljes akadálymentesítést. Az e munkákra vonatkozóan kiírt tanulmánytervben a pályázóknak a csatlakozó autópálya folyamatos átvezetését kell megoldaniuk a határpontig. A tervnek tartalmaznia kell a sztrádáról a határ előtt le- és felhajtás biztosítását is. Meg kell oldják a pálya melletti területek kiszolgálását, valamint a közúti áruszállító járművek menet közbeni előszelektálással kombinált tengelyterhelé-mérését és az autópálya-matrica vásárlásának lehetőségét is. A tervezésnél szem előtt kell tartani, hogy a forgalom átvezetése akadály- és zavarásmentes legyen. A kiírás szerint a közbeszerzésen nyertes pályázónak a jövő év közepéig kell elkészítenie a terveket.

Október végéig lehet beadni a LEADER-pályázatokat

A magyarországi LEADER-közösségek munkaszervezetei október 31-éig várják a térségi igényekhez és sajátosságokhoz igazodó, a helyi vidékfejlesztési stratégiákkal összhangban álló pályázatokat. A programban a tízezer főnél kevesebb létszámú települések vehetnek részt. A program jelentőségét mutatja, hogy a 2007-2013 közötti időszakban több mint 70 milliárd forintot fordíthatnak a helyi fejlesztési elképzelések megvalósítására. A térségi pályázatok azok számára hozzáférhetők, akik helyben teremtenek értéket, ott élnek és dolgoznak. A LEADER térségi kiírások hét célterület köré csoportosulnak: közösségi célú fejlesztések, vállalkozási alapú fejlesztések, térségi rendezvények, térségek közötti és nemzetközi együttműködés, valami tervek és tanulmányok a későbbi térségi fejlesztések alapozásához.

Hírek - röviden

A központosított közbeszerzések keretében tavaly összesen nettó 74,5 milliárd forint értékben vásároltak terméket és szolgáltatásokat, ennek több mint 60 százalékát (45,6 milliárdot) az informatikai piacon költötték el. * Budapest Erzsébet téri egykori autóbusz-pályaudvarának átépítésére kiírt második közbeszerzési eljáráson már megnevezték a nyertest, ám a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság beperelte a korábbi kivitelezőt, s a jogi eljárás miatt késik az utómunkák elvégzése. * Közbeszerzéssel keresne külső vállalkozót a komlói helyi járatú buszközlekedés ellátására a Pannon Volán Zrt. * Az Állami Számvevőszék vizsgálata szerint a sukorói földcsereügyletet semmisnek kellett nyilvánítani, mert azok a közérdekű célok, amelyekre hivatkoznak, nem állnak fenn. * Két támogatási pályázat megnyerésével felújítja belterületi útjait Ecser: a kivitelezőt közbeszerzési eljáráson választják ki. * Az M0-s és az M2-es autóút közös csomópontjának felújítására kiírt közbeszerzési pályázatot a Magyar Aszfalt Kft. nyerte; a beruházás összköltsége 111 millió forint. * Várhatóan a héten döntenek a központi illetményszámfejtést támogató informatikai rendszer (KIR) új verziójának bevezetéséről, amely a becslések szerint 3-4 milliárd forintba kerül. * Körülbelül három hónapot csúszik a 986 millió forintba kerülő csurgói kistérségi járóbeteg-ellátó egészségügyi centrum építése, mert finanszírozási okokból új közbeszerzési eljárást indítanak. * Nyílt közbeszerzési eljárást kezdeményez Debrecen önkormányzata a 2-es villamos vonalának kiépítésére, és a hozzá kapcsolódó teljes infrastruktúra megvalósítására.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Megjött a fedezetkezelő

Októbertől a törvény szerint a fedezetkezelő elkülönített számlán tartja az építési beruházás fedezetét, valamint a garancián visszatartott összeget. Ezt a kormányrendelet úgy egészíti ki, hogy a közbeszerzéseken 90 millió forint, míg a magánberuházásoknál 1,2 milliárd forint értékhatár felett lesz kötelező a fedezetkezelő alkalmazása. A közbeszerzéseknél a Magyar Államkincstár látja el ezt a feladatot, a magánberuházásoknál bank vagy a kincstár lehet a fedezetkezelő, kialkudott díjért.
A fedezetkezelővel - meghatározott kitételek mellett - az építtetőnek kell szerződést kötnie. Ez a megállapodás nagymértékben függ az építési szerződés hatályától. Amint hatályba lép a kivitelezési szerződés, a fedezetet az építtetőnek igazoltan biztosítani kell. Ez lehet bankhitel, vagy például támogatási szerződésről szóló dokumentum is. Az építési naplóban szereplő alvállalkozókat elektronikus nyilvántartásba veszik. A fedezetkezelő ügyel arra, hogy minden részteljesítés után megtörténjen a kifizetés, ha a teljesítési igazolást és számlát is csatolták. Csak azok a vállalkozók fordulhatnak a fedezetkezelőhöz, akik az elektronikus nyilvántartásban szerepelnek. Ha a fővállalkozó vitatja a teljesítési igazolás valóságtartalmát, például minőségi kifogásai vannak, akkor a fedezetkezelő visszatartja a kifizetést a jogerős döntésig, illetve az egyezség megszületéséig. A fedezetkezelő az új jogszabály szerint feladatait és befolyását tekintve szinte egyenértékűvé vált a kivitelezővel vagy az építtetővel. Ennek megfelelően munkája meglehetősen bonyolult.

(Ingatlanbefektetés, 2009. október 1.)

A Porr az EU-tól kért vizsgálatot

Vitatja a Porr Építési Kft. a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatát, amellyel semmissé nyilvánította az M0-s egyik szakaszának kivitelezésére kiírt közbeszerzési eljárás lezáró döntését, ezért az Európai Bizottságtól kér gyors vizsgálatot.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a három beadott ajánlatból először a legolcsóbbat, a Porr ajánlatát hirdette ki győztesnek, a döntőbizottság viszont arra kötelezte a NIF-et, hogy 30 napon belül értékelje újra az ajánlatokat. A Porr szerint ha a bizottság szabálytalanságot állapít meg, akkor ennek az is lehet a következménye, hogy elvész a támogatás. A beruházás ugyanis 85 százalékban uniós forrásból valósulna meg. Mivel a három fázisban lebonyolítandó építkezés összesített költsége 50 milliárd forint, a tét több mint 40 milliárd forintnyi uniós pénz.
A Porr 28,3 milliárd forintos ajánlata mellett a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. 31,4 milliárdos, az A Híd által vezetett konzorcium pedig 34,8 milliárdos ajánlatot tett. A két vesztes ajánlattevő fordult a döntőbizottsághoz, amely ezt követően megállapította, hogy a Porr és a Nemzetközi Vegyépszer ajánlata egyaránt érvénytelen. A testület határozata a Porr ajánlatában azt kifogásolta, hogy az előírt alkalmassági követelmények közül hiányzott egy betonkeverő gép, illetve hiányos volt a szakemberek szakmai életrajza is. A Porr ügyvezető igazgatója szerint egy osztrák vállalatnál rendelkezésre áll a gép, ezt jelezték is ajánlatukban. A szakmai életrajzokban pedig mindössze olyan fogyatékosságok voltak, hogy az egy-egy cégnél eltöltött munkaviszonynál az évek feltüntetése mellett nem jelölték meg a hónapokat is. Ezt kifogásolta a döntőbizottság.

(Napi Gazdaság, 2009. október 1.)

Tízmilliárdok titokban

Évente több tízmilliárdra rúgnak az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága által titkosított közbeszerzési beruházások. Nemzetbiztonsági okokra hivatkozva a nyilvánosság kizárásával, korlátozott formában hajtanak végre közbeszerzéseket. Ám a honatyáknak ma sem jogkörük, sem eszközük nincs a sokszor gyanúsan drága ajánlatok kivizsgálására. A 143/2004-es kormányrendeletben szabályozott eljárás elviekben jogos és érthető. A nemzetbiztonsági szolgálatok beszerzései, vagy a hozzájuk, illetve más biztonsági szervekhez tartozó telepek, épületek területén végzett építési, kertészeti munkák esetében nem lehet nyilvános pályázatot kiírni. A rendelet éppen ezért írja elő, hogy az NBH vezessen egy "irányadó jegyzéket", amelyben a biztonsági szempontból átvilágított cégeket sorolják fel. Ha pedig az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága jóváhagyja az illetékes minisztérium kérelmét, akkor a beruházónak erről a listáról kell legalább három szereplőt versenyeztetnie. Eddig az elmélet.
Ezzel szemben például a Nemzeti Közlekedési Hatóság ily módon titkosított szoftverbeszerzéseivel kapcsolatosan a Gazdasági Minisztérium jelentése alapján valószínűsíteni lehetett, hogy a nyertes Eclipse Informatikai Zrt. egy százmilliós nagyságrendű beruházást végzett el több milliárd forintért. Az Eclipse különböző volt nemzetbiztonsági dolgozókhoz köthető, a titkosítás tehát egykori NBH-sokat vagy a környezetüket juttatta zsíros üzlethez. Úgy fest azonban, hogy az Eclipse nincs egyedül. A titkosszolgálati intézményektől a szokásosnál korábban nyugdíjba vonuló, erejük teljében lévő és kapcsolatokkal jól felszerelt tisztek ezen a területen elindíthatják a "második karrierjüket".
Az elmúlt három évben hivatalosan elköltött 34 milliárd forint csak a felszín, ebbe a körbe csupán az NBH nyilvános ülésein meghozott döntések tartoznak. A mentesítések többségét zárt ülésen szavazzák meg, s az ily módon jóváhagyott tételek akár kétszeresére-háromszorosára is rúghatnak az eddig becsült összegnek. Különösen az informatikai beszerzéseket érdemes górcső alá venni. Ezeknél az üzleteknél általában is felmerül, hogy irreálisan magas árat adnak. Alaposan feltételezhető - állítja az egyik képviselő -, hogy az előírt három versenyző sokszor csak arra kell, hogy két szereplő beállítsa az árat, a harmadik pedig elvigye a megrendelést. A legtöbb esetben ellenzéki szavazatokkal megtámogatva mennek át a kérelmek. Ez a tény csak erősíti azt a feltételezést, amelyet egy, a Figyelőnek név nélkül nyilatkozó kormányzati bennfentes is oszt. Jelesül, hogy sok esetben a közbeszerzések alóli felmentésekkel megtámogatott üzletek mindkét nagy párt érdekeit szolgálják.

(Figyelő, 2009. október 1.)