e HETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL
Aktuális képzések, konferenciák:
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Növelik a kkv-szektor részesedését a közbeszerzésekben

A kormány által elképzelt gazdasági ösztönzésben főszerepet kívánnak adni a kis- és középvállalkozásoknak – hangsúlyozta Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter, aki kiemelte, hogy a hazai kkv-szektor adja a munkahelyek kétharmadát, miközben az exportból mindössze egyharmaddal részesedik. A tárcavezető bejelentette: növelni szeretnék a közbeszerzési eljárásokban a kkv-szektor lehetőségeit, és ennek érdekében egyszerűsítik a közbeszerzést. Csökkentik például a kötelező mellékletek számát, és 60 napról 45 napra szűkítik a kifizetések idejét. A tavalyi adatok szerint a kkv-szektor mindössze 35 százalékban szerepelt a közbeszerzésekben, miközben ez az arány az Unió átlagában eléri a70 százalékot. A miniszter megígérte, hogy a jövő év közepéig teljesen megújítják a közbeszerzési rendszert. A jelenlegi mintegy 10 százalékról legalább 50 százalékra akarják emelni a kkv-k részesedését az uniós pénzekből. A január 15-én induló új pályázati rendszer legfontosabb célja, hogy a hazai kis- és középvállalkozások könnyebben, egyszerűbben jussanak hozzá az EU-s forrásokhoz.

Felmentés milliárdos beszerzésekre

Az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottsága felmentést adott a közbeszerzés alól a Belügyminisztérium két közbeszerzésére. Új egyenruhákra 3,8 milliárd forintot költhetnek, 450 millió forintért pedig ötven nagy teljesítményű autót vásárolhatnak. A belügyminiszter, nemzetbiztonsági okokra (a többi között az uniós elnökségre) hivatkozva kérte a beszerzéshez a klasszikus versenyszabályok mellőzését. Az egyenruhákat nagyrészt a büntetés-végrehajtás tulajdonában álló kft.-kben készíttetnék el, egyes feladatokat viszont alvállalkozóknak adnák ki. Szakértők szerint a rabokkal a gyakorlóruhákat és a cipőket biztosan le tudják gyártatni, de a nagyobb szakmai felkészültséget igénylő ruházati termékeket, például a bőrkabátokat, külső cégekkel kell megvarratni. Szintén nem lesz közbeszerzés a nagy teljesítményű autók beszerzéséhez. Itt ugyancsak az uniós elnökség biztosítási feladataira hivatkoztak. A járműveket a későbbiekben az autópálya-rendőrség használja majd.

Kiírták a MÁV új flottatenderét

Ismét kiírta a februárban eredménytelenül zárult közbeszerzési eljárását a MÁV Zrt. csaknem ezerdarabos személy- és teherautó-flottájának bérlésére és üzemeltetésére. Az ajánlati felhívás szerint újra öt évre bérelne a vasúttársaság saját, illetve leányvállalatai használatára 350 személyautót és 615 kisteherautót. Az ajánlatok első körös beadási határideje november 29-e, a kiválasztott pályázók pedig december 30-ig adhatják be végső árajánlatukat. Közülük azt választják ki, aki a legalacsonyabb nettó bérleti díjat ajánlja. A becslések szerint a közbeszerzés értéke elérheti az 1,5 milliárd forintot. A tenderen csak az indulhat, aki legalább 400 millió forint értékben minimum 250 személyautó, illetve legalább 600 millió forint értékben legalább 600 darab kisteherautó bérbeadásáról referenciát tud felmutatni.
A MÁV-nak 2009 tavaszán járt le a 2004-ben kötött flottaszerződése a LeasePlan Hungária Zrt.-vel, ám a vasúttársaság ennek ellenére továbbra is használta az autókat, és szerződés nélkül fizette a havi bérleti és flottadíjat. A Közbeszerzési Döntőbizottság ezért 45 millió forintos bírsággal sújtotta a vasúttársaságot.

Ismét eredménytelen a miskolci villamostender

Harmadszor is megsemmisítette a Közbeszerzési Döntőbizottság a miskolci villamosok beszerzésére kiírt tendert, azaz eredménytelennek kell nyilvánítani – tájékoztatott a villamosprojekt igazgatósága. A döntőbizottság határozata a spanyol CAF járműgyártó cég jogorvoslati kérelmével kapcsolatosan született. Amint arról korábban már beszámoltunk: a CAF még az ajánlatok benyújtását megelőzően élt kifogással. Álláspontja szerint ugyanis az ajánlatkérő önkormányzat jogszerűtlen választ adott kérdésükre, és ezzel módosította a felhívást és dokumentációját. A KD helyt adott a jogorvoslati kérelemnek, megsemmisítette az eljárást, és még egymillió forint pénzbírsággal sújtotta a tender kiíróját. Ez most a harmadik alkalommal történt így. Az MVK Zrt. és az önkormányzat egyeztet az ügyben, néhány napon belül kiderül, milyen lépésre szánják el magukat.

Az Albakomp fejlesztheti az APEH e-ügyintézését

Az Albakomp Rendszerintegrációs Kft. nyerte az APEH informatikai rendszerének korszerűsítésére kiírt pályázatot. Az 1,257 milliárd forintos támogatási összeg felhasználásával és 200 adóhivatali munkatárs részvételével megvalósuló informatikai fejlesztés új, az ügyfélkapun elérhető internetes szolgáltatásokat nyújt majd az adózók számára. Lehetővé teszi például, hogy az adózók az adóhatóságnál nyilvántartott adataikat akár öt évre visszamenőleg is nyomon követhessék. Lehetséges lesz a bevallások beérkezésének és feldolgozottságának állapotát ellenőrizni. Az ügyfelek meggyőződhetnek például arról, hogy a munkáltatók bejelentették-e őket az adóhatóságnál, és fizették-e utánuk az adót és más járulékokat. A munkáltatók pedig bármikor lekérdezhetik munkavállalóik adóhatósághoz történő bejelentettségét. A fejlesztésnek azért is nagy a jelentősége, mert az adóhatóságnál ilyen arányú informatikai beruházás legalább tíz éve nem történt.

Fellebbez a malomkartell

A malomipari cégek nem nyilatkoztak, de a Gabonaszövetség közölte: a kartellgyanú miatt elmarasztalt vállalkozások fellebbeznek. A kartellezés ugyanis – a szövetség szerint – megkérdőjelezhető, mivel a vizsgált időszakban csökkent a liszt ára. Az ágazat romló jövedelmezőségi helyzete szintén nem támasztja alá a kartellár létezését. Több elmarasztalt cég ugyanis csődbe jutott. Ezt a Gazdasági Versenyhivatal annyiban vette tudomásul, hogy az ABO Mill Zrt., a Cerbona Zrt., az Első Pesti Malom- és Sütőipari Zrt., a Gyermely Zrt. és a Hajdúsági Gabonaipari Zrt. részletekben fizetheti meg a bírságot.
Az élelmiszeriparban rekordnak számító, összesen csaknem 2,3 milliárd forintos bírságot 16 gabonafeldolgozó vállalkozásra kartellezés miatt szabta ki a Gazdasági Versenyhivatal. A versenytanács úgy találta: az elmarasztalt cégek 2005–2008 között felosztották egymás között a piacot, megegyeztek a liszt, a korpa és a malmi búzaőrlemények árváltoztatásáról, annak időpontjáról.

Üllői konzorcium nyert az M1-en

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közzétette legutóbbi nyílt közbeszerzésének eredményét. E szerint a becsült nettó 400 milliárd forint helyett nettó 497 millió forintba kerül az M1-es autópálya 6,25 kilométeres szakaszán az egyik oldal felújítása. A közbeszerzésben szereplő autópálya-szakasz a 22. és a 29. kilométer között található. A megbízás nyertese az üllői székhelyű EKM1 Konzorcium lett. A második legkedvezőbb ajánlatot a Swietelsky Magyarország Kft. tette. A tenderre ajánlatot adott még be három további cég: a COLAS Út Zrt., a Magyar Aszfalt Kft. és a W-NV M1 Konzorcium.

Több tízmilliárdos a korrupció Oroszországban

Oroszországban a korrupció mértéke eléri a nemzeti össztermék három százalékát, azaz összege mintegy 32,5 milliárd dollárra tehető – nyilatkozta Konsztantyin Csujcsenko, az elnöki pénzügyi felügyelet vezetője. Oroszországban évente körülbelül egymillió állami szerződést írnak alá, és „ezek jelentős részébe már bele vannak építve a kenőpénzek” – állítja az elnöki felügyelő. Csujcsenko olyan szövetségi szerződéses rendszer létrehozását javasolja, amely behatóbban foglalkozna a súlyos problémával. E rendszer alapjén monitoroznának minden szerződést, és külön értékelnék hatékonyságukat.

Hírek – röviden

A tervezettnél egy hónappal később – december 10-én – nyílik a Nyolcak című centenáriumi kiállítás Pécsett. A késedelem oka, hogy a műtárgyszállításra meghirdetett közbeszerzési eljárásban a két pályázó cég közül a munkát alacsonyabb összegért vállaló nyert ugyan, de a másik oldal megtámadta a döntést. Korábban a műtárgyszállítás egy cég, az Artex kezében volt, a Museum Complex Kft. létrejötte óta azonban versenyhelyzet alakult ki. A pécsi Nyolcak, illetve az isztambuli Csontváry-tárlat szállítására vonatkozó pályázatot egyszerre írták ki, és a Museum Complex nyerte a tendert. Ezt az eredményt támadta meg az Artex. • Hódmezővásárhelyen az idén eddig 32 közbeszerzési eljárást folytattak le, 23 egyszerűsítettet és 9 uniósat, összesen 4,5 milliárd forint értékben. Az önkormányzat tájékoztatása szerint mindössze két esetben nyújtottak be jogorvoslati kérelmet, ám a Közbeszerzési Döntőbizottság mindkettőt alaptalannak találta. Sajnálatos viszont, hogy az utóbbi két évben csökkent a pályázók száma: gyakori, hogy csak egyetlen ajánlat érkezik a felhívásra. • Csaknem 2,5 milliárd forintos támogatást nyert el Dombóvár és Attala közös, szennyvízhálózat fejlesztésére beadott pályázata. Az önerő is meghaladja a 436 millió forintot. Összesen több mint 6200 bekötésre kerül sor. A kivitelező kiválasztására folyamatban van a közbeszerzési eljárás, az ajánlatokat november 12-ig lehet beadni. • Nagykeresztúron új faluközpontot alakítanak ki, amely közösségi térként funkcionál majd. A kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárást a jövő év elején írják ki. • Dorogon folyamatban van a dr. Magyar Károly nevét viselő városi bölcsőde bővítésének közbeszerzési tendere. A szakrendelő korszerűsítésére pedig aláírták a támogatási szerződést. • A Ferencvárosi Parkolási Kft. gyorsított meghívásos közbeszerzési eljárást hirdetett a IX. kerület tulajdonában lévő közterületi, fizetős parkolóhelyek üzemeltetésére, valamint a mobilfizetést lehetővé tevő tevékenység ellátására. A nyertesnek összesen 5250 parkolóhelyet kell üzemeltetnie. A jelentkezési határidő november 9-én jár le.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Milliárdos országleltárt fúrt meg a sajtó

A kormány törölte azt a programot, amelynek keretében légi felvételeket készítettek volna az egész országról. A tendert a korrupció gyanúja lengte körül. A sajtóban megjelent információk szerint a pályázat kiírójának erősen fogott a ceruzája az árkalkulációban, és a pályázat arra a cégre volt kiírva, amelynek egykori vezérigazgató-helyettese jelenleg a minisztérium közigazgatási államtitkára, egykori igazgatósági tagja pedig a pályázatot kiíró háttérintézmény főigazgatója. Szemet szúrt, hogy a jelentkezési kritériumnak feltüntetett másfél milliárdos éves forgalmat a magyar piacon csak a minisztérium közigazgatási államtitkárára, Farkas Imre régi cége, a Geodézia Zrt. tudta teljesíteni.
A kormány forráshiányra hivatkozva arra kérte a Földmérési és Távérzékelési Intézet főigazgatóját, hogy az Országleltár első ütemére vonatkozó közbeszerzési eljárást nyilvánítsa eredménytelenné. A Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) közleménye szerint a döntés oka, hogy a Mal Zrt. ajkai zagytározójának gátszakadása miatt a kormány veszélyhelyzetet hirdetett ki, a minisztériumnak pedig jelentős összegekkel kell hozzájárulnia a károk elhárításához. Sajtóinformációk szerint a kormány több tagját is meglepte, amikor erre a tervre 4,8 milliárd forintos közbeszerzési pályázatot írt ki VM a hozzá tartozó Földmérési és Távérzékelési Intézeten keresztül. Drágának tűnt, mert a korábbi, hasonló nagyságú fotózások csupán 130-160 millió forintba kerültek. A pályázat pedig a munka nagyságához képest szokatlanul rövid időt hagyott a térképészeti cégeknek a felkészülésre. A tender október 15-én jelent meg, és október 25. volt a beadási határidő.

(Népszava, 2010. október 30.)

Üzletek, lefizetéssel

„El kell búcsúznunk bizonyos naivitástól, én az építőiparból jövök, egyetlen magyar megrendelést sem kaptunk lobbimegállapodás nélkül” – többek között ez hangzott el azon a tárgyaláson, amelyen az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) vitatkozott a korrupcióról a volt MÁV Cargo megvásárlásával kapcsolatban. A Georonet Bt.-vel kötött tanácsadói szerződéssel kapcsolatosan felmerült korrupciós vádakat firtatták. Ez a betéti társaság csaknem kétmilliárd forintot kapott a MÁV Cargo osztrák vevőjétől, amiért sikeresen lobbizott az üzletkötés érdekében. A gyanú szerint a pénzből magyar politikusok zsebébe is jutott.
„Sajnos Magyarországon a korrupció a mindennapok részévé vált, versenyelem lett belőle. Aki nem korrumpál, nem jut megrendeléshez” – állítja Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke. Nem azon múlik egy szerződés, hogy melyik cég kínálja a legjobb feltételeket, hanem azon, ki veszi meg a döntéshozókat. Ezt követően már akkor sem lehet reklamálni, ha a szerződés teljesítése – például egy beruházás megvalósítása – gyenge színvonalú. Parragh ezzel együtt bizakodó. Szerinte kedvező fordulat várható a korrupció visszaszorításában. A magyar társadalomban hatalmas a felháborodás a napvilágot látott ügyek miatt. Számos ügyben folyik nyomozás, vagy éppen bírósági eljárás.
„Az építőiparban is előfordul a korrupció, de azt nem lehet állítani, hogy minden megbízás így dől el” – mondja Tolnay Tibor, az Építőipari Vállalkozások Országos Szakszövetségének elnöke. Emlékeztet arra, hogy főként az útépítéseknél gyakoribb a visszaélés. Ezt erősítették meg a Gazdasági Versenyhivatalban, ahol elmondták: több esetben derült fény közbeszerzési kartellezésre az autópálya- és vasútépítések esetében. A tenderen induló cégek megbeszélték egymás között, ki lesz a nyertes, míg a „vesztesek” megkapták az alvállalkozói megbízást. Akadt arra is példa, hogy arról állapodtak meg, melyik pályázó melyik megrendelést nyerheti meg.

(Magyar Hírlap, 2010. október 30.)

Projekttámogató csoporttal gyorsítana az NFÜ

Mindössze 1900 milliárd forint az, amit a kormány az Új Széchenyi Terv (ÚSZT) keretében szabadon felhasználhat – mondta Petykó Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) elnöke. Jelenleg is felülvizsgálat és tárcaközi egyeztetés alatt állnak a kiemelt projektek: ezek jelentős része átalakításra szorul, egy részüket pedig mindenképpen le kell majd állítani. A kormány tervei szerint már január közepétől elérhetőknek kell lenniük az ÚSZT jelentős forrást megmozgató új pályázatainak, ezért akkorra az NFÜ-nek is el kell készítene az új akcióterveket és azok egyszerűsített eljárásrendjét, informatikai hátterét. Mindezek miatt a következő időszakban kettős teherrel kell megbirkóznia az intézményrendszernek: egyrészt az új gazdaságpolitikai irányelveknek megfelelően minél több forrást kihelyezni, másrészt, és ez a nagyobb feladat, sikeresen támogatni, megvalósuláshoz segíteni a már leszerződött projekteket. Ez utóbbiban komoly szerep hárul majd a projektmenedzserekre – hangsúlyozta az NFÜ elnöke.
Eddig a rendelkezésre álló 8000 milliárd forintból mindössze 1300 milliárdnál tartanak a kifizetések. Ezt az elnök szerint mindenképpen fel kell gyorsítani, mivel előreláthatóan jövőre mintegy 6700 milliárd forint értékű fejlesztést kellene az előírásoknak megfelelően megvalósítani. Szeretnének kormányzati jóváhagyást szerezni ahhoz, hogy az NFÜ keretein belül létrehozzanak egy irányító hatóságoktól független projekttámogatási csoportot, amely egy-egy projekt esetében a végrehajtást gyorsítaná fel – tájékoztatott Petykó Zoltán. Jelenleg is több száz nagyprojekt és kiemelt projekt döcög amiatt, hogy sok önkormányzatnak önerős vagy munkaszervezési gondjai vannak. Sok helyütt rábízzák a közbeszerzésen kiválasztott kivitelezőre a teljes lebonyolítást, ez azonban olykor az önkormányzati döntéseket igénylő problémáknál lassítja a megvalósítást.

(Napi Gazdaság, 2010. november 5.)