eHETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL

KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Minden bizonyíték felhasználható a kartell ellen

A közigazgatási hatóság és a közigazgatási per bírósága is szabadon felhasználhat minden olyan bizonyítékot, amely a tényállás tisztázására, felderítésére alkalmas. A feljegyzések, iratokról készült fénymásolatok adott esetben éppen olyan bizonyító erejűek, mint más bizonyítékok, éppúgy alkalmasak a tényállás megállapítására – fejtette ki egyebek mellett a Legfelsőbb Bíróság (LB) a közelmúltban, pontot téve a „második nagy” útépítőkartell-ügy végére. Az LB-nek a bizonyítékok szabad felhasználását hangsúlyozó álláspontja azért lényeges, mert a tapasztalatok szerint a titkos megállapodások szereplői többnyire a versenyhatóság fellépésén, bizonyítékainak beszerzésén, illetve azok bizonyító erején próbálnak fogást keresni. Állásfoglalásában a Legfelsőbb Bíróság kimondta: az útépítőkartellek ügyében lefoglalt bizonyítékokat a Gazdasági Versenyhivatal jogszerűen használta fel. Az állásfoglalás jelentőségét alátámasztja, hogy ilyen ügyekben esetenként milliárd forintok forognak kockán. (További részletek a lapszemle rovatban.)

M9: harmadszor pályáztatnak

Újra ki kell írni a pályázatot az M9-es autóút 51-es és 54-es számú főutak közötti szakaszának építési munkálataira, mivel a másodszor is nyertesnek hirdetett Gránit Hungária (GH) Kft. –írásban is jelezve – visszalépett – adta közre a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. Előzmény: ez év nyár végén hirdette ki a NIF közbeszerzési eljárásán nyertesnek a GH-t, ám ezt a döntést a tenderen részt vevő egyik pályázó megtámadta. Ennek nyomán indult jogorvoslati eljárás a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, amely új értékelésre kötelezte a kiírót. A NIF ezek után ismét – a legalacsonyabb árajánlatot tevő – Gránit Hungáriát nyilvánította nyertesnek. Ám az időközben a GH által hivatalosan bejelentett visszalépés, vagyis a szerződéstől való elállás miatt érvénytelenséggel kellett lezárni a tendert. Az infrastruktúra- fejlesztőnek így – az ajánlati dokumentációnak az időközben hatályba lépett jogszabályi változások miatti átdolgozást követően – újabb kivitelezői közbeszerzési eljárást kell kiírnia.
Az M9-es autóútból eddig két szakasz készült el; a kaposvári elkerülő, valamint a 6-os és az 51-es számú főutakat összekötő szakasz.

Négy nyertes az utazásszervező-tenderen

A Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) új keretmegállapodást kötött négy utazásszervező céggel a költségvetési intézmények nemzetközi utazásainak szervezésére, egy évre nettó 2,5 milliárd forint keretösszegben. A szolgáltatásra kiírt közbeszerzési eljárás eredménye nem okozott meglepetést, hiszen ugyanazokat a cégeket – Malév Air Tours Kft., OTP Travel Kft., Chemol Travel Kft., Hogg Robinson Magyarország Kft. – hirdették ki győztesnek, amelyek az elmúlt négy évben is szervezték az utazásokat. Mintegy ezer költségvetési intézmény és a központosított közbeszerzési rendszerhez önként csatlakozó szervezetek rendelhetnek és vásárolhatnak ezektől a társaságoktól repülőjegyeket és egyéb szolgáltatásokat. Az előző, négy évre szóló keretmegállapodás az idén december végén jár le, ennek keretösszege (áfa nélkül) 8,2 milliárd forint, azaz egy évre körülbelül 2,05 milliárd forint jut. Az új egyéves megállapodás 2,5 milliárd forintra szól.

Levéltárvédelem közbeszerzésekkel

A Magyar Országos Levéltár nagyarányú digitalizálási és elektronizálási programba kezdett, mert a mintegy nyolcvan kilométernyi dokumentumot, hely hiányában, már nem tudja hol elhelyezni, és a nagy értékű nemzeti örökség fennmaradása is így biztosítható. Az intézmény eddig 64 millió oldalt vitt mikrofilmre, és ötmillió digitális fájlt készített. Eközben már nemcsak a papíralapú dokumentumok megmentése, hanem az elektronikusan keletkezett dokumentumok védelme is egyre inkább előtérbe kerül. Az országos levéltár, Budapest Főváros Levéltára és a Kopint Datorg konzorciumot hozott létre, és hárommilliárd forintos kerettel elindította a digitális anyagok megőrzését szolgáló Elektronikus levéltár programot. A munkálatokkal kapcsolatosan folyamatban van több közbeszerzési eljárás lebonyolítása, illetve előkészítése. Az első tendernél már eredményhirdetésre készülnek, a legnagyobb összegű eljárás hirdetményét pedig a jövő év elején teszik közzé.

Gyárépítéssel növeli esélyeit a King Long?

Magyarországi autóbusz-összeszerelő üzemet létesítene a kínai King Long buszokat importáló gödöllői cég. A bejelentés időpontja azért figyelemre méltó, mert éppen a Volánbusz Zrt. járművásárlására kiírt közbeszerzéssel kapcsolatos jogi vita idejére időzítették. A Volánbusz Zrt. tenderén a kínai ajánlatot fogadta el, az eredményt azonban az egyik pályázó megtámadta. Információk szerint a kínai cég azért szeretne megtelepedni Magyarországon, hogy járműve európai uniós terméknek számítson, és így könnyebben léphetne be az EU-piacra. A tervezett beruházással kapcsolatosan Kelemen János, a King Long Magyarország Kft. ügyvezetője elmondta: a Dél-Alföldön, valamint Gyöngyös és Miskolc környékén keresnek megfelelő helyet a gyár felépítéséhez. A kínai cég egyébként az elmúlt másfél év alatt már 150 autóbuszt értékesített Magyarországon, s a Volánbusz legutóbbi tenderén is befutónak látszik. A kínai buszgyár idejövetele szakértők szerint nem jó hír a magyar gyártóknak, akiknek klaszterba kellene tömörülniük ahhoz, hogy kellően összehangolják fejlesztői, gyártói és beszerzési tevékenységüket. Az összefogást azonban – a többi között – nehezíti, hogy mindegyik más beszállítókkal dolgozik. Az események további alakulására pedig minden bizonnyal nagy hatással lesz a Közbeszerzési Döntőbizottság Volánbusz-tenderrel kapcsolatos állásfoglalása. (További részletek a lapszemle rovatban.)

Döntőbizottság előtt a Forrásház hitele

A Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult a Pécsi Vízmű Zrt., mert álláspontja szerint a vízszolgáltatóvá vált új cégnek, a Tettye Forrásház Zrt.-nek közbeszerzési eljárást kellett volna lefolytatnia a CIB Bankkal minap kötött 1,5 milliárd forintos hitelszerződés ügyében. Emlékeztetőül: a pécsi önkormányzat szeptemberben felmondta a Pécsi Vízmű Zrt.-vel az üzemeltetési szerződését, és a tulajdonos francia Sujez Environnement S.A.-nak egy hónapot adott a 48 százaléknyi részvénycsomagja árának, a kártérítés összegének megjelölésére és az üzemeltetés átadására. Az önkormányzat közben megalapította az új szolgáltatót, a Tettye Forrásház Zrt.-t.. A vízmű kisebbségi csomagját egyébként 1995-ben értékesítette az önkormányzat. A több mint hetven település vízellátását és szennyvizének elvezetését biztosító cég tavaly nettó 5,8 milliárd forint árbevétel mellett 267 millió forint adózott eredményt ért el. Miután a korábbi üzemeltető nem adta át az ügymenetet, az új társaság elfoglalta az irodaházat. A Tettye Forrásház a bankhitelfelvétellel az átállással járó költségek fedezetét kívánja megteremteni. A korábbi üzemeltető Pécsi Vízmű Társaság viszont egy újabb szabálytalanság felvetésével próbál keresztbetenni.

Drágán építünk autópályát?

Évet értékelt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A vállalat vezetői szerint nem igaz, hogy drágán építenek autópályát. Állítják: síkvidéki pályaépítésben olcsóbbak, míg hídépítésben drágábbak a nemzetközi átlagnál. „Magyarországon van korrupció, és vannak gyanús ügyek, de ezeket nem a mi házunk táján kell keresni” – nyilatkozta Reményik Kálmán, a NIF elnök-vezérigazgatója. Bejelentette, hogy tizenegy országra kiterjedő felmérést készítenek, s a tavaszra összegyűjtött adatokkal bizonyítani fogják, hogy a hazai autópálya-építés költségei európai viszonylatban a középmezőnyben foglalnak helyet. Ebben az évben hat megyében összesen hét jelentősebb útépítést fejeztek be, összesen több mint 50 kilométer hosszban. A munkálatokra együttesen 10 milliárd forintot meghaladó összeget költöttek. A legdrágább a Márkót elkerülő 4 kilométeres szakasz volt, 4 milliárd forintba került, a leghosszabb pedig a Somogy megyei útburkolat-erősítés; ahol a 24,6 kilométernyi út felújítására 1,37 milliárd forintot fordítottak.  

Még mindig a digitális táblák

Már tavaly ősszel értesítést kapott a móri kistérségi társaság arról, hogy pályázatot nyert a Tiop 1.1.1. keretében. Ennek révén a kistérség fenntartásában működő iskolákat digitális táblákkal, laptopokkal, projektorokkal, asztali számítógépekkel szerelik fel. Az említett eszközök azonban a mai napig nem érkeztek meg az intézményekhez – tájékoztat Andavölgyi Ferenc, a kistérségi iroda megbízott vezetője. Az okokról annyit tudnak, hogy az eszközök beszerzésére közbeszerzést írtak ki, ám az eredménytelenül zárult, és nem vezetett eredményre a következő közbeszerzés sem. A kistérségi iroda nem hivatalos értesülése szerint elképzelhető, hogy a pénzt közvetlenül az intézmények kapják meg, és – az összeg nagyságára tekintettel – nekik kell a közbeszerzést kiírni. Ez újabb hónapokat vehet igénybe, és kérdés: ki állja a közbeszerzés költségeit – várja a választ az irodavezető.

Hírek – röviden

Püspökladány és Szajol között 137 milliárd forint költségvetéssel pálya- és állomásrekonstrukcióra kerül sor. Az ezzel kapcsolatos közbeszerzési eljárásokat hamarosan lefolytatják, és az ütemterv szerint 2010 szeptemberében kötnek szerződést a nyertesekkel. * A GW-Borsodvíz Kft. valósítja meg a szerencsi önkormányzat gesztorságával a térség legnagyobb vízügyi beruházását. A mintegy négymilliárd forint értékű projekt közbeszerzési eljárása eredményesen zárult, megkezdődhet a kiviteli tervek készítése. A tényleges beruházások az újabb pályázati forduló eredményének függvényében a jövő év őszén indulhatnak. A fejlesztés a megye nyolcvanegy települését érinti. * Nyíregyházán összesen 13 milliárd forint ráfordítással valósítják meg a Jósa András Kórház területén kialakítandó Tömbkórház-projektet. Csak eszközbeszerzésekre hárommilliárd forintot fordítanak. A közbeszerzési eljárásokat várhatóan januárban kiírják, februárban megkezdődnek a bontási munkálatok. * Januárban jelenik meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kiírása a 37-es számú főút Geszthely és a tarcali elágazás közötti szakaszának burkolat megerősítésére. * A budapesti Synergon Rendszerintegrátor Kft. nyerte a szarvasi polgármesteri hivatal szervezetfejlesztésére kiírt közbeszerzési pályázatát. * A Fényeslitke-Komoró ipari terület vasúti infrastruktúrájának kiépítésére meghirdetett közbeszerzési eljárást a Swietelsky Vasúttechnikai Kft. nyerte, nettó 887 millió forintos árajánlatával. * Sándorfalva: a település autóbusz-pályaudvarának megépítésére kiírt közbeszerzést a Probart Kft. nyerte. * Győrött összesen 11,25 milliárd forint a fedezet a Petz Aladár Kórház felújításához és bővítéséhez. A kivitelezői és egyéb közbeszerzési eljárások kiírására hamarosan sor kerül, a projekt befejezésének tervezett határideje 2002. december 31. * Kaposváron is 2002-ben szeretnék átadni a felújított Kaposi Mór Kórházat. Összesen 13 milliárd forint értékű fejlesztést valósítanak meg.

 

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Kartellek: több bizonyíték

A Gazdasági Versenyhivatal álláspontját több ügyben is megerősítette a Legfelsőbb Bíróság. Döntésének lényege: a közigazgatási hatóság és a közigazgatási per bírósága a kartellek ellen szabadon felhasználhat minden olyan bizonyítékot, amely a tényállás tisztázására, felderítésére alkalmas. Ezzel tett pontot az LB a második nagy útépítőkartell-ügy végére.
Az eset még 2001–2002-re nyúlik vissza, amikor is a különböző, alföldi és dunántúli településeket egyaránt érintő útépítési, -javítási közbeszerzési pályázatok résztvevői megállapodtak abban, hogy az adott tendert melyikük szerzi meg, illetve a nyertesek melyik céget vonják be a munkákba alvállalkozóként. A Gazdasági Versenyhivatal 2005 őszén hozott határozatában 14 út- és hídépítő céget marasztalt el kartellezés miatt, a kiszabott bírságok összege meghaladta az 1,3 milliárd forintot.
A versenyhivatali eljárás, a lefoglalt bizonyítékok jogszerűsége volt az egyik központi kérdés egy ugyancsak régi, ám alig fél éve, legfelsőbb bírósági felülvizsgálattal befejezett közbeszerzési útkartellügyben. A fővárosi Bartók Béla út felújítására kiírt tenderen ekkor összesen 245 millió forint bírságot szabott ki a kartellező cégekre a GVH. A legmagasabb ítélkező fórum a versenyhivatal megállapításában nem, csupán az egyik cégre kiszabott bírság kiszámításában talált kifogást, és e körben az ítéletet, valamint a GVH határozatát hatályon kívül helyezte, és a hatóságot új eljárásra kötelezte. Egyébként pedig megerősítette a versenyhivatal és az eljáró bíróságok álláspontját, amely szerint a jogsértő magatartás felderítésének fontos eszköze a bírósági engedély birtokában végzett, előzetes értesítés nélküli helyszíni kutatás. Az ennek során lefoglalt bizonyítékokat a GVH jogszerűen használhatta fel – mondta ki a Legfelsőbb Bíróság.

(Világgazdaság, 2009. december 22.)

Csalfa ígéret lehet a kínai autóbuszgyár

Miközben a hazai gyártású autóbuszok piaca szűkül, új szereplő megjelenését jelentették be a minap. Magyarországon építheti meg első európai összeszerelő üzemét a kínai Xiamen King Long United Automotive Industry Co. Ltd. buszgyártó. Nem lehet véletlen, hogy a kínai üzem létesítését éppen most, a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) határozathozatala előtti napokon jelentették be – vélekedett Mogyoróssy László, az Alfa Busz Kft. tulajdonosa, aki szerint a hagyományos európai nemzeti piacokon állami megrendeléseken labdába sem rúghatnak a külföldi gyártmányok. Magyarország olyan különös piac, ahol éppen a hazai terméket, a hazai munkavállalókat foglalkoztató cégeket érint hátrányos megkülönböztetés. Az Alfa Buszt a Volánbusz műszaki okokból kizárta a tenderről, ám a társaság ezt a döntést a KD előtt megtámadta. A döntőbizottságot kötelező harmincnapos határidő december 24-én járt le, mivel ez nem volt munkanap, a döntésre a karácsonyi ünnepeket követő első munkanapon kerülhet sor, feltéve ha nem él a testület a tíznapos, egyszeri hosszabbítással.
A konstrukció, amelynek során a rendkívül tőkeerős kínai állami vállalat kooperál a helyismerettel, magas autóbusz-építési kultúrával rendelkező magyar kis- és középvállalatokkal, alapjában véve nem rossz – nyilatkozta Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetsége elnöke. – Ha a cél a magyar foglalkoztatottság és a külső piacok elérése, akkor üdvözlendő lehetne. Ám ha az amúgy is szűk belső piacról a magyar tulajdonú gyártók kiszorulása a következmény, akkor nem tudjuk támogatni.

(Magyar Nemzet, 2009. december 23.)

Szakmai hibák az antikorrupciós törvényben

Számos szakmai hiba csökkenti a most elfogadott antikorrupciós csomag hatékonyságát, és ezáltal a korrupcióellenes célok megvalósulásának esélyeit – állítja a Tansparency International (TI). A 2010 márciusától hatályba lépő új jogszabálycsomag rendelkezik a Közbeszerzési és Közérdekvédelmi Hivatal felállításáról. A TI úgy véli, a hivatal létrehozása alapvetően elhibázott lépés, mert nem oldja meg a jelenlegi szervezeti átfedéseket, nem növeli a korrupcióellenes intézkedések hatékonyságát.
A civilszervezet javaslatára került ugyanakkor a jogszabályba az, hogy a hivatal elnökét ne lehessen újraválasztani. Ugyan a közbeszerzésekben részt vevő kiírók és pályázók közös megállapodásának és a közbeszerzés monitorozásának módszere névleg a törvénycsomag része lett, ám a jelenlegi formájában a TI azt nem támogatja. Szerinte félő, hogy az átláthatósági biztosok regisztrációjával olyan akkreditációs lista születhet, amelyen a piacról ismert közbeszerzési ellenőrök és szakértők szerepelnek.
Civil ellenőrzési eszköz helyett egy újabb állami kontrollintézmény sejlik a jogszabályból, ami további korrupciós kockázatot jelenthet – vélte Alexa Noémi, a TI magyarországi irodájának vezetője. Kiemelte: a törvény legelőremutatóbb része a közérdekű bejelentők védelmét intézményesítő új szabályrendszer. A TI szerint fontos, hogy a bejelentők védelmét kiterjesszék a közeli hozzátartozókra, valamint az állami és önkormányzati vagyonnal kapcsolatos döntéshozókra is.

(Magyar Hírlap, 2009. december 23.)