eHETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL

Aktuális képzések, konferenciák:
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

A TI az antikorrupciós csomagról

Az Országgyűlésben megkezdődött az antikorrupciós törvénycsomag általános vitája. A Transparency International Magyarország megküldte ezzel kapcsolatos részletes javaslatait a parlamentnek. A TI szerint nincs feltétlenül szükség egy új hatósági jogkörrel rendelkező hivatalra, ugyanakkor szükség lenne a közbeszerzéseknél javasolt átláthatósági megállapodások egyértelmű szabályozására. Nem nélkülözhető egy, a bejelentéseket, azok csatornáit összefogó adminisztrációs szervezet, ám a TI nem adna neki hatósági jogkört. A közérdekvédelmi igazgatóságot nem a közbeszerzés szervezetéhez, hanem az ügyészséghez kellene kapcsolni – mondja Alexa Noémi, a TI ügyvezetője.
Az antikorrupciós csomag emeli a közbeszerzési törvényben ma is megtalálható, számos országban bevált, úgynevezett átláthatósági megállapodás jelentőségét. Ennek lényege a közbeszerzést végigkísérő független, hiteles szakértői monitoring. A TI úgy látja, a jogintézmény csak akkor töltheti be hivatását, ha a megállapodások szigorúan önkéntességen alapulnak, és lefedik a teljes eljárást, a kiírástól a kivitelezés befejezéséig érvényesülnek.

Januártól csak regisztrált cég építhet

Az építőipari kivitelezői tevékenységet január 31-e után csak azok a cégek folytathatják, amelyek regisztráltatják magukat a Magyar Kereskedelmi és Iparkamaránál. A kötelezettség az ország területén működő minden vállalkozásra vonatkozik. A lánctartozások, a sorozatos csődök, a tisztességtelen piaci magatartás, a közbeszerzéseknél kialakult irreálisan alacsony vállalási árak miatt hozta meg a parlament ezzel kapcsolatos döntését. Ennek megfelelően a jövőben nyilvántartást kell vezetni, ami tartalmazza az azonosítót és a feltételek meglétét igazoló adatokat, továbbá az ellenőrzést végző hatóságok megállapításait és szankcióit. Így várhatóan megszűnik a most gyakran előforduló eset, hogy a partnert „vakon” választják ki. Az adatok hitelességéért a bejelentő felel. A valótlan adattartalom, az adatváltozás bejelentésének elmulasztása, a bejelentés nélkül végzett építőipari tevékenység szankciókat von maga után, ami a folyamatban lévő kivitelezés megtiltása is lehet. A vállalkozói kivitelezői nyilvántartás nyilvános, a kamarák honlapján hozzáférhető. Tartalmazza egyrészt az érvényes nyilvántartási számmal rendelkező cégek adatait, másrészt azoknak a szolgáltatóknak a névjegyzékét, amelyeket a kivitelezői tevékenységtől az építésfelügyeleti hatóság vagy a kamara eltiltott.

Tender a köztisztviselők elkötelezettségének felmérésére

A Miniszterelnöki Hivatal közbeszerzési eljárást írt ki az államigazgatás egyes központi és területi szervezeteinél foglalkoztatott köztisztviselők elkötelezettségének mérésére. Legfeljebb ötvenezer főre kiterjedő felmérést kell készíteni, ami nagyrészt lefedi a köztisztviselői kört (az összesen mintegy 110 ezer köztisztviselőből 40 ezret az önkormányzatoknál foglalkoztatnak). A kutatás eredményéről a nyertes ajánlattevőnek tanulmányt kell készítenie, továbbá ennek alapján egy belső kommunikációs kampány megszervezése és lebonyolítása is feladata lesz. Minderre három hónap áll rendelkezésére.
Azok a kutatócégek pályázhatnak, amelyek az elmúlt két esztendőben legalább nettó 50 millió forintos éves forgalmat értek el. Fel kell tudni mutatni 2006–2008-ból legalább három kétezer fős, vagy összesen nettó 25 millió forint értékű foglalkoztatással, szervezeti működéssel foglalkozó, országos méretű felmérésre vonatkozó referenciamunkát. A tárgyalásos eljárás részvételi jelentkezési határideje december 14-én jár le.

Szabályos volt a M0-s tender?

Jogszerűen bonyolította le az M0-s autóút M6-os sztráda és 51-es főút közötti szakaszának bővítésére kiírt közbeszerzési eljárást, így a jogorvoslati eljárásokban is eleget tett kötelezettségeinek, ezért visszautasít minden ezzel kapcsolatos negatív megfogalmazást – közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF). A pályázaton a Porr Kft. 28,3 milliárd forintos ajánlatát hirdették ki győztesnek. A Közbeszerzési Döntőbizottság azonban az eredményhirdetés után megsemmisítette a NIF döntését, amelyet az M0 Konzorcium és a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. a KD-nél megtámadott. A döntőbizottság kizárta az eljárásból a Porrt, s egyidejűleg a Nemzetközi Vegyépszert és az M0 Konzorciumot nyilvánította győztesnek. Ezt a határozatot viszont a Porr támadta meg, és az ügyben az Európai Bizottságtól kért vizsgálatot. A NIF szerint a közbeszerzési törvény alapján nem kell felhívnia az ajánlattevők figyelmét az ajánlati biztosíték meghosszabbítására az eljárás során, ez ugyanis az egyik legfontosabb eldöntendő kérdés a KD folyamatban lévő jogorvoslati eljárásában. (További részletek a lapszemle rovatban.)

Korrupciós nyomás a közbeszerzéseken

Magyarország egy helyet előrelépett a Transparency Internatonal éves korrupciós listáján. Az egy évvel ezelőttihez hasonlóan most is 5,1-es osztályzatot kaptunk a tízes skálán, s ezzel a listán szereplő 180 ország közül a 46. helyre soroltak bennünket. Az Európai Unió tagállamait nézve (Svájcot és Norvégiát is ide sorolva) a 21. helyen, azaz a lista alsó harmadában állunk, s országunk a közepesen korruptak között foglal helyet. Szlovénia és Észtország megelőz bennünket, Lengyelország, Csehország, Szlovákia, továbbá Bulgária és Románia viszont a besorolás szerint korruptabb Magyarországnál. A listát Új-Zéland vezeti. Nálunk a korrupció méregfogát a párt-, illetve a kampányfinanszírozás átláthatatlansága jelenti – nyilatkozta Marschall Miklós, a TI igazgatója, aki hozzátette: „Olyan nagy az éhség a kampányok finanszírozására, hogy ez tartja nyomás alatt a közbeszerzéseket is”.

Gyorsított agrárközbeszerzés

A Minőségi Magyar Sertéshús védjegy kampányára gyorsított meghívásos közbeszerzést írt ki az Agrármarketing Centrum. A speciális kampánynak olyannak kell lennie, amely az eladás helyén kívánja megnyerni a fogyasztót. Azért kellett a gyorsított formát választani, mert a tervek szerint december 14-én indítanák a kampányt. Aktualitását elsősorban az indokolja, hogy drámaian csökken a hazai sertéstenyésztés és a felvásárlási ár is. A Magyar Agrárkamara elemzése szerint jelenleg a vágóhidak körülbelül 30 százalékban importállatot dolgoznak fel. A hazai sertésállomány nem éri el a 3,2 milliót, az egy évvel korábbihoz képest 14 százalékkal csökkent. Jelenleg kilogrammonként 280-300 forint között mozog az élő sertések átvételi ára, holott augusztus elején még 340 forint volt.

Eredménytelen a MÁV rádiókommunikációs tendere

Eredménytelen a MÁV rádiókommunikációs tendere – így döntött a vasúttársaság igazgatósága. Indok: műszaki és formai okokból nem felelt meg a követelményeknek. A műszaki hiányosság: a kiépülő GSM-R rendszer diszpécserközpontjának tárolókapacitása kisebb az elvártnál. Formai hiba, hogy az egyetlen pályázó, a Nokia Siemens Networks (NSN) Kft. a hálózatépítés egyes munkafázisainak időszükségletét állítólag nem jól tüntette fel a dokumentációjában, így a beruházás megvalósítása nem fér bele a vállalt 1380 napos időtartamba. A szokatlanul hosszú ideje, 2006 júliusa óta tartó eljárás a Közbeszerzési Döntőbizottság elé kerülhet. Nem kis tétről van szó, a beruházás értéke 51 milliárd forint, s ennek 82 százaléka uniós forrásból származik. Számolni kell azzal, hogy megvalósításának elhalasztása miatt elesünk a beruházáshoz kért támogatástól. Nem véletlen, hogy a MÁV máris utasítást kért a szaktárcától az eredménytelenné nyilvánítottal azonos műszaki tartalmú közbeszerzési eljárás megindítására. (További részletek a lapszemle rovatban.)

Milliárdos adótartozások

Az elmúlt 12 hónapban 300 milliárd forinttal nőtt az adótartozások összege, és elérte az 1800 milliárd forintot. Jelenleg körülbelül 850 ezer személy, a mintegy háromnegyed millió vállalkozás közül pedig több mint négyszázezer neve szerepel az APEH hátralékos listáján. A cégek tartozásának összege eléri az 1600 milliárd forintot. November elején több mint 1400 olyan vállalkozás volt, amelyek egyenkénti adótartozása meghaladta a 100 millió forintot. A mamutadósok száma egy év alatt csaknem 30 százalékkal növekedett. Vannak vállalatok szép számmal, amelyek már milliárdos tartozást görgetnek maguk előtt, nehéz elképzelni, hogyan juthattak idáig, és van-e akárcsak halvány remény arra, hogy valaha kifizetik hátralékukat. Mindenesetre hasznos és tanulságos az az összefoglaló, amelyet a feketelista.hu portál állított össze az 50 legnagyobb adóhiánnyal nyilvántartott vállalkozásról. Aki pedig a továbbiakra is kíváncsi, az Egyesített Feketelistán minden olyan cégre rátalál, amelyet bármilyen mulasztás, szabálytalanság miatt valamelyik hatóság elmarasztalt. A mai bizonytalan gazdasági körülmények között hasznos lehet, ha minél többet tudunk meg üzleti partnereinkről.

Hírek – röviden

Kilenc ország budapesti nagykövetsége közös nyilatkozatot adott ki, amelyben arra hívják fel a figyelmet, hogy visszatarthatják a külföldi befektetőket a magyarországi „nem transzparens” viselkedésről szóló jelentések. Szakértők szerint az összehangolt akció hátterében azok a befektetők, nagyvállalatok állhatnak, amelyek kedvezőtlen tapasztalatokat szereztek a közelmúltban a magyar közbeszerzésekben. * Komló: az idén már biztosan nem kerül sor a helyi járatok kiszervezésére, mivel az ezzel kapcsolatos közbeszerzési eljárás még csak az előkészítés szakaszában van. * Mezőkövesd: a szennyvízberuházás kiviteli terveinek elkészítésére kiírt közbeszerzési eljárást a Keviterv-Akva Mérnöki Vállalkozási Kft. nyerte. A szerződés szerint a dokumentációt február 1-jéig kell elkészítenie. Ezt követően indulhat a csaknem kétmilliárd forint értékű kivitelezés előkészítése. * Mindössze egy pályázó, az orvosok által létrehozott In Vitro Fertisilatio Kft. adott be ajánlatot a Pécsi Tudományegyetem közbeszerzési eljárására, amelyet a lombikbébiprogrammal összefüggő reprodukciós központ kialakítására írtak ki. * Csaknem 100 millió forint értékű beruházás megvalósítására írt ki közbeszerzést a békési önkormányzat. * Vésztőn utak felújítására hirdetett tendert a város vezetése. * A Főkefe Zrt. úttisztító gépek beszerzésére indított közbeszerzési eljárását az ÚT-EXPERT GmbH nyerte. * A kondorosi önkormányzat az orvosirendelő-komplexum megújítására közbeszerzésen választja ki a kivitelezőt. * Várhatóan még ebben az évben megjelennek a szentlőrinci kistérségi járóbeteg-ellátó kivitelezésére szóló közbeszerzési kiírások. Összességében csaknem 1,1 milliárd forintos fejlesztésről van szó. * Vésztő a városi buszvárók kialakítására nyert támogatást; közbeszerzési eljárás keretében keresik a kivitelezőt.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Marakodnak a sztrádákon

Farkasként marakodnak a koncon az autópálya-építők: a Porr Építő Kft. és az M0 déli ág II. Konzorcium az M0 jelű autóút M6-os autópálya és az 51-es főút közötti bővítésének feladatáért harcolnak. A harcmező a Közbeszerzési Döntőbizottság tárgyalótermétől az Európai Bizottság brüsszeli irodájáig tart. A tét nem kicsi. A Porr 28,3 milliárdért, ellenfele 34,8 milliárd forintért építené meg az M0-s második pályájának 11 kilométeres szakaszát.
A két sztrádaépítő másodszor csapott össze a KD előtt. Augusztusban, az első alkalommal a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) tenderén győztesnek kihirdetett Porr maradt a padlón. A döntőbizottság szerint a Porr versenytársainál olcsóbb, de valójában érvénytelen ajánlatával nyerte el a megbízást. A KD álláspontja szerint a NIF nemcsak a Porr ajánlatának elfogadásával sértette meg a közbeszerzési törvényt, hibázott akkor is, amikor kizárta a versenyből az M0 déli ág II. Konzorciumot, amely egyébként – a testület szerint – az egyedüli érvényes ajánlattal pályázott. Győzelmét azonban második nekifutásra a Porr támadta meg. Sérelmeivel az Európai Bizottsághoz fordult, Brüsszel pedig jelezte: felfüggesztik az M0-s fejlesztési beruházásának elbírálását. A Porr által kért uniós vizsgálatból azonban nem lesz semmi. Addig legalábbis biztosan nem, amíg a magyar hatóságok le nem zárják az ügyet.
A Porr jogorvoslati kérelme alapján a KD ismét kénytelen volt napirendre tűzni az M0-s bővítését. A Porr panaszában azzal érvelt, hogy a másik konzorciumnak október 30-a és november 3-a között nem volt érvényes bankgaranciája. Emellett további két-három tucatnyi látszólag kevésbé lényeges kifogást is hangoztatott.
A KD igazságot egyelőre nem tett, a rendelkezésére álló két hét alatt, és esetleg az ehhez hozzácsapható, tíznapos hosszabbítás idején megvizsgálja mit is tehet. Olyan döntést kell hoznia, amely nem ellentétes előző határozatával, de a Porr érveit is figyelembe veszi. Akárhogy is, a KD határozata leghamarabb december elején láthat napvilágot.

(Népszabadság, 2009. november 18.)

A helyzet alig változott

Nem változott Magyarország korrupciós megítélése. Egy lépéssel feljebb került ugyan a világranglistán, de változatlanul a középmezőnyben, a 46. helyen rostokol. Az ország helyzete a kelet-közép-európai régióban annyiban javult, hogy a bennünket tavaly megelőző Csehország jó néhány hellyel visszacsúszott mögénk, a volt szocialista államok közül pedig csak Szlovénia és Észtország végzett előttünk. A TI Magyarország már tavaly riadót fújt, amikor hazánk nyolc hellyel hátrált vissza a 180 államot vizsgáló globális listán. Kifogásolta, hogy a visszaéléseket csak ritkán követi felelősségre vonás, ez azt a szemléletet erősíti, hogy a korrupt magatartás, ügyintézés és üzletvitel nem kockázatos Magyarországon.
A korrupció elleni kormányzati feladatokat még 2007 nyarán rögzítette a kabinet. A két éve elkészült, bár el nem fogadott stratégia a párt- és kampányfinanszírozás átláthatóságára, a közbeszerzés átfogó reformjára, a fejlesztési forrásokra, a hatósági engedélyezés megtisztítására koncentrál.
Időközben a kormány kidolgozta az antikorrupciós csomagot. A leendő törvény szerint a Közbeszerzési és Közérdekvédelmi Hivatal fellépne a visszaélésekkel szemben, és védené a bejelentőket. A javaslat módot adna a kormánynak arra, hogy a közbeszerzési törvényben ma is szabályozott úgynevezett átláthatósági megállapodást bizonyos közbeszerzésekre kötelezően is előírja.

(Világgazdaság, 2009. november 18.)

Megbukott a GSM-R

A MÁV igazgatósága saját magával ütközött össze. Arra lehetett számítani, hogy egy év rákészülés és háromévi pályáztatás után az igazgatóság megadja a szabad jelet az új vasúti rádiókommunikációs tendernek. A tender dokumentációját évek óta tárgyaló bírálóbizottság viszont az utolsó pillanatban hibát talált az egyetlen érvényes ajánlatot adó Nokia Siemens Networks (NSN) pályázatában. Ez után a társaság felügyelőbizottsága nem tudta eldönteni, hogy az igazgatóság a megfelelő döntést hozta-e. Talán sosem fog kiderülni, hogy a MÁV igazgatósága az utolsó pillanatban valójában miért változtatott álláspontján, és miért érvénytelenítette a GSM-R tendert. Mindenesetre találgatásokra ad okot, hogy az igazgatósági ülés előtti órákban lábra kapott hírek szerint a közlekedési tárca vezetője éppen a pályázat gyors és eredményes lezárásának elősegítése – az NSN ajánlatának elfogadtatása – érdekében delegált három tagot a MÁV vezető testületébe. Végül az igazgatósági ülésen jelen levők valamennyien a pályázat érvénytelenítésére szavaztak.
Akárhogy is, az igazgatóság találhatott volna jobb kibúvót is a maratoni rádiókommunikációs tender lefújására. Apropót adhatott volna például, hogy a végleges ajánlatok beadásakor csak egyetlen rendszerszállító maradt állva. A három éve kitartóan küzdő ellenfele, a Kapsch@Nortel Konzorcium nem adott be ajánlatot, és arról is nyilatkozott, hogy valamennyi korábbi ajánlatát visszavonja.
Az egyszemélyes verseny azonban nem zavarta meg érdemben a MÁV-ot. Biztos, ami biztos, a MÁV lefedezte magát azzal, hogy jogászaival leíratta: az NSN pályázatának egyedül maradása miatt semmi nem kötelezi a társaságot a tender lefújására. Arról viszont elegánsan hallgattak, hogy ezt nem is tiltja semmi. A helyzeten valamit javíthat, hogy a MÁV igazgatósága máris utasítást kért a szaktárcától az új közbeszerzési eljárás megindítására. Csak remélni lehet, ha lesz, a tender lebonyolítására már nem lesz szükség újabb négy évre.

(Népszabadság, 2009. november 20.)