e HETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL
Aktuális képzésünk: ÁLLAMILAG ELISMERT INTENZÍV KÖZBESZERZÉSIREFERENS-KÉPZÉS
Gyakorlatorinetált képzés a július 1-jétől életbe lépő Kbt. szerint aktualizált tematikával - 2011. ősz (heti 2 nap)
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

Brüsszelben a konvergenciaprogram

A korábbi tervekhez képest visszafogott bővüléssel számol a Brüsszelbe küldött, 2015-ig felvázolt magyar konvergenciaprogram. 2013-ig több mint 900 milliárd forint megtakarítást irányoz elő a kormány, az intézkedések zöme jövőre várható. A program adatai szerint csak 2013-ban kerülünk ki az uniós túlzott deficiteljárás alól. 2012-re valamivel 3 százalék feletti gazdasági növekedéssel számolnak, és ez lényegesen visszafogottabb a korábban elhangzott 4-6 százaléknál. A következő években a legnagyobb egyenlegjavulást az elektronikus útdíj bevezetése, illetve a bankadó és a társasági adó mérséklésének elhalasztása adja. A konvergenciaprogrammal együtt az eddigieknél részletesebb reformterveket is kiadott a kormány, ebben a többi között a nyugdíj- és a szociális rendszer szigorításának részletei olvashatók. A program fogadtatása az EU részéről befolyásolhatja Magyarország pénzpiaci megítélését, ami egyébként az utóbbi hetekben kedvezően alakult.

Évente ezermilliárd közpénz elfolyik

A széles körű társadalmi és szakmai egyeztetés miatt valószínűleg nem a Széll Kálmán tervben szereplő július 1-jétől, hanem később lép hatályba az új közbeszerzési törvény – nyilatkozta Gajdos Róbert, a Közbeszerzések Tanácsának elnöke a Transparency International (TI) Magyarország által szervezett konferencián. A TI közbeszerzésről szóló elemző tanulmányát ismertető tájékoztatón Földes Ádám, a szervezet ügyvető igazgatója kiemelte: a pártfinanszírozás után a közbeszerzések állnak a második helyen a korrupciós kockázatok terén. Kontroll nélkül folyik el évente mintegy 1000 milliárd forint közpénz. Jelenleg a GDP 5,7 százalékát teszi ki a szerződött közbeszerzési érték Magyarországon, ehhez képest az Európai Unióban ez az arány körülbelül 17 százalék. Ez az adat arra utal, hogy a magyar ajánlatkérők igyekeznek kibújni a közbeszerzési szabályok alól. (További részletek a lapszemle rovatban.).

Hatodikra befut a debreceni villamos?

Július végére eldőlhet, melyik cég szállítja a debreceni 2-es villamos vonalára a járműveket. A héten jelenik meg ugyanis az Európai Unió hivatalos lapjában a járműbeszerzésre vonatkozó hatodik pályázat – tájékoztatott Pajna Zoltán alpolgármester. Arra számítanak, hogy várhatóan június első hetében beérkeznek az ajánlatok, és egy hónappal később már szerződést köthetnek. Az első öt kiíráshoz képest most jelentősen egyszerűsítették a pályázathoz csatolandó dokumentumok számát, és a műszaki tartalom is egyszerűbb lett. A pályázóknak kizárólag arról kell nyilatkozniuk, hogy garantálják: a megadott jármű mindenben megfelel az előzetes típusengedélyben foglalt valamennyi műszaki paraméternek és előírásnak. Az eddigi pályázatok alapján két-négy ajánlattevőre számítanak. Ha a hatodik tender is sikertelenül zárulna, veszélybe kerülhetne a több milliárd forintos uniós támogatás.

Feljelentés a szegedi trolitenderen

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) a szegedi trolibusztenderrel kapcsolatosan feljelentést tett a Nemzeti Nyomozó Irodánál ismeretlen tettes ellen, „versenyt korlátozó megállapodás közbeszerzési és koncessziós eljárásban” bűntett gyanúja miatt. Az eljárás lezárásáig a korábban indult szabálytalansági eljárást felfüggesztették. Az NFÜ-eljárást kezdeményezett a Közbeszerzések Tanácsánál is, de a döntőbizottság a kezdeményezést vizsgálat nélkül elutasította, mert lekésték vele a határidőt. A fejlesztési ügynökség fellebbezett a döntés ellen.
Háttér: A Szegedi Közlekedési Kft. új ügyvezetője, Tóth István Tibor kezdeményezett vizsgálatot kartellezés gyanúja miatt. Ettől függetlenül a város nevében a cégvezető és a polgármester aláírta a 13 új troli megrendelését, megközelítően 2,86 milliárd forint értékben a közbeszerzési eljárás nyertesével, az Ikarus–Škoda Konzorciummal. A magyar–cseh cégtársulás viszont hangsúlyozza: az eljárás során betartották a vonatkozó törvényeket és szabályokat.

Bírság közbeszerzés elkerülése miatt

A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal kezdeményezésére 2 millió forintra bírságolta a Magyar Mozgókép Közalapítványt (MMKA) a Közbeszerzési Döntőbizottság, mivel az több alkalommal jogtalanul mellőzte a közbeszerzési eljárást – olvasható a határozat a Közbeszerzések Tanácsa honlapján. A leghosszabb az a lista, amelyben filmszakmai ellenőrzésekre kötött szerződéseket az MMKA. Összesen 48 szerződés tartozik ebbe a körbe, az átlagos megbízási díj pedig 30 és 40 millió forint közötti összeg. A közbeszerzési törvény szerint akkor egybe kell számítani a szerződéseket, ha azok megkötése egy költségvetési évre esik, és a tárgyuk, továbbá rendeltetésük azonos. Itt mind a három feltétel fennállt, így közbeszerzést kellett volna kiírni az ellenőrzésre. Miután a jogsértés már nem javítható, a Közbeszerzési Döntőbizottság a közbeszerzések mellőzése miatt kétmillió forint bírságot szabott ki, figyelembe véve, hogy a közalapítvány még nem állt ilyen eljárás alatt.

Felhívás adatbázistenderre

A napokban tették közzé a felhívást, miszerint a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság 2013 novemberéig nettó 8-10 milliárd forint keretösszegben szerez be Oracle – vagy azzal egyenértékű – adatbázis-kezelő szoftvereket, fejlesztőeszközöket és kapcsolódó szolgáltatásokat. Újabb információk szerint ajánlatot az a cég tehet, amelynek az elmúlt három évben volt legalább összesen nettó 100 millió forint, közbeszerzéssel elnyert árbevétele ugyanabból a termék- és szolgáltatásszállításból, amelyre a mostani közbeszerzés is szól. Ugyancsak fel kell mutatni legalább tíz referenciát, és ezek közül legalább egynek el kell érnie a nettó 10 millió forintot. A legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatást kínáló ajánlattevő lesz a nyertes. A kiválasztáshoz az ajánlatkérő elektronikus árlejtést alkalmaz. Az ajánlattételi határidő május 27. Eredményhirdetést június 15-ére, szerződéskötést ezt követően tíz nappal terveznek.

Milliárdos csatorna-közbeszerzés

Összesen 1,106 milliárd forint pályázati forrást nyert Magyarbánhegyes szennyvízberuházásra. Hamarosan elindítják a kivitelezés közbeszerzési eljárását. A beruházás eredményeként százszázalékos lesz a település szennyvízhálózati ellátottsága. A faluban 18 kilométer gerincvezetéket építenek, amire csaknem ezer háztartást csatlakoztatnak. A település határában szennyvíztisztító telepet is építenek. A beruházás teljes költsége 1,317 milliárd forint, ebből az önerő 211 millió forintot képvisel. Azzal számolnak, hogy a nyertes kivitelezővel augusztusig megkötik a szerződést, és a rendszer 18 hónap alatt, 2013 közepére üzembe helyezhető lesz.

Záhony: nyert az Eurokapu

A záhonyi fejlesztés második ütemének kivitelezésére kiírt közbeszerzést az Eurokapu 2011 Konzorcium nyerte el nettó 14,5 milliárd forintos árajánlatával. A fejlesztést megvalósító konzorcium tagja a Swietelsky Vasúttechnikai Kft., a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt., valamint a Szentesi Vasútépítő Kft. A beruházás megvalósulásával lehetővé válik, hogy az Oroszország felől érkező áruk Záhonynál lépjenek be az Európai Unióba. Másik jelentős vasútfejlesztési döntés: a DSE Konzorcium nyerte a Budapest–Kelenföld–Tárnok vasútvonal fejlesztési munkálataira kiírt közbeszerzési eljárást. A vállalkozói társulás tagjai: a Doprastav a.s., a Subterra a.s. és az EuroAszfalt Építő Kft. A beruházás értéke pedig nettó 31 milliárd forint.

Autópálya-szerződéseket bontottak fel Romániában

Újabb autópálya-szerződést bont fel a román állam, arra hivatkozva, hogy a kivitelező vállalatok indokolatlanul növelni akarják a szerződésbe foglalt költségeket, és megszegték a megállapodási feltételeket. A közlekedési miniszter tájékoztatása szerint a konzorciumban részt vevő négy legnagyobb román útépítő cég az eredeti szerződéshez képest 47 százalékos költségnövelést akar elfogadtatni a dél-romániai autópálya-építésen, miközben már tizenhat hónapja felfüggesztette a munkálatokat, levonult a területről. Jellemző a munka ütemére, hogy a 2007-ben kezdődött útépítésnek az idén már be kellett volna fejeződnie. A szóban forgó Moara Vlăsiei és Ploieşti közötti 42,5 kilométeres autópálya-szakaszra újabb versenytárgyalást írnak ki. Ez a szakasz egyébként a Brassó és Bukarest közötti majdan megépülő autópályának is része. A témához tartozik: hasonló okokra hivatkozva egy héttel korábban a román állam felbontotta – a Medgidia és Navodari közötti – autópálya-építési szerződését a francia Colas céggel is.

Hírek – röviden

Nyíregyházán befejeződött a Tömbkórház Projekt kivitelezésére kiírt közbeszerzési eljárás, és megkötötték a szerződést a tendergyőztes Közmű Generál Kft.-vel. A beruházás teljes költsége 12,3 milliárd forint, ennek 90 százalékát uniós forrásból fedezik. • Keszthely és Zalakaros közösen fejleszti közlekedési rendszerét; az 582 millió forint támogatással megvalósuló különböző beruházásokra megkezdődött a közbeszerzések előkészítése. • Légi szúnyogirtásra keres gyorsított, meghívásos közbeszerzési eljáráson vállalkozókat a Balatoni Szövetség. A biológiai védekezés alkalmanként 1880 hektárra, míg a kémiai védekezés 5500 hektárra terjed ki. • A Központi Szolgáltatási Főigazgatóság nyílt közbeszerzésen vár ajánlattevőket mobilszolgáltatás nyújtására. A keretösszeget nettó 1,8–2,25 milliárd forintban jelölték meg. Ajánlattételi határidő: május 26. • Hat pályázó közül a Magyar Postát választotta logisztikai partneréül dekóderek és smartkártyák csomagolásának és disztribúciójának lebonyolítására az Antenna Hungária. • Okányban az orvosi rendelők felújítására indított közbeszerzési eljáráson öt ajánlattevő közül a békéscsabai székhelyű Sebestyén és Társa Építőipari Kft. nyert. • Összesen 34 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal hat taxitársaságra, mivel azok a hivatal szerint előzetesen egyeztettek, és megállapodtak taxifuvarozási pályázatok és közbeszerzések várható nyerteseiről. A legnagyobb, 10 milliós kartellbírságot a Főtaxi kapta. • A nagykanizsai önkormányzat 180 millió forintot nyert informatikai fejlesztésekre. Rövidesen közbeszerzési eljárást írnak ki az eszközök beszerzésére. • Közbeszerzési eljárás nélkül újították fel a mezőhegyesi vasútállomás tetőszerkezetét; a több százmillió forintra becsült beruházás ügyében büntetőeljárás indult. • Öt plusz öt évre írja ki Pécs városa közétkeztetési pályázatát. A közbeszerzés egyik kikötése, hogy legalább hatvan százalékban magyar terméket kell felhasználni. • Csongrád megyében az idén több mint 100 ezer négyzetméter útburkolatot javítanak ki, ezekre a munkálatokra 263 millió forintot költenek. • Egy hónapon belül kiírják a debreceni Nagyerdei Stadion rekonstrukciójára a közbeszerzési eljárást – tájékoztatott Kósa Lajos polgármester. Az új létesítmény 18-20 ezer néző befogadására lesz alkalmas.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Veszélyeket rejt a közbeszerzési kontroll

A közbeszerzésekről készített elemzést a Transparency International Magyarország. Ebből a többi között kiderül, hogy nálunk a GDP 5,7 százalékát, az Európai Unió átlagában viszont a 17 százalékot teszi ki a szerződött közbeszerzések értéke.
A kutatásvezető Tausz Péter felhívta a figyelmet: beláthatatlan következményekkel járna, ha a kormány ellenőrzése alá vonná a közbeszerzési jogorvoslati rendszert, illetve a Közbeszerzési Döntőbizottságot (KD). Amennyiben a készülő közbeszerzési törvény a kormány hatáskörébe adná a Közbeszerzések Tanácsát, lehetősége nyílna a tanácson keresztül a KD befolyásolására. A jogorvoslati rendszer ellenőrzése nem lenne ellentétes a kormány közelmúltbeli intézkedéseivel; áprilistól ugyanis a fejlesztési miniszter ellenőrzi és engedélyezi a központi közigazgatás közbeszerzéseit és értékhatár alatti beszerzéseit.
A közbeszerzések újragondolásakor a legfontosabb feladat a kormánytól független jogorvoslati fórum, a jogegységesítési folyamatok támogatása, az ellenőrzési rendszer felülvizsgálata és a piac igényeihez igazodó, a jogalkalmazást elősegítő szolgáltatások nyújtása, illetve az elektronikus közbeszerzés bevezetésének felgyorsítása – hangsúlyozta Tausz Péter. A TI a kutatás alapján számos problémájára hívta fel a figyelmet; több helyen hiányoznak például az átláthatóságot és elszámoltathatóságot biztosító garanciák, illetve nem egyértelműek a döntési jogkörök.

(Napi Gazdaság, 2011. április 19.)

Közbeszerzés olcsóbban, jobban, gyorsabban

Új közbeszerzési eljárási lehetőségekkel ismerkedhettek meg az Európai Unió versenytanácsának informális ülésén a tagállamok illetékes miniszterei Gödöllőn. Ezek egyike a kereskedelmi hasznosítást megelőző beszerzés volt (pre-commercial procurement – PCP). Ez a modell, amely 2008 szeptemberében indult tizenkét európai régióban, köztük a magyarországi Észak-Alföldön, új módon közelít a kutatás-fejlesztési beszerzésekhez. Alkalmazásával a közbeszerzés a kereslet oldaláról támogatja az innovációt. A megrendelő ebben a modellben nem egy bizonyos terméket keres, hanem megoldást szeretne egy problémájára. A különböző fejlesztési szakaszokon mindig a legjobbnak ítélt megoldási javaslatok jutnak tovább. A megrendelő végül az elkészült legjobb teszttermékek közül választja ki azt, amelyre a hagyományos közbeszerzési eljárást kiírja.
A PCP modell – Ulf Dahlstein EB-képviselő szerint – fantasztikus lehetőség Európa számára, mert az eljárással a kétezermilliárd eurós közbeszerzési összegből 2,5 százalékos megtakarítás érhető el évente. Az EU-tagállamok közül eddig Nagy-Britanniában és Hollandiában valósult meg a kísérleti projekt, és Magyarországon is folyamatban van az erre vonatkozó javaslat elfogadása. Hasonló terveket jelentett be Finnország, Svédország és Spanyolország is. A modell alapján a programban részt vevők közül elsőnek Észak-Alföld készített el egy kiírástervezetet, és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jelzésére vár, hogy meghirdesse a felhívást. Ha a pályázat sikeres lesz, akkor az ország több régiója is követheti az észak-alföldi példát.

(Világgazdaság, 2011. április 19.)

Rabló-pandúr

Nem kötötte meg a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) a botrányt kavart kétmilliárd forintos tanácsadói szerződést a PD Konzorciummal – erősítette meg az ügynökség. Bő két hónapja hirdette ki az uniós forrásokat menedzselő szervezet a megapályázat eredményét. A külsős segéderő bevonását a megnövekedő feladatokkal indokolta, miszerint az Unió útmutatása alapján központosított ellenőrzési rendszerben évi akár 2300 ügyet is vizsgálnia kell az NFÜ közbeszerzési felügyeleti főosztályának.
A jogszabály szerint az eredményhirdetést követő egy hónapon belül meg kell kötni a szerződést. Arra azonban az ügynökség nem válaszolt, hogy miért maradt el az aktus, csak jelezte: „vizsgálja a feladatellátás jövőbeni feltételeit és módját”. Az egyszemélyes pályázatot követő vihar állítólag a miniszterelnök köreiig is elért, és végül Petykó Zoltán NFÜ-elnök nem kockáztatta meg a szerződéskötést. Azt, hogy az uniós társfinanszírozású közbeszerzések szabályosságát ellenőrző szervezet fennakadjon egy esetleges brüsszeli ellenőrzésen. Márpedig az Európai Bizottság a jelek szerint fokozott figyelmet szentel a magyarországi ellenőrzési rendszernek. Már tavaly év végén aggodalmát fejezte ki az NFÜ-nél és annak közreműködő szervezeteinél történt leépítések miatt, és azóta egymásnak adják a kilincset a brüsszeli auditorok, akik az összes operatív programot módszeresen megvizsgálják. Néhány hete a társadalmi infrastruktúra operatív programot nézegették, és a HVG értesülései szerint a már befejezett győri, miskolci, nyíregyházi és pécsi kórházberuházásoknál leltek kivetnivalót a tervezés, a közbeszerzési tanácsadás, illetve a projektmenedzsment területén. Egyes források szerint soron következik a közlekedési projektek ellenőrzése, ahol különösen a pótmunkákat, valamint a környezeti és energiaprogramokat veszik górcső alá. A tét nagy, ha az uniós auditorok rendszerszerű hibát találnak, akkor felfüggesztik az adott operatív programot, ahogyan például tavaly két hónapra a közlekedésivel megtörtént. Az auditorokat a hazai ellenőrző intézményrendszer kifogástalan működéséről kell tehát meggyőzni, például a már említett 2 milliárd forintos tendert kiíró főosztályéról.

(HVG, 2011. április 23.)