eHETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL

Aktuális képzések, konferenciák:
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Sok a közbeszerzési korrupció

A hazai közbeszerzések 70-90 százalékát befolyásolja a korrupció - állapítja meg a Közbeszerzések Tanácsa által megrendelt tanulmány. A felmérés szerint a korrupció árnövelő hatása az állami beruházások esetén eléri a 23-26 százalékot, azaz körülbelül negyedével többe kerül. Tekintetbe véve, hogy tavaly például a közbeszerzések értéke mintegy 1600 milliárd forint volt, ez az összeg akár 400 milliárd forintra tehető. Maga a felmérés egyelőre nem publikus; az Index hírportál kikérte ugyan a tanulmányt, ám azt a választ kapta, hogy az eredeti változatot még módosítják, és a végleges verziót csak ezután teszik közzé. A Transparency International Magyarország viszont véleményezésre megkapta az anyagot, és jelezte, hogy álláspontját nyilvánosságra hozza majd. Így történhetett, hogy végül - áttételesen - ismertté válhatott a felmérés több, lényeges megállapítása. (További részletek a lapszemle rovatban.)

Uniós elvárás: csökkenteni a régiós különbségeket

Az Európai Unió elégedett Magyarországnak az EU-pénzek felhasználása terén nyújtott teljesítményével - hangsúlyozta Jean-Marie Seyler, az Európai Bizottság regionális politikáért felelős igazgatója. A politikusnak már korábban is voltak ezzel kapcsolatosan tapasztalatai, hiszen az előcsatlakozási alapoknál 2000 és 2004 között ő volt Magyarország felelőse.
Arra figyelmeztetett, hogy még mindig nagyok a régiók fejlettsége közötti különbségek, márpedig a közösségi forrásoknak éppen az az egyik lényeges célja, hogy ezek csökkenjenek. Az unió ezért is támogatja az önálló regionális programokat, mert az egyes beruházásokkal kapcsolatos tudnivalókat jobban ismerik helyi szinten, mint központilag. A regionális operatív programoknál azonban a nemzeti hatóságoknak garantálniuk kell, hogy a helyi végrehajtás során eleget tegyenek a közpénzekkel való gazdálkodás valamennyi követelményének. A közbeszerzésben mindenben meg kell felelni az uniós előírásoknak, mert "csúnya meglepetések adódhatnak abból, ha a végén kiderül, egyes tételek nem számolhatók el" - hangsúlyozta a regionális igazgató

Lezárult a BKV midibusztendere

A BKV módosított műszaki tartalommal meghirdetett autóbusztendere lezárult. Emlékeztetőül: az 1,5-2 milliárd forint értékű megbízásra hét pályázó jelentkezett, ám a közbeszerzés szeptemberben parkolópályára állt, mert a közlekedési társaság a kiírásban nagy számban jelölt meg félreérthető vagy teljesíthetetlen paramétereket. Ezeket a pályázók visszajelzései alapján időközben módosították, s a második, ajánlattételi szakaszban már ennek alapján lehet pályázni. Az eredeti kiírás hiányosságait jól szemlélteti, hogy a BKV-hoz 154 értelmezési kérdés érkezett a tender iránt érdeklődőktől, ennek következménye, hogy több tucat megjelölést - érthetetlensége vagy teljesíthetetlensége miatt - egyszerűen töröltek az új műszaki követelménylistáról. A BKV 40 darab midiautóbusz üzemeltetését kívánja alvállalkozásba adni. Azokra a vonalakra keres alvállalkozót, ahol Ikarus 405-ösök járnak. A hét jelentkezőnek egy sofőr, illetve egy sofőr nélküli kilométerárat kell megadnia. A BKV az utóbbi tíz évben kéttucatnyi buszjáratát adta üzemeltetésbe 5-8 évre, illetve határozatlan időre. E szolgáltatói modell továbbfejlesztése idővel megteremtheti egy-egy teljes közlekedési ágazat koncesszióba adásának feltételeit is.

Könyvvizsgálót keres az OTP

Az OTP Bank nem európai uniós leányvállalatai könyvvizsgálatára írt ki kétfordulós, gyorsított tárgyalásos közbeszerzést a Pénzügyi Szerveztek Állami Felügyelete. A fókuszált helyszíni célvizsgálatokat a következő leánybankoknál kell elvégezni: az oroszországi OTP Bank és Donskoy Narodny Bank, az OTP Banka Hrvatska d. d., a Crnogorska komercijalna banka a.d., OTP Banka Srbija a.d. A felsorolásból kimaradt a nagyobb külföldi érdekeltségek közül az OTP bolgár, szlovák és román leánybankja, mivel azok uniós tagállamokban működnek. A gyorsított eljárást azzal indokolta a PSZÁF, hogy az ajánlatkérő a vonatkozó jogszabályok tételes átvizsgálását követően olyan időpontban kapott hozzájárulást a feladat külső szakértők általi lefolytatására, hogy - figyelemmel a közbeszerzési eljárás megindítását megelőzően teljesítendő kötelezettségek időigényére, a vizsgálat lefolytatásának határidejére és az IMF számára tett vállalásra - a hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos eljárás nem lenne időben lefolytatható.

Egy hónapja hatályos a fedezetkezelő

Immár egy hónapja hatályban van a fedezetkezelői rendszer, amelynek révén várhatóan az építtetői lánc alsó szintjén lévők is hozzájuthatnak a pénzükhöz. A gazdasági tárca az intézménytől - a biztonság növekedése mellett - a kivitelezői munkák minőségének javulását is reméli. A fedezetkezelő az építtetőnek és a kivitelezőnek egyaránt garanciát jelent. Az előzőnek azért, mert pénzéért ellenőrzött, minőségi munkát kap, a kivitelező és az alvállalkozó pedig biztosan hozzájut munkája ellenértékéhez. A fedezetkezelő adja ki a teljesítés műszaki igazolását, és kizárólag ennek alapján történhet meg a pénzügyi teljesítés jóváhagyása. Ehhez kapcsolódóan kedvező változást várnak a kötelező kivitelezői regisztrációtól, amelytől a kontárok, ügyeskedők, feketén foglalkoztatók kiszűrését remélik. A nyilvántartás ugyanis a cégre vonatkozóan kötelező információk mellett lehetőséget ad a kivitelező kiválasztásakor további hasznos adatok, például a szakképzett dolgozók létszámának megismerésére is.

Közbeszerzés az Erkel Színház bérlésére

Az új Erkel Színház bekerült a hosszú távú fejlesztések rangsorába, és ezzel négyre nőtt az e programban szereplő projektek száma - az erről szóló kormányhatározat a Magyar Közlöny legutóbbi számában jelent meg. A színház fejlesztési programja szerint a kulturális intézmény üzemeltetési ideje 2013-tól 2037-ig terjed, és évente mintegy 3,113 milliárd forint ellenszolgáltatásról szól. A kormánydöntés alapján az Operaháznak közbeszerzést kell kiírnia egy olyan épület bérlésére, amely alkalmas opera-előadások megrendezésére, és rendelkezik az ehhez szükséges gyártó-, valamint raktárbázissal. A kormány 2007-ben hozott rendeletet arról, hogy a fejlesztések rangsorába kerülő beruházásokról félévente dönt, majd a rangsorolást nyilvános határozatban közzéteszi. Az Erkel Színház felépítését meglehetősen bonyolult előkészítés előzi meg. Első lépéseként az építési telek egy részét a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanácsnak meg kell vásárolnia a fővárostól, majd azt az Állami Operaház tulajdonába kell adnia. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. a MÁV tulajdonában lévő telekkel köteles ugyanezt megtenni. Miután a teljes telek az Operaház tulajdonába került, a dalszínház és a vagyonkezelő pályázatot ír ki az ingatlan hasznosítására. A felépülő, korszerű színházépületet veszi majd 25 évi bérletbe a Magyar Állami Operaház. Vass Lajos, a dalszínház főigazgatója szeretné már márciusra kiírni a közbeszerzési eljárást.

Döntőbizottsági huzavona Körösladányban

Hosszas huzavona után végérvényesen eldőlt, hogy a Strabag végezheti a körösladányi általános iskola felújítását. A késedelmet az okozta, hogy a képviselő-testület közbeszerzési eljárás során hozott döntését több lemaradt pályázó is megtámadta a döntőbizottságnál. A grémium végül elfogadta az önkormányzat határozatát, amely szerint a település a Strabagot bízza meg a munkával. A munkaterületet már átadták, a kivitelezés hamarosan megkezdődik. A helyi óvoda építése is késik, mert az iskolához hasonlóan, szintén megtámadták a közbeszerzési eléjárás eredményhirdetését. Az iskola felújítására egyébként csaknem 500 millió, az óvodaépítésre pedig 200 millió forintot nyert a település.

Huszonhatezer céget töröltek

Az elmúlt egy év alatt több mint 26 ezer céget töröltek a nyilvántartásból, csaknem 40 százalékkal többet, mint a megelőző esztendőben - tájékoztat a feketelista.hu internetes portál. Összesítéséből az is kiderül, hogy a 11 állami nyilvántartásban szereplő 700 ezer cégből mintegy 430 ezer neve mellett található valamilyen negatív információ. Ezek ismeretében a cégvezetők minden bizonnyal nagyobb biztonsággal dönthetnek üzleti partnereik megválasztásánál. A gazdaság visszaesésével, az üzletvitel romlásával magyarázható, hogy 2008 szeptembere és 2009 októbere között a végelszámolások száma ugrásszerűen, 67 százalékkal nőtt, összesen 9325 eljárást regisztráltak. Az egy évvel ezelőtti állapothoz képest jelentősen emelkedett a felszámolási eljárások száma is, a korábbi egy év mintegy tízezer felszámolással szemben az utóbbi egy évben 13 582 felszámolási eljárás indult. A cégek romló pénzügyi helyzetéről tudósítanak az adótartozásokról szóló adatok is: az utóbbi egy esztendőben 1266-ról 1637-re nőtt azoknak a cégeknek a száma, amelyek egyenként 100 millió forintnál nagyobb összeggel tartoznak az APEH-nek - tájékoztat a fekeltelista.hu.

Hírek - röviden

Pécs város önkormányzata, illetve a Pécs Holding vizsgálja annak lehetőségét, miként léphetne ki a fizetőparkolást működtető Gémán Kft.-vel fennálló szerződésből. Az értesülést Páva Zsolt polgármester megerősítette. * Hajdúdorog: két háziorvosi és két fogorvosi rendelő felújítására kiírt közbeszerzési eljárást a téglási Gázszer Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. nyerte. * A HungaroControl irányítótorony-szimulátor beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárásán győztes kanadai székhelyű Adacel Inc. a megbízást két fázisban valósítja meg. A magyar igényekre kifejlesztett szerkezet 600 millió forintba kerül. A berendezés a ferihegyi, a sármelléki, a debreceni és egy, a kezdő irányítók képzésére használt elképzelt repülőtér modellezésére alkalmas. * Nagyhalász új járóbeteg-szakrendelőjének megépítésére kiírt közbeszerzési pályázaton - a túl magas árajánlatok miatt - nem hirdettek nyertest; az önkormányzat a műszaki tartalom változtatását követően újra kiírja a tendert. A beruházásra 500 millió forint áll rendelkezésre. * Vértesszőlősön a képviselő-testület egyetértett az útépítésekre beérkezett pályázatokat elbíráló bizottság döntésével, és megnevezte a két beruházás győztes ajánlattevőit. * A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kiírta a közbeszerzési eljárást Székesfehérvár tervezett elkerülő útjainak tervezésére. Várhatóan tavaszra egyaránt elkészül a nyomvonal-, az engedélyezési és a kisajátítási terv. * A Duna Aszfalt Kft. nyerte el a nagykőrösi vasútállomás előtti tér rendezésének jogát. A kivitelezés értéke meghaladja a 100 millió forintot. * Siófokon elkészült a Víztorony engedélyezési és kivitelezési terve, az átépítésre vonatkozó közbeszerzési eljárást hamarosan kiírják. * Gyönkön túljutottak az egészségügyi központra kiírt pályázat első fordulóján. A második fordulóra hat dél-dunántúli cég jelentkezésére számítanak. * A győri 83-as főút M1-es sztrádabejárójánál lévő csomópont az ország negyedik legveszélyesebb kereszteződése; ide körforgalmat alakítanak ki, amelynek tervezésére novemberben közbeszerzési eljárást írnak ki. * PPP-projekt keretében valósul meg Szlovákiában a Nemzeti Média új központja, amelynek megvalósítására 138 millió eurót szánnak. Hasonló konstrukcióban szeretnék felépíteni Kassán a nukleáris intézetet, Zsolnán a nemzeti sportcentrumot, és szóba került még a pozsonyi "kormányzati negyed" megvalósításának lehetősége is.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Nincs központi informatikai és bútorbeszerzés

Korábbi sok és éles hangú közbeszerzési vitára válaszolt Budai Bernadett kormányszóvivő.
Leszögezte: a jövő évi központi költségvetésben nem szerepel 40 milliárd forintos informatikai fejlesztési és a 12 milliárd forintos központi bútorbeszerzési keret sem. A szóvivő hangsúlyozta: a kormány nem is tervez ilyen típusú beruházásokat. A Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) az idén sem vásárolt új bútorokat a minisztériumoknak, és a jövő évben sem tervez bútorbeszerzést.
Emlékeztetett arra, a KSZF-nek jogszabályi kötelezettsége, hogy központosított közbeszerzési eljáráson keresztül biztosítson lehetőséget több ezer intézménynek, egyebek között irodabútor, vagy éppen számítástechnikai eszközök és programok beszerzésére is. Ennek révén ugyanis az érintett intézmények - az államigazgatási szerveken túl például a kórházak, iskolák, önkormányzatok - gyorsan és egyszerűen tudják beszerezni a szükséges eszközöket, szolgáltatásokat, összességében legfeljebb a kiírásban szereplő keretösszeg erejéig.
Budai Bernadett kiemelte: az intézmények mindezt a saját költségvetésük terhére tehetik meg, ezért sem szerepel például a negyvenmilliárdos keret a központi költségvetésben informatikai fejlesztésekre. Arról ugyanis az érintett intézmény dönt, hogy ki tudja-e gazdálkodni a saját költségvetéséből a szükségesnek ítélt beruházást.

(Dunántúli Napló, 2009. október 16.)

Szinte minden közbeszerzésnél van korrupció

A Közbeszerzések Tanácsa megrendelésére készült tanulmányban a közbeszerzési korrupció megbecslésére az ötven százalék felettitől, a kétharmadon, háromnegyeden át egészen 90 százalékig több mutató szerepel - hívja fel a figyelmet a Transparency International Magyarország. Ezeket az értékeket azzal együtt kell értelmezni, hogy a közbeszerzési korrupció esetében közismerten nagy a látencia, ezért inkább a magasabb korrupcióelterjedtséget kell a valósághoz közelinek tekinteni. A TI felhívja a figyelmet, hogy a tanulmányban árnyalni, tompítani akarják ugyan a riasztó számokat, ezek azonban nem megalapozott érvelések. Az értékelés szerint a másik, nagyon komolyan veendő, és ugyancsak rossz sejtéseket beigazoló adat, hogy 22-26 százalékkal lenne több közbeszerzés, ha minden eljárást kiírnának. A korrupció árnövelő hatását is a TI által korábban becsült 23-26 százalékra teszi a tanulmány. A korrupció formáit taglalva számos vállalkozóval készített interjúra alapoz a felmérés. Az összejátszás technikái közzé sorolja például az előzetes kartellmegállapodást, az ajánlattevőre gyakorolt külső nyomásgyakorlást, vagy a baráti cég indításának eseteit, amelyet a közbeszerzés résztvevői mindennapos gyakorlatként élnek meg.
Magával a tanulmánnyal kapcsolatban néhány érdekes észrevételt is tesz az IT. Szerinte szokatlan, hogy az eredeti határidőhöz képest több mint egy évet csúszott a teljesítés, amit a felek az interjúkészítés nehézségeivel, valamint a megbízó és a vállalkozó közötti szakmai eltérésekkel magyaráztak. Ráadásul a GKI által elnyert pályázat nem egy autonóm, független tudományos tanulmányra, hanem egy tervezet készítésére irányult, amelyet a megrendelő később módosíttatott, és még jelenleg sem ismeri el késznek. Ugyancsak megkérdőjelezhető a szerződés azon kitétele, amely a megbízónak gyakorlatilag korlátlan lehetőséget biztosít a tanulmány átdolgozására. A tanulmány - a bevezető szerint - a KT éves országgyűlési beszámolójának megalapozottságát szolgálja. Ezért furcsa, hogy a tanulmány nemhogy az eredeti célnak megfelelően a tavalyi beszámolót, de az ideit sem alapozhatta meg. Az sem érthető, hogy egy javaslatokat is megfogalmazó kutatás eredményét miért nem ütemezték úgy, hogy azt a 2008-as közbeszerzési joganyag változásánál hasznosítani lehetett volna.

(InfoRádió/Index.hu, 2009. október 21.)

A közbeszerzés gyakorlata

Történetünk egy vidéki városban játszódik, ahol az önkormányzat közbeszerzési pályázatot írt ki egy négy épületből álló együttes felújítására. A pályázati anyag már az első ránézésre is ellentmondásos. Érdekes volt például a villanyszerelési anyagok beszerzésére vonatkozó minőségi előírás, amely csak a legmagasabb kategóriájú eszközöket tartalmazta, és joggal merülhetett fel a kiírást olvasó szakemberekben, hogy miért terveznek egy iskolába 800 ezer forintért beszerezhető csillárt. Nyilvánvaló volt, hogy a terveket teljesen dilettáns módon készítették, ennek megfelelően - a szükséges módosítások miatt - háromszor hosszabbították meg a beadási határidőt. Végül öt cég adta be pályázatát.
Az ajánlatokat a megadott paraméterek alapján bírálták el; a pályázók közötti különbséget lényegében a vállalási ár és a vállalt garancia mértéke jelentette. Végül az eredményhirdetésre két cég maradt állva, három jelentkező ajánlatát formai hibákra hivatkozva elutasítottak. A két versenyben maradt pályázó ajánlatában különböző vállalási összeg szerepelt (X Kft. esetében 356 millió forint, míg Y Kft. ajánlatában 304,5 millió forint). A pályázati kiírásban minimumként megadható jótállás mértéke 60 hónap volt. Az X Kft. nem kevesebb, mint 159 hónapot (13 év és 3 hónap), míg az Y Kft. kissé szerényebben 102 hónapot (8 év és 6 hónap) vállalt. A tendert az X Kft. nyerte, dacára több mint 51 milliós ártöbbletének, pusztán a nyilván vállalhatatlan 13 éves garanciának köszönhetőn. Kérdés, hol lesz már a cég 15 év múlva? Az Y Kft.-nek pedig némi iróniával jó tanácsként ajánlhatjuk: legközelebb hazudjon nagyobbat, vállaljon mondjuk 1582 hónap garanciát, és akkor ő nyerheti meg a tendert.

(Víz-, Gáz-, Fűtéstechnika, 2009. október 20.)