eHETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL

KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Egyetlen eljárással a toplista élén

Az elmúlt évben összesen 8534 közbeszerzési eljárást bonyolítottak le, lényegesen többet, mint egy évvel korábban (4988-at). Kedvező az az adat is, amely szerint a nyílt eljárások értéke ez idő alatt 751 milliárd forintról 944 milliárd forintra nőtt. Összességében lényegesen többen is nyertek tendereket, mégpedig a 2008. évi 2898-cal szemben, tavaly 4475-en. A kétségtelenül örvendetes adatokat viszont beárnyékolja, hogy csaknem minden ötödik (17,8 százalék) eljárás eredménytelenül zárult. A nyertesek toplistáját 78,9 milliárd forinttal az OTF Fővállalkozó Zrt. vezeti, amely az FGSZ Földgázszállító Zrt. által a Városlőd-Dunaszerdahely közötti földgázvezeték és a kapcsolódó létesítmények tervezésére és kivitelezésére meghirdetett tendert nyerte meg. Arra eddig még nem volt példa, mint ebben az esetben, hogy egy társaság egyetlen eljárással vezette volna a toplistát. Egy évvel korábban például a Mol Nyrt. 15 eljárás megnyerésével került az első helyre. A nyertes ajánlattevők toplistájának második helyére (43,3 milliárd forinttal) az OMV Hungária Kft. (43,3 milliárd), harmadik helyre pedig a Colas Út Zrt. (35 milliárd forinttal) került. Az ajánlatkérők érték szerinti toplistáját a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezeti (179 milliárd forinttal), amely összesen 145 közbeszerzési eljárást bonyolított le. Második a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság, harmadik a BKV Zrt.
(További részletek a lapszemle rovatban.)

Szolgáltatások közbeszerzés nélkül?

Több szolgáltatást – így a szállodai és éttermi, továbbá szórakoztató, kulturális és sportszolgáltatást – a 206 ezer eurós uniós értékhatárig közbeszerzés nélkül lehessen igénybe venni – javasolják az Országgyűlésnek Kósa Lajos és L. Simon László képviselők. Tavaly áprilisban módosult úgy a közbeszerzési törvény, hogy csak a közbeszerzési tanácsadás, az átláthatósági biztos tevékenysége és a jogi szolgáltatás mentesül az egyszerű közbeszerzés lefolytatásának kötelezettsége alól. Korábban ilyen kivételnek számított a szállodai és éttermi, a szórakoztató, kulturális és sportszolgáltatás is. A javaslattevő honatyák a régi helyzetet kívánják visszaállítani a közösségi értékhatárig. Indoklásuk szerint többek között a rendezvények időpontja és az igénybe vett szállás-étkeztetés mennyisége teljesen kiszámíthatatlan, így nehéz annak mennyiségét előre az eljárásban meghatározni. A gyakorlatban ilyen közbeszerzés lefolytatása ésszerűtlen és kivitelezhetetlen.

Milliárdos bírság kartellezésért

Kartellben való részvétel miatt összesen 7 milliárd 178 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) négy vasútépítő cégre. A magyarországi vasútvonalak, vasúti vonalszakaszok felújítására, átépítésére, rehabilitációjára kiírt közbeszerzési eljárások kapcsán előzetesen megállapodtak a cégek a piac majdani felosztásáról, és egyes esetekben a győztes személyét is meghatározták. A megbírságolt cégek és a bírságok a következők: a Colas-csoporthoz tartozó Colas Zrt (1,5 milliárd), a Swietelsky-csoporthoz tartozó Mávépcell Kft. (2,1 milliárd), a Strabag-csoporthoz tartozó Szentesi Vasútépítő Kft. (3,4 milliárd) és a MÁV MTM Rt. f.a. (178 millió forint). Bírsággal nem sújtott, de a megállapodásban résztvevő ötödik vállalkozás engedékenységi kérelemmel élt a GVH felé, azaz olyan bizonyítékotokat szolgáltatott, amely elengedhetetlen volt a jogsértés feltárásához. Ilyen esetben a vállalkozás mentesül a bírságkiszabás alól. (További részletek a lapszemle rovatban.)

M3: épülhet az autópálya újabb szakasza

Az M3-as autópálya két szakaszára meghirdetett közbeszerzési eljárás lezáró döntését a Közbeszerzési Döntőbizottság – jogorvoslati kérelemre – megsemmisítette, és határozata értelmében a kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nek újra el kellett bírálnia az ajánlatokat. A NIF Zrt. közlése szerint ez megtörtént, és ismét a korábban nyertesnek kihirdetett konzorciumok lettek a befutók. Az autópálya Nyíregyháza-49. számú főút közötti szakasza a C-S-K-K 2009 konzorcium (vezető tag: Colas Hungária Zrt., tag: Strabag Építő Zrt., Kötgép Építő- és Fémszerelvénygyártó Zrt., Kelet-Út Kft.) kivitelezésével valósulhat meg, nettó 31,9 milliárd forint szerződéses összegért. Az autópálya 49. számú főút-Vásárosnamény közötti szakaszának, valamint a csatlakozó építmények kivitelezésére kiírt tendert a MTM3 konzorcium nyerte (vezetője: Porr Építési Kft., tag: Teerag-Asdag Építőipari és Kereskedelmi Kft.). Az ajánlati ár 8,3 milliárd forint. Mindkét esetben június 22-ére tervezik a szerződés megkötését.

Indul az Andrássy-kastély közbeszerzése

Rövidesen kiírják a tiszadobi Andrássy-kastély 2,2 milliárd forint értékű rekonstrukciós programjának közbeszerzési felhívását – jelentette be a projekt koordinációját végző igazgató. Az 1,7 milliárdos uniós támogatással megvalósuló kastélyfejlesztés 1,6 milliárd forint kivitelezési és mintegy 300 millió forint eszközbeszerzést tartalmaz. Ez utóbbi során az 1880 és 85 között épült 2700 négyzetméteres épület 52 szobája közül többeket korhű bútorokkal látnak el. A korábban gyermekvárosként funkcionált épületegyüttesben tetőcserét, épületgépészeti munkálatokat végeznek, megújul a külső homlokzat, a csatorna- és vízhálózat, restaurálják a belső tereket. A mintegy 15 ezer négyzetméteres kastélypark rekonstrukciója a több mint százéves bukszusbokor-labirintust is érinti, új sétányok, parkolók és egy szabadtéri színpad épül. Az objektum kulturális és látogatókastélyként egyaránt funkcionál majd, állandó és időszerű kiállításokkal, zenei rendezvényekkel fogadják majd az idelátogatókat.

A közbeszerzéseket is vizsgálja az elszámoltatási biztos

A közpénzek törvényes és takarékos felhasználása érdekében felül kell vizsgálni az ezzel kapcsolatos törvényeket, így a közbeszerzési törvényt is – jelentette be Papcsák Ferenc országgyűlési képviselő, akit a kabinet elszámolási kormánybiztosnak nevezett ki. Megbízatása két évre szól, és feladata lesz, hogy az elmúlt évek közpénzügyeit koordinálja. A tapasztalatok alapján jogszabályok, törvények bevezetésére is javaslatokat tehet majd. Megnevezi azokat, akik felelőtlen gazdasági döntésekkel kárt okoztak az országnak. A tapasztaltak alapján megteszik azokat a jogi lépéseket, amelyek következményeként a felelősöket a törvény előtt számoltatják el. Tájékoztatása szerint 12-13 olyan ügy feltárásával kezdi a munkát, amelyek jogosan borzolták a közvélemény kedélyét.

Közbeszerzés hiányában veszélyben a kifizetés

Veszélybe kerülhet a 2010-ben elérhető agrártámogatások kifizetése, mivel a rendszert kifizetőügynökségként működtető Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) tevékenységét ellenőrző független igazoló szervezet szerződése lejárt. Ennek értékelése nélkül az állam saját felelősségére a nemzeti költségvetésből kifizetheti az uniós agrártámogatásokat, azonban az Európai Bizottság leállíthatja a támogatások közösségi költségvetésből való átutalását. Az MVH az év elején kiírt közbeszerzési megbízásáról szóló pályázatát felfüggesztette, majd ezt követően életbe lépett a kormányzati döntési moratórium, így a tendert a választások után felálló új kormány agrárkabinetjének kell lebonyolítani. Az idő sürget, hiszen június 30-ig be kell nyújtani a Halászati és Operatív Program igazoló jelentését, és már készülnie kellene az első féléves működést vizsgáló auditnak is. Az újraírt pályázati felhívás egyelőre arra vár, hogy az új vidékfejlesztési miniszter meghirdesse.

Hírek - röviden

A Transparency International Magyarország – egy kutatási program keretében – megkezdte a közbeszerzési rendszer átvilágítását, amelynek eredményeit ősszel hozzák majd nyilvánosságra. * Pert indít a Közbeszerzési Döntőbizottság ellen a város szennyvízberuházása ügyében hozott határozat miatt a nyíregyházi önkormányzat. A képviselő-testület döntése szerint júliustól kompenzációt kapnak azok az ingatlantulajdonosok, akik fizetik a beruházáshoz szükséges önrész részleteit. * Két ajánlattevő közül a CIB Bank Zrt. nyerte a Tettye Forrásház Pécsi Városi Vízközmű Üzemeltetési Zrt. közbeszerzési eljárását, amelyet 1,3 milliárd forint összegű finanszírozási hitel felvételére írtak ki. * Nagykőrös: az önkormányzat közbeszerzési bizottsága jóváhagyta a város szennyvíztelepének fejlesztésére vonatkozó közbeszerzési eljárás ajánlati felhívását és dokumentációját. Felhatalmazást adott a felhívás közzétételére, illetve a közbeszerzési szabályzatban rögzített feladatok elvégzésére. * A kecskeméti önkormányzat 2010. december 31-ével felmondja a szerződést a Kunság Volán Zrt.-vel, és a helyi tömegközlekedés ellátására közbeszerzést ír. * Répcelak: a település vezetői megkötötték a városközpont megújítására szóló kiviteli szerződéseket a közbeszerzési eljáráson kiválasztott cégekkel. A főtér rekonstrukcióját a Magyar Aszfalt Kft. végezheti, a közművelődési intézményt a Vasi Tandem Kft. újíthatja fel. A város több mint 400 millió forint uniós támogatáshoz jutott. * Több mint 600 millió forintos beruházással korszerűsítik, szépítik Kapuvár városközpontját. Kidolgozás alatt állnak a kiviteli tervek és a közbeszerzések. * Még ebben az évben megkezdődik a szennyvízhálózat és a tisztítótelep építése Szegváron. A beruházáshoz 1,6 milliárdos támogatásra pályázik a település, amit 300 millió forint önrésszel egészít ki. Azzal számolnak, hogy a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárásokat a nyáron sikerül lefolyatni, és ősszel megköthetik a szerződéseket. A fejlesztés legkésőbb 2012 tavaszára fejeződne be. * Zalaegerszeg: a városrehabilitációs program keretében 1,55 milliárd forint ráfordítással négy jelentős projektet valósítanak meg. * A nagyváradi polgármesteri hivatal meghirdette a város új közúti hídjának tervezésére és kivitelezésére vonatkozó közbeszerzési pályázatot. A beruházás becsült értéke 3,188 millió euró (áfa nélkül). A nyílt versenytárgyalásra a pályázatokat június 28-áig lehet benyújtani.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Minden ötödik kudarcos

Tavaly az eljárások számának növekedése mellett csaknem minden ötödik beszerzés (17,8 százalék) eredménytelenül zárult. Ennek egyik legfőbb oka, hogy az elmúlt évtől kötelező lett eredménytelennek nyilvánítani minden olyan eljárást, ahol csupán egyetlen érvényes ajánlat maradt az értékelés során. A közbeszerzési piacon azonban számos olyan eset ismert, ahol a potenciális nyertes után következő ajánlattevők szándékosan nem pótolták a hiányosságaikat, inkább „bedöntötték” az egész beszerzést. Természetesen ilyenkor újrakezdődött a hónapokig tartó procedúra. Az eredménytelenségben feltehetően közrejátszott az ajánlatkérők számának 57 százalékos bővülése is. Sokan közülük kevéssé igazodnak el a közbeszerzési szabályok között. A felmérések szerint az átlagosnál nagyobb mértékben következik be eredménytelenség az építőipari és gazdasági tevékenységi szolgáltatásoknál, illetve gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök gyártásával foglalkozók esetében, és akkor, ha az ajánlatkérő önkormányzat, vagy önkormányzati érdekeltségű.
A sajátosan szigorú hazai egybeszámítási szabályok ugyancsak hozzájárultak az eljárások számának növekedéséhez. A nyílt eljárások értékének bővülése különösen az európai uniós támogatás felhasználásával megvalósuló projektek esetében tapasztalható. Egyértelművé vált a közreműködő hatóságok, szervek körében, hogy az Unió nem fogadja el, eleve gyanúsnak tekinti a tárgyalásos eljárást. Kétségtelen azonban, vannak esetek, amikor a tárgyalás nem megkerülhető, egy-egy projekt megvalósításának részleteit a felek csak előzetes megbeszélés alapján tudják pontosítani. Szakértők szerint nem az Unió alapállása problematikus, hanem az, hogy a közbeszerzési törvény nem szabályozza a tárgyalások menetét, így az esélyegyenlőség sérülhet az eljárásban.

(Világgazdaság, 2010. június 8.)

Biztos fedezet a bizalmatlanságra?

Az előző kormány reformintézkedéseinek egyike az építtetői fedezetkezelés intézményének a kialakítása volt, a körbetartozások megszüntetése céljából. A rendszert elsősorban a közbeszerzések keretében lebonyolítandó ingatlanberuházások ellenőrzésére hozták létre, azonban a szabályokat beemelték a magánerőből finanszírozott beruházások folyamataiba is. A közbeszerzési eljárások tekintetében kifejezetten üdvözlendő az új rendszer, hiszen tovább növeli az átláthatóságot, a versenyszférában való alkalmazását azonban a szakma kétségbe vonja. A piaci szereplők a bankok, a beruházók és a vállalkozók jogainak megcsorbítását látják az új rendszerben.
Az egyik alapprobléma, hogy az új rendszer nem szabályozza a bankok szerepét. Nincs arra tekintettel, hogy a hitelintézet folyamatosan ellenőrzi a beruházás menetét, és a megvalósulás arányában biztosítja a fedezetet. A bankok által megfogalmazott legfőbb kritika, hogy az évtizedek alatt világszerte kialakult, a pénzintézetek kockázatát csökkentő folyósítási feltételrendszert az új intézmény egy tollvonással ellehetetleníti. A beruházók és a vállalkozók is bírálják az adminisztrációs terheket növelő és a beruházásokat megdrágító új intézményt, amelyet többször már működőképtelennek minősítettek. A gazdasági válság árnyékában talán nem tűnik sürgetőnek a hibák kijavítása, hiszen új fejlesztések alig indultak, azonban több mint aggasztó, hogy a projekthitelezéssel foglalkozó bankok ilyen szolgáltatást nem is indítottak. A jogszabályt körülölelő bizonytalanság azzal járhat, hogy az új rendszer a teljes ingatlanfejlesztési üzletágat ellehetetlenítheti. A fentiek alapján elmondható, hogy a kapkodva megszületett és máris módosításra szorult fedezetkezelői intézmény magánszférára oktrojálása átgondolásra érdemesnek, elhalasztása pedig célszerűnek látszik.

(Világgazdaság, 2010. június 9.)

Kőkemény kartell vasúton

Hétmilliárd forintot meghaladó bírságot szabott ki kartellezés miatt négy cégre a Gazdasági Versenyhivatal. A 2004-2005 között folyó kartellezésben a Vasútépítők Pályatervező, Kivitelező és Iparvágányfenntartó Kft. is részt vett. A társaság azonban élt az engedékenységi kérelem lehetőségével, és az ügy feltárásához nélkülözhetetlen bizonyítékokat szolgáltatott. A GVH 2007 novemberében kezdte meg vizsgálatát, eredetileg tizenhét vállalkozással szemben. Közülük azonban csak öt cég esetében találtak bizonyítékot a kartellezésre. Tizenkét vállalkozásnál nem volt bizonyítható a versenykorlátozó megállapodásokban való részvétel, ellenük az eljárást megszüntették.
Az eljárás jelentőségét érzékelteti, hogy a vizsgált, uniós forrásokból finanszírozott közbeszerzések közül a ténylegesen kiírt tenderek összértéke 24 milliárd forint volt. Az elmarasztalt cégek versenykorlátozó megállapodást kötöttek, amikor számos, a MÁV Zrt. EU Program Igazgatósága által 2004-2005 között kiírt vasúti pályarekonstrukciós tendernél megegyeztek a piac egymás közötti felosztásának elveiben, és több vasúti projektnél fel is osztották a piacot. Így megosztották egymás között a 2004-es Kecskemét-Kiskunfélegyháza és a Rákospalota-Újpest tendert., a 2005-ben kiírandó Cegléd-Szolnok és a győri tendert. Megállapodtak a 2005-ös Zalaegerszeg-Ukk tender és a jelenleg kivitelezés alatt álló Ukk-Boba delta vágányszakasz rehabilitációs munkáinak egymás közötti leosztásáról is.
A kartellezők paktumukkal azt akarták garantálni, hogy közbeszerzési eljárások nyertesei csak közülük kerülhessenek ki. Az alku része volt, hogy a majdani győztesek a részt vevő többi tagot alvállalkozóként vonják be, vagy egy másik eljárás során őt futtatják be tendernyertesnek. A lényeg: mást nem akartak a húsosfazék közelébe engedni, és az új szereplők piacra lépését meg akarták akadályozni. És ami szintén lényeges: magasan akarták tartani a vállalási árakat.

(Népszabadság, 2010. június 10.)