e HETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL
Aktuális képzések, konferenciák DVD-n: Az elfogadott 2011. évi adótörvények (DVD) cca. 240 perc
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Módosítanák a közbeszerzési törvényt

Törvénymódosító javaslattal tenné átláthatóbbá a közbeszerzéseket az LMP. A párt frakcióvezetője, Schiffer András által benyújtott javaslat célja, hogy azok az adatok is nyilvánosak legyenek, amelyek a költségvetésből finanszírozott megbízásokat teljesítő alvállalkozóknál keletkeznek. Az LMP álláspontja szerint a fővállalkozó által bevont további gazdasági szereplők ugyanúgy a közcélú és a közfinanszírozott feladat teljesítésén dolgoznak, mint a fővállalkozó, így az általuk kezelt adatok nyilvánossága is ugyanolyan fontos. A frakcióvezető a Polgári Törvénykönyvet is érintő módosításában azt javasolja, hogy az alvállalkozói szerződéseket ne lehessen üzleti titokként kezelni. Javasolja azt is, hogy a honlapon kötelezően közzétett adatokat öt év után ne távolítsák el, hogy azok bármikor elérhetők legyenek. Jóri András adatvédelmi biztos korábban már jelezte: sérti az állami feladatok átláthatóságához fűződő közérdeket, hogy közbeszerzések esetén a nyilvánosság köréből kivonhatók az állammal kötött szerződés alapján végzett tevékenység részletei.

Újratárgyalják a szerződéseket

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a korábban kötött szerződések újratárgyalásával több mint 15 milliárd forintot takarít meg az államnak – tájékoztatott Nyitrai Zsolt államtitkár. A lépések célja a költségcsökkentés mellett, hogy megszűnjenek a párhuzamosságok, és egyszerűsítsék az alkalmazásokat. Az agrártámogatási rendszert és a költségvetési gazdálkodást segítő informatikai rendszereken több mint ötmilliárd forintot, az infokom-szolgáltatások díjainak újratárgyalásával pedig több mint 10 milliárd forintot takarítottak meg. Ez utóbbinak egyik érintettje a Magyar Telekom. Az államtitkár elmondta: szeretnék elérni a Microsofttal fennálló megállapodások módosítását is, oly módon, hogy a következő hároméves intervallumban mérsékeljék az állam ez irányú kiadásait. A témához kapcsolódik az államtitkár bejelentése: az idén várhatóan bevezetik az államigazgatásban a nyílt szabványokat is.

Ítélőtábla: kartelleztek az útépítők

Másodfokon helybenhagyta a Fővárosi Ítélőtábla az elsőfokú döntést, miszerint a budapesti útépítési munkák elnyerése érdekében 2001-ben és 2002-ben kartelleztek az építőipari cégek. Az évtizedre visszanyúló történethez tartozik, hogy 2005-ben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenykorlátozó megállapodás miatt nyolc vállalkozásra – Betonút Rt., Strabag Rt., Egút Zrt., Alterra Kft., Hídépítő Rt., Mélyépítő Kft., Mota Rt. és Swietelsky Kft. – összesen 593,9 millió forint bírságot szabott ki. 2001-ben 11, 2002-ben pedig 33 projektet érintett az eljárás. A GVH több vállalati vezető személyes feljegyzései és nyilatkozatai alapján megállapította, hogy a cégek előzetesen felosztották egymás között, melyik pályázó melyik tendert nyeri meg, valamint rögzítették, hogy alvállalkozóként egymást részesítik előnyben. A GVH szerint a kartellmegállapodás következtében súlyosan sérültek a kiíró érdekei.

A döntőbizottság megsemmisítette a midibusztendert

A Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) részben helyt adott a Vértes Volán keresetének, amelyben a cég azt kifogásolta, hogy a BKV Zrt. által kiírt közbeszerzési pályázaton nyertes Orangeways Zrt. kirívóan alacsony áron nyújtana szolgáltatást. A KD megállapítása szerint a BKV megsértette a közbeszerzési törvény egyes paragrafusait is, ezért a döntőbizottság megsemmisíti az ajánlatkérő eljárást lezáró döntését, és 900 ezer forint eljárási díj megfizetésére kötelezi. A BKV még nem döntött, hogy megsemmisíti-e a pályázat eredményét, vagy új tendert ír-e ki. Az Orangeways és a Vértes Volán pedig a közlekedési cég állásfoglalásától teszi függővé a folytatást. A tender utolsó körében egyébként négy cég versengett: a nyertesen és a fellebbezőn kívül a Panoráma Tourist Kft. és a VT-Transman. Információk szerint a BKV-nak a midibuszok üzemeltetése 541 forintjába kerül kilométerenként, a pályázaton győztes Orangeways 379 forintért szolgáltatna. (További részletek a lapszemle rovatban.)

Újjáépítés négymilliárd forintért

A vörösiszap-katasztrófában érintett három településen, Kolontáron, Devecserben és Somlóvásárhelyen 250 lakóházat kell lebontani és 150 új lakást építeni, mindez 4 milliárd forintba kerül – derül ki két közbeszerzés eredményéből. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tájékoztatása szerint a fővállalkozói tendert – három ajánlattevő közül – a VeszprémBer Zrt. négymilliárd forintos ajánlatával nyerte. Rajta kívül a szegedi Süd-Bau Építő és Kereskedelmi Kft., valamint a zalaegerszegi ZÁÉV Zrt. tett ajánlatot. A legdrágább ajánlat 5,7 milliárd forint volt. A munkálatok műszaki ellenőri feladatainak ellátására kiírt közbeszerzést a Piliscsaba-Klotildliget székhelyű Csiky és Társa nyerte 80 millió forintos ajánlattal. A másik két ajánlattevő is hasonló összegért vállalta volna a megbízást.

A KD: szabad út a fehérvári csatornázásnak

A Székesfehérvár, Pátka, Pákozd és Seregélyes csatornázási társulása győztest hirdetett a kivitelezésre lefolytatott közbeszerzési eljáráson, ám az eredményt a Közbeszerzési Döntőbizottságnál megtámadták. A KD a jogorvoslatot elutasította, így a társulás képviselői aláírhatták a szerződést a kiválasztott fővállalkozókkal – tájékoztatott a projektmenedzser. A nyertes kivitelező a KSZ 2010 konzorcium, amelynek tagja a Közgép Zrt. és a Szabadics Közmű és Mélyépítő Zrt. A szerződött összeg 7,8 milliárd forint. Az Unió és a magyar állam ebből több mint 5,8 milliárd forintot, a teljes kivitelezési összeg 75,49 százalékát vállalja át. Az önrész 1,898 milliárd forint. A szerződés szerint a fővállalkozó 2012. október 31-ére fejezi be a beruházást.

Összejátszás a szegedi trolitenderen?

Tulajdonosi összefonódások alapján összejátszás feltételezhető a szegedi trolibusztenderen indult pályázók között. A hárommilliárdos közbeszerzés visszásságaira hívta fel a figyelmet Gyimesi László, a szegedi Gazdasági és Pénzügyi Átvételi Ideiglenes Bizottság elnöke. Az önkormányzat 2010. szeptember 15-én tette közzé ajánlati felhívását 15 alacsony padlós trolibuszra. A felhívásra két pályázat érkezett, a Magyar Trolibusz Kft. által vezetett IKARUS–ŠKODA konzorciumé, valamint a LANTA-Consulting Kft.-é. Decemberben győztesnek hirdették ki az IKARUS–ŠKODA pályázatát. Kiderült azonban, hogy a Magyar Trolibusz Kft. tagja – egy magánszemély és két kft. mellett – az Auto Rad Controlle Kft. (ARC). A visszásságot az jelenti, hogy az ARC Kft.-ben tagok azok a magánszemélyek, akik a LANTA tulajdonosai voltak a pályázat idejében. A pályázati anyagot megvásárló, de aztán a tenderen nem induló cseh Cegelec – amely a LANTA későbbi alvállalkozója lett – ugyanazon a napon vásárolta meg a tenderdokumentációt, mint a későbbi tendergyőztes ŠKODA. Feltételezhető az ajánlattevők közötti összejátszás, ami arra irányulhatott, hogy mesterséges árakat állapítsanak meg, ezért kezdeményezik a vizsgálóbizottság rendkívüli ülésének összehívását. (A bonyolult ügy további részletei a lapszemle rovatban olvashatók.)

Eredményes volt az új irodaház-pályázat

Lezárultak a közbeszerzési eljárások, és így elkezdődhet a belga Atenor Group összesen mintegy 50 milliárd forint beruházással megvalósuló Váci Green Irodaházának építése. A fejlesztő tavaly november végén jelentette be, hogy a fővárosban, a Váci úton, a volt ipari területen 85 ezer négyzetméter A-kategóriás irodaház építését kezdi meg. A közbeszerzési eljárás eredménye alapján a generálkivitelező a CFE Hungary Kft. lesz, a költségellenőri feladatokat a Spányi és Jakab Kft. látja el, míg a projekt műszaki ellenőrzését az EC Harris végzi. Az első ütem befejezési határideje a jövő év ősze, a folytatást egy-másfél éves ütemezéssel tervezik. Jelenleg ez Budapest legnagyobb irodafejlesztése. A befektető korábban Brüsszelben, Luxemburgban és Bukarestben épített irodaházakat.

Metrókocsitender: figyelmeztették az Alstomot

A metrókocsik közbeszerzése ügyében folyó parttalan vitához kapcsolódik a Tarlós István főpolgármester által nyilvánosságra hozott információ. E szerint a Nemzeti Közlekedési Hatóság 2007–2008-ban négyszer hívta fel a metrószerelvényeket gyártó Alstom figyelmét, hogy ezek a járművek nem lesznek megfelelőek. A hatóság által 2007-ben a francia cégnek elküldött határozat 126 kifogást tartalmazott a szerelvényekkel szemben, ebből 37 a fékekre vonatkozott. Az viszont csak a múlt héten derült ki, hogy a BKV és a főváros 2008-ban „minden érzékelhető ok és indok nélkül” önszántából felmondta a magyar bankkal kötött garanciaszerződést, és átvitte egy francia bankhoz, aminek következménye, hogy most a francia bíróság elé került az ügy. „Épeszű érv nem hozható fel, miért kellett átjátszani francia banknak a garanciaszerződést” – fogalmazott a főpolgármester. A 4-es metró teljes iratanyaga egyébként csaknem egy köbméter, ezt dolgozzák fel a Budapesti Közlekedési Központ munkatársaival.

Hírek – röviden

Létrejött az egyetértés az Európai Unióban készülő, új fogyatékosságügyi stratégia érdekében; a Brüsszelben kiadott közlemény szerint különös figyelmet kell fordítani az európai közbeszerzések területén a fogyatékkal élők foglalkoztatására. • Közbeszerzési eljárás keretében a BKV Zrt. újabb hannoveri használt villamosokat szerez be. • A fővárosi Vízművek Zrt. közbeszerzési eljárást írt ki mérőóra-leolvasási, valamint a kapcsolódó adatgyűjtési és -rögzítési tevékenységre. A tárgyalásos eljárás részvételi jelentkezési határideje február 7-én jár le. • Zalakaros: az önkormányzat villamosenergia-beszerzésre meghirdetett tenderét az MVM Partner Zrt. nyerte. • Nagyvázsony, Ricse és Pácin belterületi vízrendezésére várhatóan hamarosan elindítják a közbeszerzési eljárást. • Győr: harminc évvel az utolsó nagyjavítás után felújítják a Baross hidat. A kivitelezőt közbeszerzési eljáráson, várhatóan az év második felében választják ki. • Tizenegy pályázó adta be ajánlatát az igali fürdőfejlesztésre meghirdetett tenderen, ám kiderült: a legkedvezőbb ajánlat is 100 millió forinttal meghaladja a tervezett összeget. • Március elején kezdik el a 47-es főút Békéscsaba és Mezőberény közötti szakaszának felújítását; a közbeszerzési eljáráson a Teerag Asdaq Kft.-t választották kivitelezőnek. • A levélforgalom visszaesése miatt a Magyar Posta Zrt. lemondott a Gödöllőn tervezett logisztikai bázis megépítéséről. A társaság eredménytelennek nyilvánította a közbeszerzési pályázatot, mivel egyetlen érvényes ajánlat sem érkezett, az eljárás újbóli kiírására pedig már nem kerül sor. Ehelyett a már meglévő budaörsi telepet fejlesztik. • Januártól tizennégy hónapig a budapesti székhelyű Szenzor Számítóközpont Kft. állítja elő az orvosi vényeket a korábbi beszállító Állami Nyomda Nyrt. helyett. A nyílt közbeszerzési eljáráson három pályázó közül választották ki a legalacsonyabb ajánlati ár alapján a Szenzort. • A városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes közleménye szerint visszaéléseket tártak fel a közszolgáltató cégeknél; a szerződéskötéseknél több esetben is feltűnik az ár-érték aránytalanság, és sokszor elhagyták a közbeszerzési eljárásokat. • A Kölesd és Kistormás szennyvízprogramjának kivitelezésére kiírt közbeszerzési eljárást a tolnai székhelyű BAU-TEAM Építőipari és Vállalkozási Kft. nyerte. A projekt összköltsége 727 millió forint, a próbaüzem a tervek szerint a jövő év januárjában fejeződik be.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Közbeszólt a döntőbizottság

Mégsem írják alá a közeljövőben a BKV Zrt. midibusztenderét. Az eljáráson harmadik Vértes Volán (VV) Zrt. kérelmét ugyanis „részben jóváhagyta” a Közbeszerzési Döntőbizottság, így „az eljárást lezáró döntést megsemmisítették”. Az indoklás szerint a BKV megszegte a közbeszerzésről szóló törvényt, ám hogy a határozat egészen pontosan mit is takar, nem sikerült kideríteni. Annyi tény: a BKV Zrt. nem köthet szerződést a győztes Orangeways Zrt.-vel. A döntőbizottság döntése azt is hangsúlyozza: további jogorvoslati kérelemnek nincs helye. Közbeszerzésben jártas jogászok szerint ez azt jelenti, hogy új értékelési eljárást kell lefolytatnia a közlekedési vállalatnak, amely során „utólagos adatszolgáltatásra” kérhetik fel az ajánlattevőket.
A KD határozata alapján az szűrhető le, hogy a Vértes Volánnál az Orangeways utolsó körben tett roppant alacsony árajánlata verte ki a biztosítékot. Nehezményezték, hogy a későbbi győztes a korábbi ajánlati tervében 890 forint kilométerköltséget adott meg, míg az utolsó körben ezt 379 forintra csökkentette. Ez az összeg a VV szerint aránytalanul alacsony, figyelembe véve azt is, hogy a BKV közben módosította az igényelt autóbusz műszaki elvárásait, ami növelte a költségeket. Nem nevezhető szokásosnak, hogy a harmadik helyre rangsorolt pályázó nyújt be kifogásokat a döntőbizottsághoz, míg a második VT-Transman nem tett hasonló lépéseket. Vagyis ha a győztes pályázót kizárja a döntőbizottság, a VV akkor sem került volna az élre. A dokumentum szerint ez a BKV-nak is „feltűnt”, s jelezték is a KD felé, hogy „ez a kérelem nem az arra jogosulttól származik”.
A BKV Zrt. november végén hirdette ki győztesként az Orangewayst a midibusztenderben. Akkor úgy tűnt, egy csaknem másfél éve húzódó pályázat végére tehettek pontot. A nyertessel nyolc budapesti buszjárat üzemeltetésére kötne szerződést hat évre a fővárosi közlekedési vállalat. A szerződés értékét évi mintegy másfél milliárd forintra becsülik.

(Népszabadság, 2011. január 11.)

Botrányos trolibusztender Szegeden

Különös vádaskodásba fulladt a szegedi trolibusztender. Kérdés: vajon aláírják-e a szerződést, vagy a város elbukja az uniós támogatást? A történet tavaly szeptember 13-án azzal kezdődött, hogy a szegedi önkormányzat és a Szegedi Közlekedési Kft. ajánlattételi felhívást tett közzé trolibuszok vásárlására és a szolgáltatásokra, amelyek értéke nettó 9,4 millió euró volt. A pályázati dokumentációt hárman vásárolták meg, közülük ketten tettek ajánlatot: a Lanta-Consulting Kft. és a december 10-én győztesként kihirdetett, a Magyar Trolibusz Kft. által vezetett Ikarus–Škoda konzorcium. Az önkormányzat végül tizenhárom jármű megvásárlásáról döntött 10,4 millió euró értékben, és a győztessel 30 napon belül, azaz hétfőig alá kellett írni a szerződést. Csakhogy múlt pénteken az önkormányzat tanácsnoka, Gyimesi László Tóth István Tiborra, a Szegedi Közlekedési Kft. decemberben kinevezett új ügyvezetőjére hivatkozva váratlanul bejelentette: nem lesz szerződéskötés. A bejelentést azzal toldotta meg, hogy Tóth összefonódást lát a pályázók között, és kartellt gyanítva a Gazdasági Versenyhivatalhoz, a Közbeszerzések Tanácsához, valamint a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez fordult. A tender lezárása után az NFÜ már vizsgálódott, és mindent szabályszerűnek talált – reagált a vádakra az ideiglenes bizottság alelnöke, Nagy Sándor, aki korábban városfejlesztési alpolgármester volt. Csakhogy Tóth bejelentését követően az ügynökség szabálytalansági eljárást indított.
A tét 2,5 milliárd forintra tehető uniós támogatás. Gyimesi szerint ennek elvesztésével járhatna, ha kiderülne, hogy a pályázók kartelleztek. E felvetést az indokolja, hogy Liptai Árpád László, Szász Károly István és Bíró Marina Vasziljevna egyaránt érdekelt volt a győztes Magyar Trolibusz Kft. által vezetett Ikarus–Škoda konzorcium egyik tagjában és a vesztes Lanta-Consulting Kft.ben. Igasz, ez utóbbiból november 1-jén kiszálltak. Tóth István Tibor elődje Dózsa Gábor azt gyanítja, hogy utódja orosz trolibuszokat szeretne Szegedre hozni a Lenbiz Kft. közvetítésével. Mindemellett a HVG több forrásból úgy értesült, hogy az elmúlt napokban az Ikarusban érdekelt Széles Gábor nagyvállalkozó – közvetítő útján – érzékeltette: nagyon reméli, hogy semmi nem jön közbe. Újabb fordulatot vett az ügy: Gyimesi bejelentette, az általa vezetett átvilágítóbizottság vizsgálatot indít, egyebek mellett annak kiderítésére, hogyan nyerhetett csupán a közbeszerzés meghirdetése után, 2010 novemberében megalakult Magyar Trolibusz Kft., amelynek alaptőkéje – a 3 milliárdos biznisszel szemben – mindössze 600 ezer forint.

(HVG, 2011. január 15.)