eHETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL

Aktuális képzések, konferenciák:
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Változások a közbeszerzési törvényben

Az Országgyűlés döntése alapján jelentősen módosult a közbeszerzési törvény. Egyik leglényegesebb pontja, hogy a fedezetkezelő helyett a fővállalkozó kifizetéseit szigorító szabályok lépnek életbe. A módosított jogszabály részletesen leírja, hogy a fővállalkozónak miképpen kell kifizetnie alvállalkozóit, és ő maga miként juthat hozzá a díjához. Az új rendszerben a generálkivitelezővel szerződéses kapcsolatban lévő vállalkozó a számláján részletezi a munkában részt vevő alvállalkozókat és az általuk elvégzett munka értékét is, és ezt fizeti ki – első lépésben – 15 napon belül a megbízó. A második lépésben a generálkivitelező kapja meg a neki járó összeget – ugyancsak 15 napon belül – akkor, ha igazolta, hogy átutalta a vele közvetlen szerződéses kapcsolatban lévő alvállalkozók díját. Lényeges változás az is, hogy a kis- és közepes vállalkozások ezentúl részajánlatokat is tehetnek a kiírásokra. Könnyebbség, hogy az ajánlatkérési szakaszban még nem kell eredeti igazolásokat benyújtani, és jelentős az a változás, miszerint a tendert akkor is el lehet bírálni, ha a versenyben csak egy ajánlattevő marad. Lényegesen változás az is, hogy ezentúl nem kell hivatalos közbeszerzési tanácsadót és átláthatósági biztost alkalmazni. (További részletek a lapszemle rovatban.)

Szeptemberben indul az új busztender

Visszavonta a Volánbusz Zrt. az elővárosi járművek vásárlására meghirdetett közbeszerzési pályázatát. Értesülések szerint a közlekedési társaság szeptemberben – immár harmadszor –hirdeti meg módosított feltételekkel a tendert, amelyen így már azon a hazai gyártók is eséllyel indulhatnak. A szaktárca azért kezdeményezte az előző tender beszüntetését, mert az eljárásban foglalt pályázati feltételek jelentősen korlátozták a részvételt. A magyar cégek például gyakorlatilag el sem indulhattak. A Volánbusz ugyanis úgy írt ki közbeszerzést húsz kéttengelyes és negyven háromtengelyes elővárosi autóbusz vásárlására, hogy mindkét típust ugyanannak a cégnek kellett szállítania. Mivel a tendert nem lehetett megbontani, a hazai gyártók pályázni sem tudtak, mivel Magyarországon nem készülnek háromtengelyes autóbuszok. Gyakorlatilag tehát olyan hazai gyártókat zártak ki, amelyek egyébként nemzetközi szintű minőségben képesek kéttengelyes buszokat gyártani.

Eredményhirdetésre vár a debreceni villamospályázat

A bejelentések szerint szeptember 16-án kihirdetik a debreceni 2-es villamosvonal ötödször meghirdetett tenderének eredményét. A legújabb kiírásban szigorítottak a bírálati szempontokon. Az egyik legszembetűnőbb változás, hogy a korábbi 17 értékelési részszempont helyett az új tenderben már csak hét szerepel. Kihagyták például az egy sávra jutó utasszámot, ami miatt az előző eljárásban több pályázó is fellebbezett. Nőtt viszont az ár jelentősége, az előző kiírásban szereplő 115 ponttal szemben 150 pontra nőtt a 225 összpontszámon belül. Varga László, a polgármesteri hivatal főosztályvezetője aláhúzta: a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatának megfelelően és az eddigi gyakorlatot figyelembe véve határozták meg az új bírálati szempontokat, amelyben az ár szerepe tovább nőtt.
A legújabb kiírás alapján 18 darab új, valamennyi alacsony padlós, kétirányú közlekedésre alkalmas, légkondicionált csuklós villamost szereznek be.

Indokolni kell a kirívóan alacsony ajánlatot

Értékét tekintve nem, de tanulságait illetően figyelemre méltó a következő közbeszerzési történet. A Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette Budaörs város önkormányzata egyszerű közbeszerzési eljárást lezáró döntését, amelyet intézményei felújítására írt ki, mert az egyik részénél kirívóan alacsony ajánlatot fogadott el nyertesnek, és nem kért indoklást az ajánlattevőtől. A kiíró négy részre bontotta a megbízást, mindegyikre külön-külön lehetett pályázni. A második részbe három óvoda, a gimnázium és a könyvtár tartozott. Ezek felújítására öt ajánlat érkezett, ebből négy felelt meg a kiírásnak. A felújítás becsült értéke 38,5 millió forint volt. A legalacsonyabb árajánlat 31,8 millió, a legdrágább 40,8 millió forintot tartalmazott. A második helyen végzett pályázó (39 millió forintot kért) fordult jogorvoslatért a KD-hoz, s a döntőbizottság megállapította, hogy a nyertes ajánlata valóban kirívóan alacsony volt. Ilyenkor az ajánlatkérőnek kötelező indoklást kérnie az ajánlattevőtől, de az önkormányzat ezt elmulasztotta. Miután azonban – újraértékeléssel – a jogsértés reparálható, a döntőbizottság nem szabott ki bírságot az önkormányzatra.

4-es metró: augusztusban döntés a szerződésről

Ismét gödörbe került a metróberuházás: a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) ugyanis nem adta meg a végleges típusengedélyt a 2-es és a 4-es metróvonalakra tervezett francia Alstom által gyártott metrókocsiknak. Így – bár a döntés még nem jogerős – valószínű, hogy fel kell bontani a körülbelül hatvanötmilliárd forintos szerződést, holott az összegnek mintegy felét már ki is fizették. Az NKH alapvető kifogása, hogy a fékrendszer nem felel meg a jogszabályban előírtaknak. A próbák szerint az sem bizonyított, hogy a járművek megfelelnek a tűzvédelmi előírásoknak. Arról nem beszélve, hogy eddig tizenegyszer kapott büntetést Budapest a metróközbeszerzésekkel kapcsolatos szabálytalanságok miatt. Amennyiben az NKH elutasítása végleges, akkor elhúzódó perek sokaságára lehet számítani, és tovább húzódhat a metróberuházás időpontja is. Ha viszont a 2015-ei végső határidőig nem készül el a metró, akkor az eddig felvett uniós pénzeket vissza kellene fizetni. Információk szerint a Fővárosi Közgyűlés a hónap végéig meghozza a szerződésbontással kapcsolatos határozatát

Kiírták a Budapest–Kelenföld–Tárnok vasúti tendert

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kiírta a pályázatot a Budapest–Kelenföld–Tárnok vasútszakasz megújítására, eredményhirdetés ősz elejére várható. A fejlesztés során átépítik Kelenföld állomást úgy, hogy kapcsolódjon a dél-budai metró felszíni állomásához, átépítik a nagytétényi és a tárnoki vasútállomást, valamint a Budafok–Albertfalva, Budafok–Belváros, Nagytétény–Érdliget, Érd alsó és a budafoki Rózsakert megállóhelyeket. A Budapest–Kelenföld–Tárnok közötti vasúti pályát felújítják, és új második vágányt helyeznek el. Egyidejűleg kiépítik a felsővezetéki villamoshálózatot, Kelenföldön pedig átalakítják a biztosítóberendezéseket. A beruházás során 12 gyalogos alul- és 1 felüljárót építenek, és több mint ötvenhatezer négyzetméter zajvédő falat helyeznek el. Összesen 642 autó befogadására alkalmas P R autóparkolót alakítanak ki. A több tízmilliárdos beruházás az Európai Unió támogatásával a Közlekedés Operatív Program keretében valósul meg. A témához kapcsolódóan: ugyancsak meghirdette a NIF Zrt. a Budapest–Kelenföld–Székesfehérvár vonal biztosítóberendezéseire szóló távközlési tenderét.

Új tenderre vár a budai Vár

Előbb az eredményhirdetés határidejét néhány héttel elhalasztotta, majd érvénytelennek minősítette a budavári koncepciótervek elkészítésére kiírt ajánlattételi pályázatát a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. Amint arról már korábbi hírlevelünkben tájékoztattunk: a pályázatra, a nehezen teljesíthető feltételek miatt, csak két ajánlat érkezett. Az egyik a Zoboki, Demeter és Társai Építészirodától, a másik a Vár helyreállításában a háború vége óta részt vevő KÖZTI-től. A Zoboki-féle irodát a pályázat során hiánypótlásra kérték, amit nem teljesített, ezért ki kellett zárni. Csakhogy ezzel kiesett vetélytársa is, mert a hatályban volt közbeszerzési szabályok szerint ha csak ketten pályáznak, és az egyik indulót kizárják, a másikat már nem lehet nyertesnek nyilvánítani. Így nem is hirdethettek győztest a tenderen. A vagyonkezelőnél pedig közben vezetőségváltás történt, nem elképzelhetetlen, hogy megváltozik a korábbi koncepció is. Az információk arról szólnak: új pályázat lesz, de valószínűleg más feltételekkel.

Folytatódik a műjégpálya rekonstrukciója

Megállapodott a főváros és a kivitelező Hérosz Zrt., így folytatódhat a Városligeti Műjégpálya rekonstrukciója – tájékoztatott az önkormányzat közleményében. E szerint az érintettek minden lényeges pontban megállapodtak. A kivitelező elfogadta a főváros számlázással kapcsolatos feltételeit, és azt, hogy a megrendelő egyetlen pótmunkát ismer el, tehát a beruházás eredeti költségkeretén belül valósul meg. A Főpolgármesteri Hivatal viszont elfogadta a lebonyolító műszaki ellenőr és a tervező által indokoltnak és megalapozottnak tartott két hónapos véghatáridő-módosítást, így a kivitelezőnek 2011. április 30-áig kell átadnia a teljesen felújított műjégpályát. Amint arról beszámoltunk: a kivitelező korábban azzal az indokkal függesztette fel a munkát, hogy a Fővárosi Önkormányzat nem fizetett ki egy benyújtott részszámlát. A műjégpálya teljes rekonstrukciója 4,7 milliárd forintba kerül, 68 százalékban uniós, 38 százalékban pedig a Fővárosi Önkormányzat forrásaiból. A kivitelezési szerződést – többéves pályáztatás után – az idén februárban kötötték meg a közbeszerzési eljárásban nyertes Hérosz Zrt.-vel.

Hamis nullás igazolásért vádemelés

Hivatali visszaélés és hivatalos személy által elkövetett közokirat-hamisítás miatt a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) vádemelést javasol Papp István, az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) volt elnöke ellen. A hivatalos hatósági közlemény szerint az NNI befejezte a nyomozást a volt elnök és társai elleni bűnügyben. A Fővárosi Főügyészség hat ember ellen javasolt vádemelést, Papp István mellett Cseke Zoltán, a főfelügyelőség volt törvényességi és ellenőrzési főosztályvezetője és további négy egykori munkatársa ellen. A gyanú szerint a főhatóság korábbi hivatalnokai nullás igazolást állítottak ki olyan cégeknek, amelyeket korábban már megbírságoltak, így azok – korábbi elmarasztalásaik ellenére – elindulhattak különböző közbeszerzési eljárásokon. Eddigi adatok szerint tizenhat esetben úgy változtatták meg az OMMF nyilvántartását, hogy az érintett gazdasági társaságokat ne lehessen kizárni a tenderekből és az állami támogatásokból. Több esetben csak enyhébb vagy semmilyen büntetést nem szabtak ki a vétkes munkáltatókra.

Hírek – röviden

A kormány elfogadta az idei augusztus 20-ai ünnep programját, az illetékes államtitkár aláírta a szerződést a tűzijátékot rendező szombathelyi Kapula'97 Kft.-vel és a rendezvény biztonságát felügyelő konzorciummal. Ez utóbbi zárt, meghívásos közbeszerzési eljáráson nyerte el a megbízást. (A konzorcium tagjai: EDEX Hungary Kft., Valton-Sec Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., GEM Rendezvénytechnikai és Szolgáltató Kft.) * Az M3-as autópálya folytatására új közbeszerzési eljárást ír ki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. * Az előzetesen becsült nettó 100 millió forinttal szemben nettó 63,9 millió forintért újítja fel az árvíztől megrongálódott M3-as autópálya-hidat a Hídtechnika Kft. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. tenderére öt ajánlat érkezett. * Tokaj önkormányzata a Fesztiválkatlan építésére nyílt közbeszerzési pályázatot írt ki, de mivel a két ajánlattevő egyike nem válaszolt a hiánypótlási felhívásra, a közbeszerzést érvénytelennek nyilvánították. * Csaknem 400 millió forintból újulhat meg a gyöngyösi Nagy-patak. A kivitelezéssel kapcsolatos közbeszerzési eljárás folyamatban van, a győztessel a tervek szerint szeptemberben írják alá a szerződést. * A Volánbusz Zrt. két közbeszerzési felhívást tett közzé menetrendszerű, közforgalmi autóbusz-közlekedés ellátására Délkelet-Magyarország, illetve Délnyugat-Magyarország irányában. * Csaknem 1,6 milliárd forint értékben végeznek útfelújítást Nagykanizsán a városrehabilitációs program keretében. A közbeszerzési eljáráson az NK-VR Konzorcium lett a győztes. * Összesen mintegy 80 millió forint ráfordítással folytatódnak Nádudvar szennyvíztisztítója harmadik ütemének munkálatai. Az építés a jövő évben indul, a kivitelezőt közbeszerzési eljáráson választják ki. * A közbeszerzési eljárás lefolytatását követően több mint 850 millió forint értékű beruházással megújul az ózdi városközpont. * A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. eredménytelennek nyilvánította az M1-es autópálya 2x3 sávra bővítéséhez szükséges megvalósíthatósági tanulmányterv elkészítésére kiírt nyílt közbeszerzést. * Szilvásvárad: a Meggyes településrész fejlesztésére kiírt közbeszerzési eljárást a Dinamit Dt. Rt. nyerte. A több mint 100 millió forint értékű megbízási szerződést még ebben a hónapban aláírják. * A szombathelyi MÁV Vasjármű Kft. nyerte 412 millió forintos árajánlatával a GYSEV személyszállító és teherkocsik fővizsgára, valamint fényezési munkáira kiírt közbeszerzési pályázatát.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Méregdrága és kockázatos

Ellenőrizetlen üzemeltetés, megfelelő biztosítékok és dokumentumok hiánya, a nemzetközi átlagnál két-háromszor drágább beruházások – ezek jellemzik az eddig vizsgált hazai, úgynevezett PPP-konstrukciókat. Az elindított vizsgálatok tapasztalatairól szólva Hegmanné Nemes Sára államtitkár kifejtette: a hazai PPP-beruházásoknál – máshol bevett gyakorlattal ellentétben – a magánbefektető szinte semmilyen kockázatot nem vállalt, így gyakorlatilag mindent a magyar államnak kellett viselnie.
Az elszámoltatás részeként valamennyi már elkészült, folyamatban lévő és előkészítés alatt álló PPP-beruházást megvizsgálnak. A M5-ös és az M6-os autópálya projektje mellett a korábbi oktatási tárca mintegy száz esetben alkalmazta a PPP-konstrukciót felsőoktatási vagy kulturális intézmények esetében. Más minisztériumok sportpályákat, illetve börtönöket építtettek ezzel a megoldással. Jelenleg három előkészítés alatt álló PPP-projekt leállítását javasolta a fejlesztési minisztérium, együttműködve a Nemzeti Erőforrás Minisztériummal – tájékoztat az államtitkár. Ilyen az Erkel Színház, ahol nagyjából a reálisnál háromszor magasabb áron valósult volna meg a beruházás. Már a közbeszerzési eljárás eredményhirdetésekor állították le a Nemzeti Kiválóságok Kollégiumának PPP-konstrukciós beruházását. A projekt nemes célt szolgál, de a megvalósítás módja előnytelen lett volna az állam számára, mivel végül csak egyetlen, offshore hátterű társság maradt a kivitelezésre. Ugyancsak nem javasolták a Magyar Nemzeti Múzeum mélygarázsának PPP-konstrukciós kialakítását.
Az államtitkár három további olyan esetet említ, ahol gyors beavatkozásra van szükség az elhibázott PPP-modellek miatt. Ilyen a gödöllői egyetemen végzendő csaknem hatmilliárd forintos beruházás. A Budapesti Műszaki Egyetem két épülete szintén PPP-konstrukcióban valósult volna meg, ám pénz hiányában leállt a kivitelezés. Hasonló a helyzet a Semmelweis Egyetem esetében, ahol szintén félkész állapotban derültek ki a finanszírozási problémák, így ez a beruházás is gyors beavatkozást igényel. Egyedül az autópályás PPP-beruházások évente körülbelül százmilliárd forintba kerülnek az államnak Harminc év alatt ez már háromezer milliárdot jelent.
Az államtitkár bejelentése szerint őszre befejezik valamennyi PPP-beruházás átvizsgálását, majd kidolgozzák a részletes szabályozást. A kormány alapos mérlegelés után, az átvilágítás tapasztalatainak megfelelően dönthet arról, akar-e további PPP-projekteket. Természetesen kizárólag a már bevált nyugat-európai minták alapján. A zajló felülvizsgálatok viszont semmiképpen sem jelentik az autópálya-építések, vagy a más forrásból finanszírozott egyéb állami beruházások általános leállítását – szögezte le Hegmanné Nemes Sára államtitkár.

(Magyar Nemzet, 2010. augusztus 2.)

Kizárhatók a nagy forgalmú cégek a közbeszerzésekből

Főbb intézkedéseit tekintve szeptember 15-én lép hatályba a parlament által elfogadott, jelenleg az Országgyűlés elnökének aláírására, majd kihirdetésre váró közbeszerzésitörvény- módosítás. A jogszabály december 31-ig lesz hatályban, mivel 2011-re a kormány szándéka szerint már egy új közbeszerzési törvényt alkotnak. A most elfogadott, átmeneti szabályozás egyik legfontosabb célja az volt, hogy növeljék a kis- és középvállalkozások ajánlattételi és nyerési esélyeit a közbeszerzési eljárásokon. Az egyik legfontosabb változás, hogy az eljárás során a kiírónak kötelezően biztosítania kell a részekre történő ajánlattételt. Mindemellett a törvény továbbra sem engedi, hogy egy beszerzést azzal a céllal feldaraboljanak, hogy a kisebb részekre ne kelljen közbeszerzést kiírni. A kezdő vállalkozásnak kedveznek azzal a módosítással, ami lehetővé teszi számukra is az ajánlattételt, feltéve hogy rendelkeznek már olyan összegű árbevétellel, amely eléri a közbeszerzés mértékét. A változás lehetővé teszi az ajánlatkérő számára, hogy kizárja az uniós értékhatár alatti közbeszerzésekből a nagyobb cégeket. Ez a határ szolgáltatás- és áruvásárlás esetén 100 millió forintnál, építési beruházásnál egymilliárd forintnál nagyobb árbevételű vállalkozásokra vonatkozik. Az őstermelőknek kedvező, hogy ezután nem kell közbeszerzést lefolytatni hideg élelmiszerek, különböző főzési alapanyagok beszerzésére, közvetlenül szerződhetnek a beszállítókkal.
Az adminisztráció csökkentése érdekében ezentúl kevesebb iratot kell benyújtaniuk az ajánlattevőknek. A referenciákról sem lehet igazolást kérni, el kell fogadni az ajánlattevő nyilatkozatát. Megszűnik a közbeszerzési hirdetmények előzetes ellenőrzése, azokat csak abban az esetben kell beküldeni, ha a beszerzés uniós támogatással valósul meg. A körbetartozások visszaszorítása érdekében vezetik be azt az új szabályt, miszerint a tender nyertesének először alvállalkozóit kell kifizetnie, és csak ezt követően nyújthatja be a további számlát. A késve vagy egyáltalán nem fizető céget két évre ki lehet zárni a közbeszerzésekből. A korrupció visszaszorítása érdekében törölték azt a szabályt, ami alapján eddig eredménytelenné kellett nyilvánítani az eljárást, ha csak egyetlen ajánlat maradt versenyben. Ezentúl már az ajánlatok bontásakor betekinthetnek a résztvevők a felolvasólapba, amely az ajánlati árat és a többi bírálati szempont adatait tartalmazza. Ez a megoldás csökkentheti annak esélyét, hogy az ajánlatkérő összejátsszon az egyik ajánlattevővel.

(Napi Gazdaság, 2010. augusztus 5.)