e HETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL
Aktuális képzések, konferenciák:
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Át kell alakítani a közbeszerzési rendszert

A közbeszerzés rendszerét és az – átfogó pályázati rendszert működés közben kell átalakítani – nyilatkozta Nyikos Györgyi fejlesztési ügyekért felelős helyettes államtitkár. Kiemelte: a széttöredezett nyilvántartások egységesítése mellett szükség van a lebonyolítás egyszerűsítésére is. Kijelentette: az új közbeszerzési törvény 2012. január 1-jei hatálybalépése előtt meg kell vizsgálni az Országgyűlés által az idén szeptemberben elfogadott közbeszerzésitörvény-módosítás működését a gyakorlatban. Az ajánlattevő-barátnak tartott módosítások több ponton is egyszerűbbé és átláthatóbbá tették a törvényt, de az átfogó módosításra mielőtt szükség van – mondta a helyettes államtitkár, aki arról is tájékoztatott, hogy megkezdődött a Központi Szolgáltató Főigazgatóság átvilágítása, a több szempontból felülvizsgálatra szoruló szerződések feltérképezése. Feladatként jelölte meg azt is, hogy az uniós források átláthatóságához közelítsék a hazai forrásokat, s a nyilvántartások egységesítése mellett szükség van a lebonyolítás egyszerűsítésére is.

Perel és egyezkedne az Alstom

A budapesti metrókocsik szállítására szerződött Alstom cég beperelte az illetékes franciaországi bíróságon a Budapesti Közlekedési Vállalatot, mert jogtalannak ítélte meg a kocsik legyártására és szállítására vonatkozó szerződés felbontását és a bankgaranciák lehívását – erősítette meg Riccardo Pierobon, a francia gépipari vállalat szóvivője. A társaság ugyanakkor folytatni kívánja az egyeztetéseket a BKV-val, a Nemzeti Közlekedési Hivatallal és a Fővárosi Önkormányzattal. A BKV közleményben tájékoztatott: a közlekedési vállalat a szerződéseket azonnali hatállyal felmondta, és a szerződés előírásainak megfelelő módon haladéktalanul lehívta a korábban átutalt előlegek visszafizetésére a bankgaranciákat, és bejelentette a BKV Zrt. kötbér- és kárigényét a szállító felé. A lehívott összegek (összesen 129,436 millió euró) azonban még nem érkeztek meg a közlekedési vállalat számára, mert az Alstom bírósági végzéssel akadályozta meg a garanciák kifizetését. A francia főváros térségében működő nanterre-i bíróság december 10-ére hirdette meg az ügyben a tárgyalást

Harmincmilliárdért számolják fel a vörösiszap-károkozást

A Vidékfejlesztési Minisztérium 29,24 milliárd forintért a Mecsekérc Környezetvédelmi Zrt.-t bízta meg a Mal Zrt. ajkai vörösiszap-tározójának gátszakadása okozta károk mentesítésével kapcsolatos feladatok ellátásával. A céggel egyedüli ajánlattevőként, hirdetmény közzététele nélküli közbeszerzési eljárás keretében állapodott meg a tárca. A cég a munkálatokba 42 százalékban von be alvállalkozókat. A Mecsekérc feladata lesz egyebek mellett az iszap, a szennyezett talaj és növényzet letermelése, begyűjtése, tárolása és kezelése, továbbá a tárolódepók építése, porzásmentesítés, vízminőségi és geodéziai vizsgálatok elvégzése. A pécsi székhelyű cég tulajdonosa az MNV Zrt., a Mecseki Ércbányászati Vállalat jogutódjaként működik, a többi között veszélyeshulladék-tárolók tervezésével és építésével is foglalkozik. Tavalyi 6,6 milliárd forintos nettó árbevétele egymilliárddal haladta meg a 2008. évit, nyeresége pedig 220 millió forint volt.

Tender repülőgépes ellenőrzésre

Közbeszerzési eljáráson keres légi szolgáltatót a Mol Nyrt. tulajdonában lévő FGSZ Földgázszállító Zrt. A nyertes ajánlattevővel hátrom évre kötnek majd szerződést a szénhidrogént szállító vezetékek repülőgépes nyomvonal-ellenőrzésére – derül ki a cég közbeszerzési felhívásából. A beszerzés értékét előzetesen 450 millió forintra becsülik. A tárgyalásos eljárásra december 3-ig lehet jelentkezni, a szerződéskötést december 31-re tervezik. A pályázónak és alvállalkozójának egyebek mellett együttesen rendelkeznie kell 2008–2009-ben teljesített, kis magasságú ( 150 méter alatti) repülési tevékenységből származó, legalább nettó 150 millió forintos árbevétellel. Be kell mutatnia 2007–2009-re vonatkozóan évi legalább 800 óra, kis magasságú repülést tanúsító minimum 100 millió forint értékű pozitív referenciát.

Közbeszerzésikartell-gyanúk

A Gazdasági Versenyhivatal múlt évre vonatkozó beszámolójából kiindulva készített összegezést a feketelista.hu hírportál. Az adatokból kiderül: míg 2007-ben és 2008-ban összesen mintegy 3,050 milliárd forint bírságot kellett kiróni a tévútra lépett cégekre, 2009 és 2010 eddig eltelt időszakában együttvéve 13,7 milliárdot. Csak az idén, háromnegyed év alatt 7,764 milliárd forint volt a kiszabott bírságok összege. A szabályokat megsértő eseteket vizsgáló bizottságok évente átlagosan száz lezáró döntést hoznak, de ehhez például tavaly 1300 ügyet kellett áttekinteniük. A tapasztalatok szerint alaposan megnőtt a kartellezőkre kiszabott büntetések nagysága. Tavaly például a felgöngyölített hét kartell résztvevőire kirótt bírság összesen mintegy 5 milliárd forintra rúgott, s az idén eddig már megközelítette a 7 milliárd forintot. Ebben az évben tíz kartellgyanúval foglalkozott, illetve vizsgálódik a GVH. A gyanú szerint például a közlekedési vállalatok a 2007–2009. években kiírt közbeszerzések áraiban megállapodtak, és egyeztettek a tenderek várható nyerteseiről is. Legutóbb a termőföld és ingatlan-értékbecslés tárgyában merült fel a kartell gyanúja.

Félmilliárdos pályázat nyomdai szolgáltatásokra

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) nyílt közbeszerzési eljárást hirdetett az intézményei számára szükséges nyomtatási feladatok ellátására. Az egyetem legfeljebb négy ajánlatevővel köt majd négy évre szóló keretmegállapodást, nettó 480 millió forint keretösszegben. Az ajánlati felhívásból kiderül, hogy a legalacsonyabb árajánlatokat benyújtókkal írják alá a szerződést. Az egy-egy konkrét munka elvégzésére a kiválasztott négy cégtől kérnek majd új ajánlatot. Kikötés: a közbeszerzésen induló cégnek nem lehet negatív az előző évben elért mérleg szerinti eredménye. A pályázóknak alvállalkozóikkal együttesen rendelkezniük kell az ajánlattételt megelőző három évből legalább két – köztük egy, költségvetési szervnek teljesített –, legalább nettó 50 millió forint értékű referenciával. Az ajánlattételi határidő december 7-én jár le, a szerződéskötést december 23-ára tervezik.

Nyertest hirdettek a soproni csomóponttenderen

Az európai uniós támogatást élvező Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítési program keretében nem szintbeli közúti vasúti csomópontot építenek Sopronban. A kivitelezésre kiírt közbeszerzési eljárást az AMK–Sopron 2010 Konzorcium nyerte meg nettó 2,178 milliárd forintos ajánlatával. Az eredményt az ajánlatkérő Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. tette közzé. A csomópont három darab kétszer egysávos közúti aluljáróból, három gyalogos- és kerékpáros-aluljáróból, valamint két kerékpároshídból fog állni. A kivitelezés eredetileg becsült összege nettó 1,9 milliárd forint volt. A tájékoztatás szerint az összességében legelőnyösebb ajánlat lett a nyertes. A legolcsóbb ajánlat egyébként 2,158 milliárd, míg a legdrágább 2,233 milliárd forint volt. A nyertesen kívül ajánlatot tett a HÍD Építő Zrt., a Swietelsky Vasúttechnika Kft., valamint a PORR Építési Kft.

Felfüggesztették az autóbeszerzéseket

Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter kezdeményezte a MÁV és a Posta személygépjármű-beszerzéseinek azonnali, részleges felfüggesztését. Az igényeket a társaságoknak összhangba kell hozniuk a kormány takarékossági igényeivel. A minisztérium szerint elvárás az állami tulajdonú cégekkel szemben, hogy költséghatékonyan bonyolítsák beszerzéseiket. A Magyar Posta Zrt. 770 millió forintot költene 188 személyautó, köztük 95 vezetői gépkocsi vásárlására. A vasút tavaly április óta használja lejárt szerződéssel autóparkját. Egy közbeszerzési eljárást lebonyolított ugyan, de az eredménytelenül végződött, és a Közbeszerzési Döntőbizottság 45 millió forint bírságot is kiszabott a MÁV-ra. Amint arról hírportálunk is beszámolt, a vasúttársaság a múlt héten indította új közbeszerzési eljárását; csaknem ezer gépjárműből álló flottát bérelne öt évre.

Terv- és kiviteli tender a debreceni futballstadionra

Még az idén meghozza döntését a debreceni önkormányzati közgyűlés a kormány és a város által az új nagyerdei labda–rúgó-stadiont megvalósító közös projektcég megalakításáról – tájékoztatott Kósa Lajos, Debrecen polgármestere. A közös gazdasági társaságban a kormány bruttó 12,5 milliárd forinttal (10 milliárd áfa), míg a város a jelenlegi stadionnal, illetve a területtel száll be. A cégalapítást követően közbeszerzési eljárást írnak ki a tervezésre és a kivitelezésre, ezek után várhatóan a tavasszal kezdődhetnek az építési munkálatok. A stadion jelenlegi 25 ezer férőhelyével szemben az új sportlétesítmény 18-20 ezer fő, ám jóval komfortosabb elhelyezésére lesz alkalmas. A kivitelezési munkálatokat a tervek szerint 2012-ben befejezik, a debreceni sportegyesület ugyanis abban az évben ünnepli 110 éves fennállását.

Hírek – röviden

Mintegy száz úgynevezett PPP-szerződést vizsgál a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A kötelezettségvállalások miatt a jövő évtől évi mintegy 120 milliárd forintot kell fizetni a beruházásokkal kapcsolatos szolgáltatási díjakra. Az építkezések az esetek döntő többségében már befejeződtek: köztük található 50 felsőoktatási és 34 sportberuházás, továbbá négy autópálya és két börtön beruházása. • A köztársasági elnök hat évre kinevezte a Gazdasági Versenyhivatal elnökévé Juhász Miklóst, elnökhelyessé pedig Horváth Zoltánt és Tóth Andrást. • Jövőre folytatódik az M43-as építése Makó és az országhatár között; elsőként a mérnöki feladatokra írnak ki közbeszerzési eljárást. • A szentgotthárdi székhelyű Titán Beton Kft. nyerte meg az alsószölnöki Naturpark Akadémia építésére kiírt közbeszerzési eljárást. • Közbeszerzési pályázat jelent meg a közösségi bormarketinget megalapozó termékleírások elkészítésének koordinálására; december 3-án hirdetnek eredményt. • Uniós támogatással mentik meg a székesfehérvári Sóstót. A tervek elkészítésére kiírt pályázatot a Sóstó-Alba Konzorcium nyerte. • Zugló polgármestere a közbeszerzési ügyekkel kapcsolatos döntéseket – a hatályos rendeletek módosításával – magához vonta. Eddig ezt a tevékenységet a közbeszerzési bizottság látta el. • A korábban 2/A útként ismert közutat kétszer kétsávos gyorsforgalmi úttá építik ki Budapest és Vác között. A tervek szerint a 19,25 kilométeres útszakasz korszerűsítése 2013 végére fejeződik be. • Közbeszerzési eljárás van folyamatban a Madách Emlékmúzeum felújítására. • Új utat építenek az Audi leendő győri új gyára köré, amelynek költségei várhatóan meghaladják a 4 milliárd forintot: a tervezésre kiírt tender nyertesét december 14-én nevezik meg. • Nagylak: új templomot épít a római katolikus egyház, közbeszerzési eljáráson választják ki a kivitelezőt. • A békéscsabai önkormányzat 1,750 milliárd forint támogatást nyert a Kulturális Központ átalakítására, az Agora projektre. A beruházás hamarosan elkezdődik.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Tízmilliárdos közbeszerzés hiúsult meg

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. eredménytelennek nyilvánította a Kelenföld–Székesfehérvár vonalszakasz biztosítóberendezéseire és távközlési munkálataira kiírt nyílt közbeszerzést, mivel az ajánlattevők többet kértek annál, mint amennyi fedezet az ajánlatkérő rendelkezésére áll. Az ajánlatkérő NIF Zrt. az ellenértéket nettó 10,5 milliárd forintra becsülte. A felhívásra két ajánlat érkezett, de ezek összegét nem közölték. A kiírás értelmében az összességében legelőnyösebb ajánlat lett volna a nyertes, úgy, hogy az értékeléskor az ár 90, a többletgarancia és az előbbre hozott átadás pedig 5-5 súlyszámot ért.
Emlékeztetőül: a Kelenföld–Székesfehérvár vasúti szakasz bruttó 119 milliárd forintos, azon belül 85 százalékos európai uniós és 15 százalékos hazai támogatással újul meg a páneurópai V. közlekedési korridor részeként. A NIF korábbi tájékoztatása szerint a projekt magában foglalja a vasúti infrastruktúra fejlesztését, a kapacitás és a biztonság növelését. A felújítást követően a szakasz megfelel majd a korszerű közlekedési rendszerekkel szemben támasztott európai követelményeknek. A vasútvonal Tárnok–Székesfehérvár szakaszán már előrehaladtak a kivitelezési, felújítási munkák.

(Világgazdaság, 2010. november 8.)

Ganz-villamosok Miskolcra?

Magyar, Ganz-villamosok beszerzését szorgalmazza Miskolc polgármestere. Kriza Ákos élére állna annak a kezdeményezésnek, amelyben összefognának a hazai villamosprojektekben érdekelt, és a közbeszerzési eljárások során kudarcot vallott városok. Amint a múlt héten beszámoltunk róla, újra eredmény nélkül kellett lezárni a villamoskocsik beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárást Miskolcon. Ez már a harmadik próbálkozás volt, és az eljárás akadozása miatt kérdéses, mikor lehet majd az új villamosokat beszerezni. Márpedig az idő sürget, mert 2013. december végéig meg kell történnie a pénzügyi elszámolásnak, ellenkező esetben eleshetnek az uniós támogatástól.
Legtöbbször hasonló volt a forgatókönyv: hirdettek nyertest, de valamelyik pályázó valamilyen kifogással a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult, az pedig helyt adott a panasznak, és megsemmisítette az eljárást. Legutóbb Miskolcon és Debrecenben is a spanyol CAF és az olasz AnsaldoBreda spa járműgyártó cégek „csatáztak” egymással. A miskolci polgármester az összefogás érdekében szeretné felvenni a kapcsolatot a hasonló cipőben járó debreceni, szegedi és a fővárosi kollégáival is. A kezdeményezés első lépéseként már egyeztetett a Ganz-gyár képviselőivel, akik szerint rendelkeznek azzal a technikával, amellyel a villamosok elkészíthetők. A polgármester azért is preferálná a Ganz-villamosokat, mert a hazai ipar termékei itthon teremtenének munkalehetőségeket. A városok összefogásával 200-220 villamos beszerzése oldódhatna meg.

(Észak-Magyarország, 2010. november 9.)

2-es villamos: esélytelennek tűnik a Ganz bevonása

Jóllehet a 2-es villamosvonal járműbeszerzésére kiírt közbeszerzési pályázat ötödik fordulója is eredménytelenül zárulhat, Pajna Zoltán, Debrecen alpolgármestere nem lát arra esélyt, hogy az eddigi pályázók helyett a magyar érdekeltségű Ganz legyen a befutó. Debrecen azért is kerülhetett képbe, mert a város tömegközlekedését működtető DKV Zrt. jelenleg is Ganz-Hunslet típusú villamosokat üzemeltet. Pajna Zoltán szerint éppen emiatt költséges a villamosközlekedés fenntartása, mert a gyár már régóta nem tud folyamatos alkatrész-utánpótlást biztosítani.
Az alpolgármester tájékoztatása szerint Debrecen továbbra is ragaszkodik az eddigi eljáráshoz, és nem zárja ki a meghívásos közbeszerzést sem, amihez azonban az Európai Uniónak kell engedélyt adnia, és azon mindenképpen eredményt kell hirdetni. Végső soron egyébként valószínűleg ez a lehetőség marad, hiszen minden eddigi közbeszerzési eljárás után a vesztesek döntőbizottsághoz fordultak. Arra viszont az alpolgármester nem lát esélyt, hogy egy ilyen, meghívásos eljárásban a Ganz is részt vehetne.

(Hajdú-bihari Napló, 2010. november 10.)

Önköltség-monitorozást!

„Szabályozni kell a konszignációs raktárakat, ágazati közbeszerzés szükséges. Ha a legkorszerűbb technológiák meghonosítása a cél, akkor annak nemcsak deklarált kormánypolitikának kell lennie, hanem ezt a politikát érvényesíteni kell a közbeszerzésekben” – idézte Leslaw Kuzajt, a General Electric regionális vezető képviselőjét Csató András, az Orvostechnikai Szövetség alelnöke. Ám erre egyelőre várni kell, a hazánkban orvostechnikai eszközöket forgalmazók többsége súlyos gondokkal küzd. Nem teljes körű adatok szerint az orvostechnikai eszközök felhasználása évente mintegy 30 milliárd forintra rúg, ugyanakkor az évi lejárt tartozásállomány 12 milliárd forintra tehető. A legsúlyosabban érintett beszállítók a kis és közepes nagyságú cégek, valamint az alvállalkozók.
Az Unió parlamentje október közepén fogadta el azt az irányelvet, amely szerint két éven belül a tagállamokban be kell vezetni a 30 napos fizetési határidőt, és ez csak kivételes esetekben lehetne 90 nap. Most azt remélik az orvostechnikai cégek, hogy az Egészségbiztosítási Alap 2007. és 2008. évi tartalékából az ágazatnak juttatandó 27,5 milliárd forintból a kórházak kiegyenlítik a tartozásaikat, annál is inkább, mert a parlament szándéka az volt, hogy ezt a forrást adósságrendezésre fordítsák a szolgáltatók. A szövetség azt tartaná megfontolandónak, ha a gyógyítási alapdíjakat úgy határoznák meg a kórházak számára, hogy azok fedezzék a költségeket. A gyógyításnál is célszerű lenne bevezetni a folyamatos önköltség-monitorozást.

(Világgazdaság, 2010. november 11.)