eHETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL

Aktuális képzések, konferenciák:
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Újraértékelik az M9-es autóút-pályázatot

A Közbeszerzési Döntőbizottság újra megsemmisítette az M9-es autóút 51. és 54. számú főutak közötti szakaszának kivitelezésére indított közbeszerzési eljárást. Az ajánlatkérő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. által még márciusban kiírt tenderen augusztusban a Granit Hungária Kft.-t nyilvánították nyertesnek, ám a döntést a KD-nél egy másik ajánlattevő megtámadta. A döntőbizottság újraértékeltette az ajánlatkérővel az eljárást, a NIF pedig ismét a legalacsonyabb árajánlatot tevő Granit-pályázatot minősítette a legjobbnak. Ezt, az október 9-i döntést ismét megtámadták, ám a KD már nem tiltotta meg a szerződéskötést. A Granit Hungária Kft. viszont november 2-án jelezte: az eredeti feltételekkel nem kíván szerződést kötni. Közben kiderült, hogy a döntőbizottság megállapítása szerint a második körben a nyertesként kihirdetett ajánlattevő meghatalmazott képviselőjének már nem volt képviseleti joga az ajánlat fenntartásáról szóló nyilatkozat megtételére. Ezért a Közbeszerzési Döntőbizottság az ajánlat érvénytelenségét állapította meg. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek így újra kell értékelnie a korábbi ajánlatokat.

Sikertelen a MÁV távközlési tendere

Eredménytelen lett a GSM-R vasúti távközlési hálózat megvalósítására kiírt közbeszerzési eljárás – tájékoztatott a MÁV Zrt. Hónig Péter közlekedési miniszter döntését a MÁV igazgatóságának javaslata alapján hozta meg. A tenderen egyetlen jelentkező volt, amely azonban érvénytelen pályázatot adott be, mivel az ajánlattételi felhívástól eltérő vállalásokat tett. A GSM-R projektben 2010–2014 között egy modern, európai szabványoknak megfelelő távközlési hálózatot építenének ki a MÁV és a GYSEV mintegy háromezer kilométeres vasúti hálózatán. A kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű projektnek minősítette a GSN-R rendszert, a MÁV pedig kiépítéséhez kapcsolódóan támogatási szerződést írt alá a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt.-vel és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel. A csaknem 60 milliárd forint összértékű projektet 80 százalék feletti arányban támogatnák a Közlekedési Operatív Program forrásaiból.

Többmilliárdos közbeszerzésről döntöttek Békéscsabán

A fővárosi SADE Magyarország Mélyépítő Kft. nyerte meg a békéscsabai szennyvízcsatorna-hálózat kivitelezésére kiírt közbeszerzési eljárást. Mivel a munkálatokat három ütemben hajtják végre, ezért minden részre külön lehetett pályázni. Az előírt határidőig tizennégy ajánlat érkezett az önkormányzathoz. Öt főből álló bírálóbizottság értékelte a pályázatokat. Három tagot a helyhatóság, egy-egy tagot pedig a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a környezetvédelmi tárca delegált. A város nyílt közbeszerzési eljárás keretében kereste a megfelelő kivitelezőt, s a képviselő-testület mindhárom ütem munkálataira a SADE társaság ajánlatát tartotta a legkedvezőbbnek. Nem kis tételről van szó: a teljes beruházás mintegy 9,402 milliárd forintba kerül.

Pengeváltás a lombikbébitenderen

Sajtóközleményt adott ki a Pécsi Tudományegyetem (PTE) vezetése a lombikbébi-eljárás kapcsán indított közbeszerzéssel kapcsolatosan. Ebben a többi között kifogásolják, hogy több sajtótermék közölte dr. Kaáli Géza professzornak, a Kaáli Intézet alapítójának és ügyvezetőjének a tender tisztaságát megkérdőjelező kritikai véleményét. Az egyetem vezetése ezért szükségesnek tartja hangsúlyozni, hogy a közbeszerzési eljárások szabályainak megsértését kizárólag a Közbeszerzési Döntőbizottság jogosult kimondani. Miután ilyen döntés eddig nem született, és az egyetem álláspontja szerint sem sérült a verseny tisztasága, a PTE visszautasít minden olyan feltételezést, amely az általa indított közbeszerzési eljárásban történő jogszabálysértésre utal – hangsúlyozza a közlemény.

Miniszteri engedély a mozdonybeszerzéshez

A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter egyszemélyes tulajdonosi határozatában jóváhagyta, hogy a MÁV Zrt. a MÁV-Trakció Zrt.-vel közösen eredményt hirdessen azon a közbeszerzési eljáráson, amelynek tárgya 25 darab Bombardier Traxx mozdony 21 milliárd forintért való megvásárlása volt. A határozatban a miniszter a két társaság számára engedélyezte a szerződéskötést a finanszírozási tenderen sikerrel szerepelt pénzintézetekkel, az Európai Beruházási Bankkal (EIB) és a KfW Bankkal. A MÁV igazgatósága már jóváhagyta a beszerzés finanszírozását. A mozdonyok vételárának 48 százalékát az EIB, 52 százalékát pedig a KfW Bank biztosítja, 15 éves futamidejű hitellel, amelynek fedezetét a megvásárolni szándékozott járművek jelentik. A kétszakaszos tárgyalásos közbeszerzési eljárás eredményeként érkező járművek beszerzését a jelenlegi mozdonypark műszaki állapota és a változó piaci igények indokolták. (További részletek a lapszemle rovatban.)

Korrupciós térképet készít az ÁSZ

Nem történt érdemi javulás a korrupció leküzdésében; a legújabb index alapján is az elérhető tíz pontból ismét csak 5,1-et kapott Magyarország. Ezért is tűnik időszerűnek, és ígérkezik tanulságosnak, hogy az Állami Számvevőszék uniós támogatással elkészíti Magyarország korrupciós térképét, amely azonosítja majd a párt- és kampányfinanszírozás, a közbeszerzés és a fejlesztési támogatások korrupciós kockázatait – tájékoztatott Csapodi Pál, az ÁSZ főtitkára. Ezek azok a területek világszerte, amelyeket a korrupció leginkább fertőz. A 2010 őszén induló programban az ÁSZ több ezer államigazgatási szerv közreműködésével országos adatfelvételt készít. A projektet 2011-ben zárják először, ezt követően előterjesztést készítenek a szükséges teendőkről a jogalkotóknak, majd minden év december 9-én – a korrupció elleni küzdelem világnapján – nyilvánosságra hozzák a legfrissebb jelentést. A vizsgált körbe a legalább 200 millió forintos költségvetési szerveket, valamint az elmúlt időszakban uniós támogatáshoz jutottakat vonják be.

Még további csúszik a Margit híd felújítása

A statikai számítások és a közbeszerzési eljárás elhúzódása miatti, nemrég bejelentett egy hónapos késés helyett már négyhavi csúszással számol a Margit híd felújítását végző MH 2009 konzorciumot vezető Közgép elnök-vezérigazgatója. Németh Miklós indoklása szerint késett az engedélyek beszerzése, s bár a jóváhagyott kiviteli tervnek már a szerződés aláírásakor meg kellett volna lennie, azt csak októberben kapták meg, és nemrég emelkedett jogerőre. A cégvezető úgy kalkulált: 2010 augusztusa helyett biztosan csak a jövő év december 17-én adják át a forgalomnak a hidat, s az átkelő végleges átadása is csúszik, 2011. március 31. helyett 2011. június 13-ára fejeződik be teljesen a felújítás. A Városháza a bejelentésre közleménnyel válaszolt. Ebben leszögezi: a Margit híd forgalomba helyezésének időpontja a szerződés szerint továbbra is 2010. augusztus 23.

Kínai nyertes a Volán-tenderen

Rendkívüli munkásgyűlést tartottak az Alfa Busz Kft.-nél, ahol – az Ikarus egykori székesfehérvári telephelyén – mintegy 200-an dolgoznak. Munkahelyük kerülhet veszélybe, amennyiben a közbeszerzéseken nem kapnak esélyt a továbbélésre. Mogyoróssy Tibor ügyvezető arról tájékoztatott, hogy az Alfa Busz minden hazai tenderen indult és indul, köztük az ez évi eljáráson is, amelyet a Volánbusz Zrt. írt ki. A társaság 160 autóbusz beszerzésére kezdeményezett közbeszerzési eljárást, mintegy hatmilliárd forint értékben. Állítása szerint az eljárásból a céget alaptalanul zárták ki, majd a Közbeszerzési Döntőbizottság ítélete alapján visszahelyezték. Az elvártnál magasabb műszaki színvonal mellett a legjobb árajánlatot adta a cégcsoport, ennek ellenére megalapozatlan műszaki kifogások miatt érvénytelenítették ajánlatukat – tájékoztatott az ügyvezető. Hozzáfűzte: a Volánbusz a tender győztesének a kínai King Long gyártmányú autóbuszt nevezte meg, annak dacára, hogy a hazai cég 15 százalékkal alacsonyabb árat adott meg.

Hírek – röviden

Az eredetileg becsült nettó 450 millió forint helyett nettó 379 millióval, hét pályázó közül a ZÁÉV Zrt. legolcsóbb ajánlata nyerte a győri Széchenyi István Egyetem parkolóépítési nyílt közbeszerzését. * A Záhony térségében megvalósuló vasúti infrastruktúra-fejlesztés terveinek elkészítését követően a kivitelező kiválasztására a NIF Zrt. várhatóan még ebben az évben megjelenteti a nyílt közbeszerzési eljárás ajánlati felhívását. * Február végére el kell készülnie a kaposvári színház tenderterveinek, hogy 2011. október 23-án, díszelőadással megnyithassák a teátrumot – nyilatkozott Schwajda György igazgató. A kivitelezésre vonatkozó közbeszerzést a lehető leggyorsabban szeretnék lebonyolítani. * Becsehely 200 millió forint támogatást kap a Nyugat-dunántúli Operatív Program keretében általános iskolája felújításához. A kivitelező kiválasztására hamarosan kiírják a közbeszerzési eljárást. * Csaknem 223 millió forint támogatáshoz jutott az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében az ivóvízbázis kiváltására Jánossomorja: közbeszerzési eljárás dönt majd a többi között 6200 méter vezetéket lefektető kivitelező megnevezéséről. * Zöld utat kapott a nyíradonyi Kölcsey Ferenc Gimnázium 482 millió forintba kerülő fejlesztési pályázata. A megvalósító kiválasztására közbeszerzési eljárást indítanak. * Az idén az EMAS (Környezetvédelmi Vezetési és Hitelesítési Rendszer) díjkiosztásán 12 ország 32 vállalata közül három magyar cég kapott uniós elismerést. Ezek: Audi Hungaria Motor Kft., az Elgoscar 2000 Kft. és a Balatoni Integrációs Fejlesztési Ügynökség. * Komlón az idén már nem kerülhet sor a helyi buszjárat kiszervezésére, mert a közbeszerzési eljárás még csak az előkészítésnél tart, és legfeljebb a jövő év elején indíthatják el. * Szigetváron a hulladékszállítást és -kezelést végző cég kiválasztására új közbeszerzést szeretnének lefolytatni. * Székesfehérváron a képviselő-testület 1,1 milliárd forint hitelfelvételről döntött, amelyből a helyi fejlesztéseket kívánják finanszírozni. * Várpalotán tavasszal megújul a Ringató bölcsőde: a több mint 80 milliós beruházás elvégzésére közbeszerzési eljárást indítanak. * A Tisza Volán Zrt. 25 darab járműre kiírt közbeszerzési pályázatát az EVOBUSZ Hungária alacsonypadlós Mercedes Conectói nyerték.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Sztrádajog

Húsz százalék. Ekkora különbség van a legolcsóbb és a legdrágább autópálya-építési ajánlat között az M0-s legújabb szakaszára. Jelenleg mégis a drágább ajánlat tűnik befutónak. A vesztésre álló osztrák hátterű Porr Építési Kft. minden lehetséges fórumon, a Közbeszerzési Döntőbizottság, a Fővárosi Bíróság és az Európai Bizottság előtt küzd igazáért. Az immár fél éve húzódó sztori az M0-snak az M6-os autópálya és az 51. számú főút közötti szakaszának közbeszerzéséről szól.
Először augusztus 18-án hirdetett eredményt az ajánlatkérő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt., ekkor a Porr nyert 28,3 milliárd forintos ajánlatával. A két másik pályázó, a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. és az M0 déli ág II. nevet viselő konzorcium külön-külön a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KD) fordult, s az semmissé nyilvánította a döntést. Sőt jelezte, jogtalan volt a legdrágább 34,8 milliárd forintos ajánlattal előálló M0 déli ág II. konzorcium kizárása, ehelyett éppen a két alacsonyabb árú pályázatot kellett volna kizárni. Ezek után a Porr kérte a bíróságot, hogy függessze fel a KD döntésének végrehajtását. A NIF azonban – a KD döntésének megfelelően – kizárta a két olcsóbb ajánlatot és győztesnek hirdette az M0 déli ág II. konzorciumot. Ezt a csoportot az A-Híd Építő Zrt. vezeti, e cég a névhasonlóság láttán nem meglepő módon kötődik a Hídépítő Zrt.-hez, mely a Megyeri híd botrányos építkezésének volt az egyik fővállalkozója. Az A-Híd Építőt egy éve alapították. A cégalapításra azért volt szükség, hogy ahol a Hídépítő korábbi kartellvétségei miatt nem indulhatott, ott is pályázhasson az érdekkör.
A második eredményhirdetés után a Porr a KD-nál megtámadta a döntést. Jelenleg két nagyobb témakörben zajlanak a döntőbizottság tárgyalásai: jogos volt-e a Porr kizárása, illetve megfelelt-e a kiírásnak a másodszorra győztes pályázat. A tárgyalást figyelemmel kísérő laikusnak úgy tűnik, a sok részletkérdés analizálása mellett mintha elveszne a valódi közérdek. Az, hogy az autópálya megfelelő minőségben, határidőre, és lehetőleg a legalacsonyabb áron épüljön meg. A részletekbe menő jogászkodást hallgatva, mintha nem az lenne a kérdés, hogy valóban aggályos-e egy-egy pályázat, hanem hogy a pályázatonként feltárt tucatnyi kisebb-nagyobb hiányosság alapján milyen érdek mentén alakul ki a döntés. A gondosan felnagyított hiányosságok egyik oldalon sem tűnnek olyannak, ami alapján ki kellene zárni az indulókat. Innentől igazán jó kimenet nincsen. Egy esetleges újabb tenderkiírás a rossz hatékonyság, a totojázás bizonyítéka lenne. Döntés december elején várható.

(Figyelő, 2009. november 26.)

Érdekek háborúja a MÁV körül

Siemens-ügynöknek nevezte Antali Károly miniszteri biztos a Műegyetem professzorát a Vasúti Egyeztető Bizottság legutóbbi ülésén – tette közzé a VDSZSZ Szolidaritás Szakszervezet. A súlyos vádat azért fogalmazta meg a kormánytisztviselő, mert a szakértő a MÁV Zrt. felkérésére olyan szakmai anyagot készített, amelyből kiderül, hogy a kiválasztott TRAXX mozdony villamosenergia-felhasználása jóval kedvezőtlenebb, mint a versenyben részt vevő másik cég által gyártott mozdonyé, a Siemens Taurusé.
A MÁV felügyelőbizottságában (fb) tagként szereplő szakszervezet szerint az igazgatóság eltitkolta az fb elől a szakmai anyag tartalmát, ezért az tavaly novemberben jóváhagyta a Bombardier gyártmányú mozdonyok megvásárlását. A napokban az fb tudomására jutott az anyag, ezért a testület korábbi döntésének felülvizsgálatáról döntött. Ennek ellenére a hitelszerződést a tulajdonos megkötötte, így a MÁV számára előnytelen üzemeltetésű mozdonyt szerzik be – állítja a szakszervezet.
Értesüléseink szerint a szakszervezeteket Andrási Miklós elnök-vezérigazgató biztatta fel az ellenállásra, valójában tehát rá illene a Siemens-ügynök címke. Informátorunk szerint a legjobb forgatókönyv az lenne, ha a két lobbi kioltaná egymást, és a MÁV nem venne fel újabb húszmilliárdos hitelt, hiszen a cégnél egyébként már takarékossági vészhelyzetet hirdettek. November 1-jétől számítva, év végéig hárommilliárd forintot kellene megtakarítani a működési költségből.

(Magyar Nemzet, 2009. november 27.)

Mozdonytender: egy pályázat volt érvényes

A MÁV a Magyar Nemzet november 27-i cikkére reagálva közölte: a leírtak nem felelnek meg a valóságnak, mert a társaság igazgatósága a szükséges dokumentumokat átadta a felügyelőbizottságnak. A vasúttársaság szerint nem felel meg a valóságnak az sem, hogy a MÁV Zrt. felügyelőbizottsága a mozdonybeszerzéssel kapcsolatos korábbi döntés felülvizsgálatáról döntött. Valójában az történt, hogy a testület november 12-i ülésén a már korábban jóváhagyott beszerzés finanszírozásáról hozott határozatot. A vasúttársaság szerint a mozdonyok beszerzésére kétszakaszos közbeszerzési eljáráson került sor. A megadott határidőig három pályázó jelezte részvételét, mindhárman felszólítást kaptak a rájuk vonatkozó hiányok pótlására. E felhívásnak azonban csak a Bombardier tett eleget maradéktalanul, ezért a MÁV ajánlattételre az egyetlen érvényes jelentkezést benyújtó Bombardier-t kérte fel.
A vasúttársaság közleményében hangsúlyozza azt is, hogy Andrási Miklós, a MÁV Zrt. jelenlegi elnök-vezérigazgatója a mozdonybeszerzési tender előkészítése, kiírása és elbírálása időszakában nem állt munkaviszonyban a MÁV Zrt.-vel, Márkus Imre pedig ez év január 1-jétől a MÁV-Trakció Zrt. vezérigazgatója, így a döntés előkészítésben és a döntéshozatalban egyikük sem vett részt.

(Magyar Nemzet, 2009. november 28.)