eHETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL

Aktuális képzések, konferenciák:
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Hatályba lépett a törvénycsomag

Hatályba léptek a gazdasági és pénzügyi törvénycsomag azon szabályai, amelyek életbelépése kihirdetéshez van kötve. A Magyar Közlönyben ugyanis megjelent a Schmitt Pál köztársasági elnök által aláírt jogszabály. Ennek megfelelően augusztus 16-ától csökken a társasági adó; ez a változás visszamenőlegesen július elsejétől lesz érvényes. Életbe lépett az egyenes ági rokonok közötti öröklés és ajándékozás illetékmentessége is. A ház körül végzett munka adómentessége augusztus 15-étől van érvényben. A törvénymódosítás részletesen kiterjed a közbeszerzéssel kapcsolatos változásokra is, amely elsősorban a vállalkozások pénzügyi biztonságát kívánja megteremteni. A törvény azt is kimondja, hogy a hatálybalépést követően 16 napon belül újjá kell alakítani a Közbeszerzések Tanácsát, új elnököt és alelnököt kell választani, s a tanács tagjainak létszáma a jelenlegi 19 tagról tíz főre csökken. (További részletek a lapszemle rovatban.)

Újra kiírták a miskolci villamostendert

A múlt héten megjelent a miskolci villamostender új kiírása. Ebben a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. nyílt közbeszerzésen 31 villamosra és az üzemeltetésükhöz kapcsolódó eszközökre kér ajánlatot. Az a cég pályázhat, amely az elmúlt három naptári évben szállított legalább 15 darab légkondicionált villamost. Az elbírálásnál legnagyobb súllyal az árat, ezt követően pedig a járművek energiafelhasználását veszik figyelembe. Az ajánlattételi határidő szeptember 20. Eredményhirdetésre október 20-án, szerződéskötésre pedig november 10-én kerül sor. Azért kellett új eljárást indítani, mert a villamosprojektre kiírt előző tendert érvénytelennek nyilvánította a Közbeszerzési Döntőbizottság. Ezen az eljáráson a 67,886 millió eurós ajánlatot tevő olasz AnsaldoBredat hirdették ki nyertesnek, a második legjobb ajánlattevő a spanyol CAF járműgyártó lett. Ajánlatot adott még be a cseh Škoda és a német Siemens. Összességében a miskolci villamosprojekt kivitelezése (a hálózat bővítése, fejlesztése és az új kocsik beszerzése) 38 milliárd forintba kerül, s ebből 34 milliárd az uniós támogatás.

Új pályázat a Várhegy fejlesztésére

Eredménytelenül zárult a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) a „Várhegy városrendezési és építészeti koncepció és fejlesztési tanulmányának megrendelése” tárgyában indított, nyílt közbeszerzési pályázata, mivel a két beadott pályázat közül az egyik érvénytelen volt – s így a másik értékelhetetlenné vált. (A pályázatra a Zoboki és Demeter építésziroda, valamint a Közti Zrt. jelentkezett, ám a vagyonkezelő tájékoztatásából nem derült ki, hogy melyikük ajánlata volt érvénytelen.) Az MNV Zrt. új közbeszerzési eljárás indításáról döntött. Célja olyan stratégiai dokumentum létrehozása, amely valamennyi érintett szereplő bevonásával készül, és amelynek eredményét az összes érdekelt hasznosítani tudja. A Várhegy fejlesztésére kiírt, és eredménytelennek nyilvánított pályázat feltételeinek csak kevés építésziroda felelt meg. Előírás volt ugyanis, hogy a pályázó utóbbi háromévi forgalma haladja meg a 300 millió forintot, referenciái között pedig legalább 180 millió forint értékű, megvalósult városfejlesztési tervet kellett reprezentálnia. Arról egyelőre nincs információ, hogy az új tenderben változnak-e a feltételek.

Felfüggesztették a járatkiszervezési busztendert

A nemzeti fejlesztési miniszter további intézkedésig felfüggesztette a Volánbusz Zrt. járatkiszervezésre meghirdetett közbeszerzési eljárását. Indok: a közlekedési vállalat hat százalékkal túllépné a megengedett 30 százalékos alvállalkozói részarányt. A korábbi szakminiszter hozzájárult ugyan ahhoz, hogy a Volánbusz ezzel a hat százalékkal meghaladja a limitet, ám a tárca szerint az új kormány új stratégia és működési modell alapján akarja a közösségi közlekedést fejleszteni. A koncepció kialakításáig nem támogatják a személyszállító gazdasági társaságok szerkezetének, szolgáltatási struktúrájának átrendezését. Az autóbuszos személyszállítás közszolgáltatási szerződéseit 2009 decemberében módosították, ezek alapján 2011 januárjától az alvállalkozók bevonásának aránya akár 49 százalékra nőhetne. A fejlesztési tárca mérlegeli az előírás felülvizsgálatának, újratárgyalásának lehetőségét. Információk szerint a Volán-társaságokat holdingba szervezve próbálja meg a kormány központosítani a buszbeszerzéseket. A 24 vállalat egységes irányítás alá vonásával mintegy 10 milliárd forint megtakarítást remélnek.

Csúszik a vakcinabeszerzés

A tervezettnél jóval később, csak ősszel írja ki a gyermekek kötelező oltásával összefüggő vakcinatendert a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma. A tárca tájékoztatása szerint a közbeszerzési törvény hatálybalépésével közel egy időben írják ki a mintegy 35 milliárd forint összegű pályázatot. Információk szerint az egészségügyi szakvezetés főként a közbeszerzési eljárások egyszerűsödése miatt akarja kivárni az új jogszabály hatálybalépését. Az eljárással öt évre biztosított lesz az oltóanyag-ellátás. A csúszás ellenére nem lesz fennakadás, állítja a szaktárca, mivel 2011 első fél évére már rendelkezésre áll a szükséges mennyiség. Valószínű, hogy a kormányváltás jelentősen átrendezi a hazai gyógyszerpiacot, legalábbis a tetemes összegeket jelentő vakcinabeszállítás területén. Ócsai Lajos, az ÁNTSZ járványügyi főosztályvezetője arról nyilatkozott, hogy a nagy oltóanyaggyártók termékei között a vakcina összetétele és az árak alapján döntenek majd.

Metrókocsi-szerződés: döntés a héten

Várhatóan a héten döntés születik a francia Alstom metrókocsikra vonatkozó szerződés felbontásáról, miután a jármű megbukott a közlekedési hatósági engedélyezésen. Az idő azért sürget, mert már most el kellene kezdeni a jelenlegi járművek felújítását, különben a kocsik nem bírják ki egy új közbeszerzéstől a szállításig. Amint arról korábban hírt adtunk, a szerződés nemcsak az épülő 4-es metróra szánt szerelvényekről szól, hanem a 2-es vonalon ma is közlekedő régi orosz kocsik kiváltásáról is. A 3-as metróvonalon még „bírják” a járművek, a 2-es vonalon viszont súlyos a helyzet: a következő 2-3 évben a 25, egyenként ötkocsis szerelvényekben közlekedő, összesen 125 jármű mindegyike felújításra szorul, ha tovább akarja járatni őket a BKV. Szerződésbontás esetén a kocsik nagyjavítása mintegy 3,5 milliárd forintba kerülne. (További részletek a lapszemle rovatban.)

Lassú a „zöldközbeszerzés” térnyerése

A magyar törvényhozás a közbeszerzési törvény módosítása alkalmával, két évvel ezelőtt fogadta el azt az alapelvet, amely szorgalmazza, hogy az ajánlatkérők a kiírások során fokozottan vegyék figyelembe a környezetvédelmi szempontokat. Reiniger Róbert, a Deloitte környezetvédelmi tanácsadás üzletágának vezetője szerint ennek legnagyobb akadálya a bonyolult közbeszerzési törvény, és az a gyakorlat, hogy a tenderek elbírálásánál nagy százalékban a legalacsonyabb árat veszik figyelembe, s nem érvényesülnek a környezeti szempontok. Kedvező változás, hogy a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság beszerzéseinél egyre erőteljesebben érvényesíti ezeket az elveket. Kiírásaiban megköveteli például a hulladékká váló elektronikus és elektromos berendezéseknél a visszavételét, szigorú előírásokat fogalmaz meg a számítógépek energiafogyasztására és zajszintjére, fénymásolók és nyomtatók esetén pedig az alacsony ózon- és porkibocsátásra. A beszerzéseknél törekszik arra, hogy mind a termék, mind pedig a csomagolás újrahasznosítható anyagokból álljon.

Ötperces késés – negyvenmilliárdos veszteség

Tanulságos történet az amerikai repülőgéptenderé, amelyen mintegy 40 milliárd dolláros üzlettől esett el az ukrán Antonov repülőgépgyár, futára ötperces késése miatt. Az AN gépeket gyártó társaság az amerikai US Aerospace-szel közösen vett volna részt a Pentagon versenytárgyalásán, 179 hadászati üzemanyagtöltő repülőgép megrendelése volt a tét. A pályázatok benyújtási határideje július 9-én, 14 órakor járt le. A pályázatot vivő futár 13 óra 30 perckor érkezett meg a Pentagon épületébe, ám a biztonsági őrök – az ellenőrzések miatt – feltartóztatták, s így csak 14 óra 5 perckor tudta kézbesíteni a pályázati dokumentációt. A Pentagon szóvivője szerint egy ekkora megrendelésnél egyetlen percnyi késés sem megengedett. A pórul járt pályázó viszont fellebbezést nyújtott be, azt állítván: kézbesítőjét szándékosan tartották fel a minisztériumban. Az amerikai hadászati közbeszerzési pályázaton végül a Boeing, illetve az európai EADS társaság nyert részvételi jogot.

Hírek – röviden

Úttervezési tendereket értékelt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. E szerint az M86-os gyorsforgalmi út Szeleste–Csorna közötti 41 kilométeres szakaszának tervezésére az Út-Teszt-United Konzorciummal, az M4-es autópálya M0–Cegléd közötti 45,5 kilométeres szakaszának tervezésére az Utiber Közúti Beruházó Kft.-vel kötnek szerződést. Előbbi értéke 789 millió forint, utóbbié 478 millió forint. * Miután három ajánlattevő közül csak egy adott be érvényes ajánlatot, eredménytelen lett a Magyar Rádió által stúdiótechnikai eszközökre és az ezekhez kapcsolódó rendszerekre kiírt, 100 millió forintra becsült költségű tender. * Az egyszerűsített honosítás januári bevezetése előtt a külügyi tárca az ezzel kapcsolatos fejlesztésekhez szükséges eszközök beszerzésére közbeszerzési pályázatot indít. * Az Alba Volán Zrt. közgyűlése engedélyt adott Székesfehérváron és Dunaújvárosban alvállalkozó bevonására, akiket közbeszerzésen választanak ki. * Székesfehérváron több mint félmilliárdos energetikai fejlesztést valósít meg a Szent György Kórház. Jelenleg a kivitelező kiválasztásához szükséges közbeszerzési pályáztatás előkészítése folyik. * Közbeszerzési eljárás indult Geresdlakon, ahol szennyvíztisztító telep épül. * Tolmács: integrált közösségi szolgáltató tér kialakítására, a szükséges eszközök beszerzésére indított közbeszerzést a község önkormányzata. * Szilvásváradon a képviselő-testület az útépítésekre kiírt mintegy 100 millió forint értékű tenderen a Dynamic-DTRT Konzorcium 2010 pályázatát hirdette ki nyertesnek. * Szanda: megjelent a közbeszerzési kiírás a község integrált közösségi terének kialakítására, és a szükséges eszközök beszerzésére. * Drégelypalánk önkormányzata 974 millió forintot nyert szennyvízberuházásához. A projektet 2012 közepére szeretnék befejezni, a kivitelező kiválasztására megkezdődött a közbeszerzési eljárás. * A Petr Necas vezette új cseh kormány a legfontosabb feladatai között kiemelte a közbeszerzések nagyobb átláthatóságát.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

A bejelentőkre még várni kell

Egyelőre inkább még csak tapogatóznak a Gazdasági Versenyhivatalnál az informátori díjról, de – ha gyanítanak is kartellezést – nem szánják rá magukat a bejelentésre. Hasonlóképpen többnyire csak óvatos megkeresések érkeznek a versenyhatósághoz az engedékenységgel kapcsolatosan, jóllehet törvény biztosítja, hogy az együttműködő mentesülhet a kiszabható bírság alól. Igaz, akadt már nem egy engedékenységi ügy, például a 7,2 milliárdos bírsággal végződött vasútkartell esete, ahol az egyik kartelltag, a Vasútépítők Kft. juttatta bizonyító információkhoz a versenyhatóságot, ezért mentesült a büntetés alól.
A GVH kartellcsoportja évente nyolc-tíz titkos szövetkezés után nyomoz. Ebben az évben először az autófényezési piacon érintett vállalkozásoknál tartott rajtaütésszerű helyszíni szemlét. Az autóscégek mellett biztosítótársaságok és országos szövetségek is szerepelnek a gyanúsítottak között. Az eddigi ismeretek szerint legalább hét éve egyeztettek a fényezőanyagok áráról és az autófényezési szervizdíjakról. Tavasszal közlekedési cégek kerültek kartellgyanúba. A vállalkozások előzetesen megállapodtak a Volánbusz által a 2007–2009. években kiírt közbeszerzési árakban követendő pályázói magatartásról, egyeztettek a közbeszerzések várható nyerteseiről és a pályázói árakról.
Legutóbb a termőföld- és ingatlanértékesítési piacot vette górcső alá a versenyhivatal. Feltételezhető ugyanis, hogy a Nemzeti Vagyonkezelő által 2009-ben és 2010-ben termőföld- és ingatlan-értékbecslés tárgyában kiírt egyes közbeszerzési eljárásokban az FHB Ingatlan Zrt. és a tőle független, de vele termőföld-, illetve ingatlan-értékbecslése tárgyában 2009-ben szerződésben álló vállalkozások megállapodtak az adott közbeszerzés nyerteséről, ajánlati árairól és a szereplők alvállalkozóként történő foglalkoztatásáról.

(Világgazdaság, 2010. augusztus 13.)

Alstom-szerződés: bontsák, ne bontsák?

A héten a Fővárosi Közgyűlés szakbizottságai, majd augusztus végén a közgyűlés több lehetőség közül „választhat”: felbontatják a BKV-val a francia gyártóval kötött mintegy 65 milliárd forintos szerződést, de különválasztva a 2-es metróvonalra és az épülő 4-es vonalra szállítandó új járművek beszerzését, vagy „türelmi időt” adnak a kocsik típusengedélyének megszerzésére. A közgyűlés júniusban döntött arról, hogy fel kell bontani a szerződést, ha július 31-ig nem szerzi meg az Alstom a szakhatósági engedélyt a prototípusra. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) leginkább a fékrendszert kifogásolta, és megtagadta az engedélyt. Az Alstom fellebbezett, arra hivatkozva, hogy a fékrendszer megfelel a legszigorúbb nemzetközi és uniós elvárásoknak. A francia cég szerint nem áll fenn a szerződés felmondásának lehetősége. A Városháza álláspontja: meg kell várni a fellebbezés nyomán kialakított másodfokú, jogerős döntést is, mielőtt meggondolnák a megállapodás felmondását. E határidő kivárása az egyik döntési lehetőség az ügyben.
A másik a szerződés újratárgyalása oly módon, hogy kettébontanák az NKH vizsgáján „megbukott”, a 2-es vonalra, illetve a 4-esre szánt járművek kérdését. Előbbi beszerzése kapcsán elképzelhető az Alstommal a szerződésbontás, és új közbeszerzés kiírása. A 4-es metróra szánt kocsik ügyében az NKH október 31-ig hiánypótlást kért a gyártótól. Ha felbontják a szerződést is, és az új járműveket nem sikerül időben beszerezni, azokra nem hívható le a 4-es metróhoz kapcsolódó uniós támogatás egy része. Ekkor a fővárosnak és az államnak együtt kell a hiányzó összeget kifizetnie.

(Népszava, 2010. augusztus 13.)

Hatályban az új közbeszerzési törvény

Megjelent a Magyar Közlöny augusztus 13-i számában, s így hatályba lépett a módosított közbeszerzési törvény szövege, amely a korábbihoz képest számos új elemet tartalmaz. Egyik leglényegesebb pontja előírja, miképpen kell kifizetnie a fővállalkozónak az alvállalkozóit, és miképpen juthat hozzá ő maga a díjához. Ezek a szabályok feleslegessé teszik a fedezetkezelőt, mert a teljesítés igazolásáig a fővállalkozó kötelessége tájékoztatni a megrendelőt az alvállalkozókkal szembeni tartozásáról. A fővállalkozó akkora összegről állíthat ki számlát a megrendelő felé, amekkora az alvállalkozóknak fizetendő összeg. Ezt az ajánlatkérő 15 napon belül köteles kifizetni, a fővállalkozó pedig haladéktalanul továbbutalja a pénzt az alvállalkozóknak. A fővállalkozó az alvállalkozóknak járó pénzeken felüli saját díjáról akkor állíthatja ki a számlát, ha igazolta az alvállalkozók kifizetését. A törvénymódosítás újrafogalmazta az alvállalkozó meghatározását. E szerint nem lehet alvállalkozó a szerződés teljesítésében igénybe venni kívánt gyártó, forgalmazó, építési beruházásnál pedig az építőanyag-szállító.
Több adminisztrációs könnyítést tartalmaz az új törvény. Például: az ajánlatkérőnek el kell fogadnia a más célra kiállított igazolást; aki szerepel az adóhatóság pozitív listáján, annak nem kell nemleges igazolást beszereznie; olyan adatról nem kérhető igazolás, amelyet az ajánlatkérő az interneten is elérhet; a kezdő vállalkozás indulhat a közbeszerzésen akkor, ha már volt akkora árbevétele, mint amekkora munkát szeretne elvállalni. Fontos változás az is, hogy az ajánlatkérő – amennyiben műszakilag lehetséges – köteles részekre bontani a megbízást úgy, hogy kis- és középvállalkozások is eséllyel pályázhassanak. Külön paragrafusként tartalmazza a törvény a teljesítési és jólteljesítési biztosítékokat: ezek összege a nettó ellenszolgáltatás 5-5 százalékát teheti ki. Az új szabályozás szerint nem lehet ajánlattevő, aki tartozik az alvállalkozóinak. Ez a szabályozás a 2010. szeptember 15-e után kötött szerződésekre vonatkozik. Amennyiben az áru- vagy a szolgáltatás beszerzési értéke nem éri el a 25 millió forintot, illetve az építési beruházás becsült értéke nem több 80 millió forintnál, akkor az ajánlatkérőnek nem kell közzétennie ajánlati felhívást. Helyette legalább három ajánlattevőt kell felkérnie ajánlat megtételére. Ilyenkor az ajánlattételi határidő 15 nap.

(Munkatársunk összeállítása.)