e HETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL
Aktuális képzésünk: ÁLLAMILAG ELISMERT INTENZÍV KÖZBESZERZÉSIREFERENS-KÉPZÉS
Gyakorlatorinetált képzés a július 1-jétől életbe lépő Kbt. szerint aktualizált tematikával - 2011. ősz (heti 2 nap)
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

Milliárdos innovációs pályázatok

Befejeződött öt újabb gazdaságfejlesztési támogatási uniós pályázati kiírás társadalmi egyeztetése. Ezek egyike a „Piacorientált kutatási fejlesztési tevékenységek támogatása”. A konstrukció keretében 2011 és 2014 között összesen 45 milliárd forint áll rendelkezésre. Ebből várhatóan 300–700 pályázó juthat 40–500 millió forint támogatáshoz. Egy másik pályázati lehetőséget az akkreditált innovációs klaszterek vehetnek igénybe. A konstrukció mintegy 15 milliárd forint támogatási kerettel rendelkezik, és ebből a tervek szerint 25-30 pályázó juthat egyenként 100–1000 millió forint forráshoz.

Közbeszerzés a belvárosi főutca tervezésére

Budapest V. kerületének önkormányzata nyílt közbeszerzést ír ki „a Belváros új főútja II. ütemének tervezési munkáira”. A nyertesnek előbb koncepciót kell készítenie, majd az engedélyezési terv elkészítése és az engedélyezés kövezik. A feladat része a kivitelezési dokumentáció készítése és a tervezői művezetés is. A projekt az Erzsébet híd budai felhajtójánál kezdődik, meg kell tervezni a Váci utcai és a Veress Pálné utcai aluljárók megszüntetését is, és aluljárót kell kialakítani a Ferenciek terénél, mégpedig úgy, hogy ott üzlethelyiségek is helyet kapjanak. Ajánlatot az a cég tehet, amely az utóbbi három évben fel tud mutatni egy olyan engedélyezési és kivitelezési tervkészítési referenciát, amelynek nettó ellenértéke elérte a 100 millió forintot. Az elmúlt három évben – átlagosan – 100 millió forint árbevételt is igazolni kell. Az ajánlattétel határideje június 6., az eredményhirdetést június 14-ére tervezik.

A szabályokat átírja a nemzetgazdasági érdek

A Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) közérdekre, illetve nemzetgazdasági okokra hivatkozva engedélyezte a szerződéskötést Újszilvás naperőmű létesítésére kiírt eljárásán az egyedüli érvényes ajánlattevőként, majd nyertesként kihirdetett E-OS Innovatív Energetikai Zrt.-vel. A testület annak ellenére engedélyezte a megállapodást, hogy a közbeszerzés ellen jogorvoslati eljárást kezdeményeztek, és az általános szabály szerint a KD határozatának meghozataláig nem lehetne szerződést kötni. Ezt azonban speciális esetben, kiemelkedően fontos érdekre, illetve közérdek védelmére hivatkozva engedélyezheti a testület. A KD elfogadta a közérdek védelmére, ezen belül a nemzetgazdasági okra hivatkozást, és engedélyezte a szerződéskötést. A testület álláspontja szerint a beruházás megvalósításával járó előnyök meghaladják a szerződés megkötésével járó hátrányokat. (További részletek a lapszemle rovatban.)

Eredménytelenség után új tender az M3-ra

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a tavaly decemberben kiírt, az M3-as autópálya 49-es főút és Vásárosnamény közötti szakaszának kivitelezésére vonatkozó nyílt közbeszerzési eljárását eredménytelennek nyilvánította. A döntés oka, hogy a közbeszerzés műszaki tartalma megváltozott. A tendert várhatóan még májusban újra kiírja a NIF. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium április közepén rendelte el, hogy az előkészítés alatt, illetve a forgalomtechnikai kivitelezés megkezdése előtt álló autópálya-szakaszokon a beton elválasztóelemek helyett acélkorlátokat építsen be a kivitelező. A módosítás a beruházás összegét jelentősen módosítja majd az M3 új, 11,9 kilométer hosszú, kétszer kétsávos szakaszán. A sztráda Nyíregyháza és a 49-es főút közötti szakaszának építését már a C-S-K-K Konzorcium végzi, a kivitelezési szerződés összege nettó 31,9 milliárd forint.

Külföldön is pályázhatók a segélyezési tenderek

A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) jelenleg 383 691 tonna intervenciós készlettel rendelkezik, amelyet élelmiszersegély szétosztására különítettek el.
A külföldön meghirdetett gabonamennyiségekre a magyar cégek is pályázhatnak. Az MVH gabonakészletéből 114 583 tonna búza és 269 108 tonna árpa fog a piacra kerülni a közeljövőben. A pályázat nyerteseit közbeszerzés útján választja ki az agrártárca. Az Európai Unió Élelmiszerprogramja keretében a hivatallal szerződött segélyszervezetek osztják szét az élelmiszereket a rászorulók között. Arra is van lehetőség, hogy a magyar cégek külföldi közbeszerzési tendereken pályázzanak.

Szeged: felbontják a kivitelezővel a szerződést?

Szegeden, a 2-es villamos késedelmes építése ügyében felvetődött a kérdés: mondja-e fel a város a kivitelezővel a szerződést? A közgyűlés meghallgatta a nagyberuházást lebonyolító Szeged Pólus Kft. projektigazgatóját, aki arról tájékoztatott, hogy jelenleg az építkezés 70 százalékos készültségű, és várhatóan az ütemtervnek megfelelően júliusra befejeződik.
Ha felmondják a szerződést, bonyolult elszámolás következik, garanciális problémák vetődnek fel, és újabb közbeszerzési pályázatot kell kiírni. Emiatt az építkezés biztosan csak jövőre folytatódhatna. A szakember válaszolt a parázs vitában feltett, ellenőrzést és garanciákat érintő kérdésekre. A testület végül – a Délmagyarország tudósítása szerint – úgy döntött, javasolja a polgármesternek, hogy a fejlesztési iroda bevonásával mérlegelje a szerződés felmondásának lehetőségét. A témához tartozik, hogy a közgyűlés tavaly októberben még úgy szavazott, hogy nem mond fel a kivitelezőnek, ám a polgármester – a munkák menetét figyelembe véve – bármikor szerződést bonthat.

Debrecen: brüsszeli kérdések a megaberuházásról

Egy brüsszeli pénzügyi ellenőrzés dokumentumai szerint a debreceni önkormányzat gesztorságával megvalósuló, 22 milliárd forintos szennyvízberuházás során közbeszerzési szabályokat szegtek meg, alaptalanul módosítottak határidőket, és szabálytalanul ítéltek oda különböző kivitelezési munkákat. Az ügyben 2010-ben keletkezet audit a vélelmezett szabálytalanságok miatt összesen 2,3 millió eurós – mintegy 600 millió forint – „pénzügyi korrekciót” javasol, ami az uniós támogatás egy részének visszatartását jelentheti. A 2003-ban indult, és eredetileg 2008. évi átadásra tervezett projekt 22 milliárd forintos ráfordításainak 58 százalékát az EU-források fedezik. Kósa Lajos polgármester a vizsgálatról szólva hangsúlyozta: a város mint gesztor a jogszabályoknak és az uniós irányelveknek megfelelően végzi a projekt lebonyolítását. Szabálytalanság nem történt, a projekt kezelése szakszerű és szabályos. A Brüsszelnek adandó választ egy munkacsoport véglegesíti. (További részletek a lapszemle rovatban.)

Oroszország elvesztette az évszázad tenderét

Hivatalossá vált, hogy Oroszország kiesett az évszázad tenderének nevezett repülőgép eladásból, miután megkapta az indiai hadügyminisztérium értesítését: ajánlatát törölték a pályázat további versengéséből. Így a francia Dassault konszern Rafale gépe és az Eurofighter Typhoon repülője között dől el, ki lesz a győztes. A kiírás szerint India 126 vadászgépet vásárol 10,5 millió dollár értékben. A nyertes cégnek vállalnia kell a gépek negyven éven át történő üzemben tartását és karbantartását, és további 64 gép opciós szállítása is a feltételek között szerepel. A 126 gépből csak 18-at szállít a tendergyőztes, a további 108 összeszerelése Indiában történik. Oroszország a MiG 35-ös típussal indult a tenderen, amelynek ajánlati ára darabonként mintegy 40 millió dollárra rúgott, a Rafale ajánlata volt a legdrágább, 79,5 millió dollár. A tender elvesztése után – anyagi nehézségei miatt – várhatóan bezárják a MiG tervezőirodáját

Hírek – röviden

Másfél milliárd forintot szán a kormány azon fejlesztések idei fedezetének támogatására, amelyek közbeszerzési eljárás keretében készülő fejlesztést megalapozó tanulmány készítésére, továbbá dokumentációs stratégiai feladatok elvégzése vonatkoznak. A 2011 és 2014 közötti években a fedezetet a tárgyévi költségvetés keretei között biztosítja a kormány. • Hét pályázó közül a Századvég Gazdaságkutató Intézet nyerte a Magyar Energia Hivatal által meghirdetett „A távhőár-megállapítási módszertan kialakítása” című pályázatát. • Heteken belül kiírhatják a közbeszerzést a 2-es metróvonalon futó Ev és Ev3-as szerelvények felújítására. A rekonstrukció mintegy 3,5 milliárd forintba kerül, és azért szükséges, mert az Alstom kocsik késése miatt a meglévők többsége „túlfutott”. • Az idén 323 millió forintot szán beruházásokra a Balatoni Hajózási Zrt. • Több nagyberuházás esetében újra kell indítani a kivitelezőre vonatkozó közbeszerzési eljárást – jelentette be Lengyel Katalin, a Miskolci Városfejlesztési Kft. ügyvezetője. • A Generali Providencia Biztosító nyerte azt a tárgyalásos közbeszerzést, amelyet a Fővárosi Csatornázási Művek indított négy évre szólóan vagyon- és felelősségbiztosításra. • Nyíregyháza gazdasági társaságai a következő „gázévben” közös közbeszerzésen vásárolják a földgázt, a pályázat eredményéről május közepén várható a döntés. • Több hónapot is késhet Bóly tervezett naperőművének megépítése, mert a közbeszerzési eljárás egyik vesztese a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult. A tenderre hét pályázó adott be ajánlatot. • Néhány héten belül a helyettes államtitkári szintig iPad2 táblagépet kapnak a magyar kormány tagjai. A gépek beszerzése folyamatban van. • A MÁV Zrt. tervezi a mezőhegyesi vasútállomás további felújítását, ami az állomás műemlék volta miatt hosszabb előkészítést igényel. A kivitelezőt közbeszerzési eljáráson választják ki. • Közbeszerzési eljárás indult a Pálfát Simontornyával összekötő út szilárd burkolatának megépítésére; több cég jelezte indulási szándékát az önkormányzatnál. • Egymilliárd forintot csoportosít át a kormány a magyarországi fogászati turizmus támogatására. Az előjelzések szerint három év alatt kétszeresére, öt év alatt háromszorosára nőhet a fogászati ellátás céljából hozzánk érkező külföldiek száma.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

A nemzetgazdasági érdek legyűrte a közbeszerzési szabályokat

A Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) engedélyezte Újszilváson Magyarország első fotovoltaikus naperőművének építési szerződését. A KD közérdekre, illetve nemzetgazdasági okra hivatkozva döntött úgy, hogy az egyedüli érvényes ajánlattevővel, a nyertesként kihirdetett E-OS Innovatív Energetikai Zrt.-vel aláírható a kivitelezési megállapodás, annak ellenére, hogy ellene jogorvoslati eljárást kezdeményeztek.
A község először 2010. december 31-én hirdetett közbeszerzést egy 400 kWp névleges teljesítményű (fotovoltaikus) naperőmű építésére, valamint az elosztóhálózat csatlakoztatására, de a pályázati határidő lejárta előtt egy nappal (január 19-én) visszavonta a felhívást. A második, egyszerű eljárást február 18-án hirdette meg, amelyre március 10-ig lehetett ajánlatot tenni. A határidőig öt társaság nyújtott be ajánlatot. Az első összesítés alapján az E-OS és a SAG Mérnökiroda Kft. pályázatát minősítették érvényesnek, és az E-OS-t hirdették ki nyertesnek. A SAG vitarendezést kezdeményezett, amelynek részben helyt adott az önkormányzat, ezt követően az újabb vitarendezést azonban az ajánlatkérő elutasította, és egyúttal módosította az eljárás írásbeli összegzését is, amelyben már csak az E-OS-t tüntette fel érvényes ajánlattevőként, a SAG ajánlatát pedig érvénytelenítette. Ez utóbbi jogorvoslati kérelemmel fordult a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz, ám Újszilvás önkormányzata is a KD-nél keresett támogatást „halasztást nem tűrő, kiemelkedően fontos érdekre és nemzetgazdasági érdekre” hivatkozva. A támogatási szabályok szerint a beruházást és az előleg elszámolását 2011. április végéig meg kellett kezdenie az önkormányzatnak, ha ez nem történik meg, a lehívott előleget vissza kell fizetnie. Márpedig nem kis tételről, 433 millió forint uniós–magyar támogatásról van szó. Nyilván ezzel magyarázható, hogy a KD elfogadta a közérdek védelmére, ezen belül a nemzetgazdasági okra hivatkozást, és engedélyezte a szerződéskötést. A testület álláspontja szerint a beruházás megvalósításával járó előnyök meghaladják a szerződés megkötésével járó hátrányokat.

(Napi Gazdaság, 2011. április 28.)

Közpénz szivárgott a debreceni csatornából

Egy brüsszeli pénzügyi ellenőrzés szerint a debreceni önkormányzat gesztorságával megvalósuló, 22 milliárd forintos szennyvízberuházás során közbeszerzési szabályokat szegtek meg. Ez az uniós támogatások egy részének visszatartását jelentheti.
Az Európai Unió ISPA programjának keretében Debrecen négy környező településsel – Ebes, Hajdúsámson, Mikepércs, Sáránd – közösen nyert 22 milliárd forintot a szennyvízhálózat kiépítésére. A projekt befejezését 2008 végére ígérték, de még mindig nincs készen. A négy egységből álló közbeszerzést négy különböző cég nyerte, a debreceni szennyvíztelep rekonstrukciójára kiírt közbeszerzésen csak harmadszorra tudtak győztest hirdetni. A kivitelezést hosszas procedúra után a debreceni székhelyű Keviép–Euróaszfalt Konzorcium nyerte el. A beruházás során bizonyos közbeszerzéseket irreálisan alacsony árajánlattal nyertek meg, így a kivitelezés során módosító szerződéseket kötöttek pluszösszegek kifizetésére – csakhogy már a közbeszerzések megkerülésével. Előfordultak olyan „szarvashibák” is, hogy a Debrecen–Ebes közötti mintegy tíz kilométer hosszú szennyvízcső átmérőjét feleakkora nagyságúra tervezték a szükségesnél. Emiatt új tervet kellett készíteni. Ezzel kapcsolatban a brüsszeli véleményben olvasható: egyes munkák „egyszerűen nem szerepeltek az eredeti tervben”. Az ellenőrök leszögezik: „A főszerződést a vonatkozó közbeszerzési rendelkezéseknek megfelelően ítélték oda, de azt egy vagy több kiegészítő rendelkezés követte, amelyeket a vonatkozó közbeszerzési rendelkezéseknek való megfelelés nélkül ítéltek oda.”
Kósa Lajos polgármester szerint szabálytalanság nem történt, a projekt kezelése szakszerű és szabályos. A felek eltérő álláspontjának egyeztetése még folyamatban van. Más forrás szerint: a beruházás elhúzódása miatt a városvezetés kötbért kivetését fontolgatja, s elképzelhető az is, hogy beperlik azt a tervezőt, aki feleakkora átmérőjű szennyvízcsövet tervezett Debrecen és Ebes között.

(Népszabadság, 2011. április 29.)

Körforgás

Rendet kell tenni az autópálya-beruházások körülötti terület előkészítés ügyében – indokolta közleményében a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. azt az összesen nettó 1,63 milliárd forintos keretszerződést, amelyet a Z.I.B. Consulting Tanácsadó és Szolgáltató Kft.-vel kötött. A közút- és vasútfejlesztési programhoz kapcsolódó méretes megrendelés a nyomvonal előkészítések koordinálására szól. A NIF ugyanis úgy találta, hogy elődje a szakszerű felügyelő híján, túlzott és indokolatlan díjakat fizetett ki, ezért a jövőben a közlekedési beruházások előkészítése során „teljes mértékben visszaállítja a megfelelő koordinációt, irányítást és felügyeletet”. Vagyis visszatér ahhoz a T.I.B.-hez,amely az első Fidesz-kormány idején, ugyanezen feladatra pályázat nélkül kapott megbízást.
Ezúttal közbeszerzési pályázaton nyerte el a feladatot a társaság, igaz, egyedüli jelentkezőként. Könnyedén, hiszen csak ez a cég teljesíthette az előírt referenciákat, köztük a NIF által kiválasztandó vállalkozások tevékenységének irányítását, felügyeletét.
A tavalyi kormányváltás után felállt új vezetésű NIF viszont éppen a „szakszerű felügyeletet ellátó közreműködő mellőzésének” tudta be, hogy a piaci ár tízszeresénél többért történt földvásárlás az elmúlt években. Nem kizárt, hogy a vizsgálatok lezárultával büntetőeljárást kezdeményez az értékbecslések kapcsán. Amiatt viszont már feljelentést tett, hogy jogosulatlan, azaz nem a földtulajdonosoknak történő kifizetéseket is talált.
A NIF megkezdte a területszerzésre szóló ügyvédi megbízások felülvizsgálatát is, az előnytelen szerződések megszüntetését, illetve módosítását. Az ügyvédeknek ugyanis „rendkívül eltúlzott mértékű” díjat, 2004 és 2009 között több mint hárommilliárd forintot fizettek ki. Akadt ingatlan, amelynek megszerzéséért 600 ezer forintnál is több ügyvédi munkadíjat számláztak. Felvetődik a kérdés, miért nem látja el a koordinátor az ügyvédek feladatait is. Válasz: azért, mert a törvények ezt nem engedik meg. Így a cél az arányos díjazás marad; a koordinátorok és az ügyvédek díja kevesebb legyen az eddig csak az ügyvédeknek kifizetett összegnél.

(HVG, 2011. április 30.)