e HETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL
Aktuális képzésünk: ÁLLAMILAG ELISMERT INTENZÍV KÖZBESZERZÉSIREFERENS-KÉPZÉS
Gyakorlatorinetált képzés az új, január 1-től életbe lépő Kbt. szerint aktualizált tematikával – 2011. ősz (heti 2 nap)
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Kiválasztották a PPP-s jogi tanácsadót

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közbeszerzési pályázaton kiválasztotta a jogi tanácsadót a PPP-ben épült autópálya-projektek felülvizsgálatához és a szerződések újratárgyalásához. E szerint a Dr. Abay & Dr. Török ügyvédi iroda végzi el az M6-os autópálya Érdi tető–Dunaújváros, valamint a Dunaújváros–Szekszárd, az M6/M60as gyorsforgalmi út Szekszárd–Bóly–Pécs szakaszai, illetve az M5-ös autópálya szerződéseinek felülvizsgálatában a jogi szaktanácsadást és képviseletet. Orbán Viktor kormányfő tavaly októberben jelentette be, hogy felül kívánják vizsgálni a megkötött szerződéseket. Fellegi Tamás fejlesztési miniszter tájékoztatása szerint a csaknem száz PPP-szerződés a következő években háromezermilliárd forint terhet jelentene a költségvetésnek. Az idén egyébként 120 milliárd forintot irányoztak elő a projektek kiváltására, ebből az M5-ös és az M6-os autópálya kiadásai 99,1 milliárd forintot tesznek ki.

Milliárdos bérlés közbeszerzési felmentéssel

A Belügyminisztérium nyílt közbeszerzési eljárás nélkül, 2,339 milliárd forint értékben bérelhet 700 járművet a BRFK, az Alkotmányvédelmi Hivatal és egyebek között a rendőrtiszti szakközépiskola számára. Erre kapott felhatalmazást az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságától. A nyílt közbeszerzési eljárás alól nemzetvédelmi okból vagy beszerzés miatt lehet törvényesen felmentést kérni, ha a beszerzés az ország lakosságának biztonságát befolyásolni képes szolgáltatás megrendeléséhez kapcsolódik. Harangozó Tamás, a honvédelmi bizottság MSZP-s tagja az üggyel kapcsolatos vita során kifejtette: a kormány olyan flottát akar bérelni, amelynek semmi köze a nemzetbiztonsághoz, pusztán erre hivatkozva kijátsszák a közbeszerzési törvényt. Választ vár arra, miért kell például a Rendőrtiszti Főiskolának fedett módon gépkocsikat beszerezni. (További részletek a lapszemle rovatban.)

Közbeszerzések zsákutcájában a mentőszolgálat

Rendeletmódosítással az eddigi 10 év helyett 13 évben maximálták a mentésben használható gépkocsik korát. Az utóbbi három évben nem volt gépkocsibeszerzés az Országos Mentőszolgálatnál (OMSZ), ezzel magyarázható, hogy a mintegy ezer járműből álló mentőflotta több mint 300 autója már átlépi a tízéves korhatárt. Egyelőre bizonytalan, hogy mikor érkeznek új járművek a szolgálathoz. A kormányzattól ugyan tavaly év végén az OMSZ 850 millió forintot kapott gépkocsik beszerzésére, s ebből körülbelül harminc esetkocsit vásároltak volna, a közbeszerzési eljárás azonban azóta sem zárult le. Az első körben azért nem, mert a beérkezett ajánlatok jóval meghaladták a rendelkezésre álló keretet, ezért módosították a járművek műszaki felszereltségére vonatkozó kiírást, hogy több autót vásárolhassanak. Ez alapján hirdették ki a nyertest. A kizárt cég az eredményt megtámadta, jogorvoslati kérelmének a Közbeszerzési Döntőbizottság helyt adott. Újabb eljárás indult, ebben a kizárt cég a hiányzó dokumentumokat benyújtotta, s ő lett a második kör győztese. Csakhogy ezt a döntést az első kör nyertese támadta meg, így az ügy jelenleg is a döntőbizottságnál van. Pedig hamarosan egy újabb, 534 millió forintra taksált mentőkocsi beszerzésre ír ki tendert az OMSZ, és jövőre – az európai uniós pályázat sikerében bízva – akár kétszáz új mentőautó vásárlására is sor kerülhet.

Az Alstom módosította a metrószerelvényeket

Fontos módosításokat hajtott végre az Alstom a 2-es metróvonalra szánt szerelvényeken, amelyek érintik a fékrendszert is – közölte a francia cég és a BKV. A két társaság tájékoztatása szerint a gyártó változtatott a fékberendezésen, s így biztosította az üzemi fék üzemképességét áramszünet esetén is. Beépítette az új menekülőajtókat, biztonságosabbá tette az ajtók működését, és továbbfejlesztette a fedélzeti eseményrögzítő rendszert is. Tájékoztattak arról is, hogy a módosított fékrendszer bizonyos részei továbbra is eltérnek a magyar szabályoktól, ezért az Alstom derogációs kérelmet nyújtott be a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz. Emlékeztetnek arra: abban az esetben, ha a biztonsági szint azonos a magyar jogszabály által előírttal, lehetőség van mentességet kérni. Az Alstom két független céget kért fel ennek vizsgálatára, és tájékoztatása szerint megállapították, hogy a szerelvények fékrendszere teljesíti a magyar szabályzatban előírt biztonsági szintet. A közelmúltban módosított szerződés szerint a francia gyártónak 300 napon belül kell megszereznie a végleges típusengedélyt a 2-es metróvonal szerelvényeire, és 330 napon belül le kell szállítania az első szerelvényt Budapestre.

Százmilliárdos repülőgép-értékesítés

Az év végéig eladandó 24 MiG–29-es katonai repülőgépből nyolcra írt ki tendert a Honvédelmi Minisztérium (HM). A tárca tájékoztatása szerint már fogadják a gépekre és húsz tartalék hajtóműre vonatkozó ajánlatokat. A kiírás szerint egy repülőért legalább 3,5 milliárd forintot, egy turbináért pedig 631 millió forintot tartanak elfogadhatónak. Alsó határként tehát mintegy 41 milliárd forintot remélnek az értékesítésből. Hasonló értékűnek feltételezve a többi repülőt és a velük felkínálandó turbinákat, a hazai használatból kivont MiG–29-esekért összesen mintegy 123 milliárd forint bevétellel lehet számolni. Igaz, egyelőre nincs információ a további tendereken eladandó gépek minimáláráról és az értékesítésre kerülő turbinák számáról. Azt viszont tudatták, hogy a most felkínált gépek egy része üzemképes, más részük pedig üzemképessé tehető. Nem kerülhetnek a magyar MiG-ek olyan országba, illetve olyan szervezethez, amelyeknek a terrorizmus elleni nemzetközi és uniós fellépés rendelkezései alapján tilos haditechnikai eszközt szállítani, vagy azzal kapcsolatos szolgáltatást nyújtani.

Az Erste hitelez Debrecennek

Az Erste Bank Hungary Zrt.-től vesz fel euróalapú, forintra szabadon átváltható, 4,825 milliárd forint összegű hitelt Debrecen önkormányzata – derül ki a város közbeszerzési tájékoztatójából. (A hitel összege a közbeszerzési felhívás szerint tíz százalékkal növekedhet.)
A gyorsított közbeszerzési eljáráson az Erstén kívül az UniCredit Bank Hungary Zrt. tett ajánlatot. Az ajánlatokat a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás alapján bírálták el, aminek alapja ebben az esetben az euróbázison megajánlott kamatfelár mértéke volt. A nyertes 1,95, míg az UniCredit 4,825 százalékot ajánlott.
A város 2011-re tervezett összes hiteltörlesztése kamatokkal együtt 5,4 milliárd forint, míg az új hitel összege mintegy 4,8 milliárd forint, így a hitelállomány 0,6 milliárd forinttal csökken. A gyorsított meghívásos eljárástípust azzal indokolta Debrecen, hogy bevételei a tervezettől eltérően folynak be, ezért szükséges a beszerzést mielőbb lebonyolítani. A kiírás szerint a hitel tőketörlesztése 2014. január elsejétől indul, és futamideje 2024 elején jár le.

A Posta beszerzési dömpingje

A Magyar Posta (MP) Zrt. a tevékenységéhez szükséges feldolgozási eszközök szállítására vár ajánlatokat. A pályázati kiírás szerint 57 (opcionálisan plusz 12) postai kötegelőgépet, 742 (plusz 317) kézikocsit és 260 (plusz 67) ládatartó állványzatot szereznek be. A teljesítés határideje 2013. december 31. A nyílt közbeszerzési eljárás keretében elektronikus árverésen választják ki a győztes ajánlatot. A pályázatokat szeptember 26-ig lehet benyújtani. Az ajánlattevőkkel szembeni követelmények része, hogy az egyes beszerzésekre a 2008–2010 közötti időszakból a kiírásban meghatározott árbevételt kell felmutatni.
A Posta beszerzési dömpingben van, több milliárd forintot költ a folyamatban lévő, illetve tervezett beszerzésekre. A társaság például 1,6 milliárd forintot fordít a bizonylatfeldolgozó rendszer felújítására, mintegy kétmilliárdot pedig a hálózati rendszer szoftvertámogatására.

Miskolcon a döntőbizottságra várnak

Ez év augusztus 23-ára tervezték Miskolcon a Csillagpont Kórház kivitelezői szerződésének megkötését, ám a közbeszerzési eljárás eredményhirdetésének másnapján megtámadta a kórház és a projekthez kapcsolódó építésre és szerelésre vonatkozó eredményt a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. A kiírásra négy cég pályázott, közülük kettő ajánlata befogadhatatlan volt, mivel a megjelölt bruttó ár meghaladta a feladathoz rendelt 7 milliárd forintot – tájékoztatott dr. Csiba Gábor főigazgató főorvos. A két versenyben maradt pályázó közül a Magyar Építő-HUNÉP Konzorciumot hirdették ki győztesnek, a KÉSZ Zrt. pályázatát, amely több ponton nem felelt meg, érvénytelennek nyilvánították. Ez utóbbi fordult jogorvoslatért a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz, mely az ügyben várhatóan szeptember 5-én hoz határozatot

Hírek – röviden

Magyarország kezdi elsőként az IMF–EU-hitelek törlesztését az év utolsó negyedévében azon országok közül, amelyek a 2008–2009-es válság során készenléti hitelkeretre kötöttek megállapodást a nemzetközi szervezetekkel. • A Foglalkoztatási Hivatal társadalmi megújulási operatív programjához keres partnereket. A közbeszerzési hirdetmény szerint kommunikációs kampány megvalósításáról van szó, a nyílt eljárásra szeptember 26. az ajánlattételi határidő. • A Carbon Group Communication nyerte meg azt a meghívásos tendert, amelynek tárgya a Törley márka reklámfilmjének tervezése és lebonyolítása volt. A cég a jövőben stratégiai tanácsokkal, online és offline kreatív fejlesztéssel is támogatja a Törleyt és társvállalatait. • Három fejlesztésre hirdetett közbeszerzési eljárást Környe önkormányzata, összegük meghaladja a 370 millió forintot. • Ezen a héten választják ki Békésen azt a szervezetet, amely lebonyolíthatja a szennyvíztisztító telep korszerűsítéséhez kapcsolódó, a kivitelező kiválasztását célzó közbeszerzési eljárást. A város 390 millió forint pályázati támogatást nyert a beruházáshoz, ez a teljes bekerülési költség 82,36 százalékát jelenti. • Pécsett döntés született; e szerint a Tettye és környéke felújításának folytatását – a Közbeszerzési Döntőbizottság jóváhagyása után – a Sztráda 92 Kft. végezheti. • A nyergesújfalui Kernstok-villa újjáépítésére kiírt közbeszerzési eljárást a Vortex 2000 Építőipari és Szolgáltató Kft. nyerte meg. A budapesti székhelyű cég nettó 71,7 millió forintért vállalta az épület megújítását. Összesen kilenc vállalkozó pályázott a megbízás elnyerésére. • Fiziko- és balneoterápiás központ építéséhez keres kivitelezőt a paksi önkormányzat. Összesen 3300 négyzetméter alapterületű, gyógyászati rendeltetésű épületről van szó, amelyet a nyertesnek 2013. március 30-ára kell átadnia. Olyan ajánlattevők pályázhatnak, amelyek 2008–2010 között évente átlagosan legalább nettó 800 millió forint árbevételt értek el, és ebből legalább 500 millió forint a fürdőépítéshez hasonló kivitelezésből származott. A nyílt eljáráson az ajánlattételi határidő szeptember 29-én zárul, a szerződéskötést november 18-ára tervezik. • A Fővárosi Közterület Fenntartó Zrt. 12 ezer műanyag hulladékgyűjtő edényt vásárolna. A nyílt eljáráson az ajánlattételi határidő 2011. szeptember 29-én jár le. A pályázóknak színes fotókat és egy mintapéldányt is be kell nyújtaniuk.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Megújuló közbeszerzés

A kisvállalkozók több munkát, a nemzeti vállalkozók preferenciákat, az ajánlatkérők rugalmasságot, az Európai Unió több szigort vár az új törvénytől. Ezek azonban nem összeegyeztethető elvárások. A közvélemény ugyanakkor kevesebb korrupciót remél tőle, az alvállalkozók a lánctartozások végét, a jogi szakma hatékonyabb jogorvoslati rendszert, olyan dolgokat, amelyek ugyan a közbeszerzések területén jelennek meg, de azokért a Kt. alig felelős. A korrupció elsősorban társadalmi jelenség, a lánctartozásoknak pedig csupán megjelenési területe, de nem oka a közbeszerzés.
A Kt. jogtechnikai értelemben a kodifikáció egyik legnagyobb kihívása. A kihívás nem csupán abban áll, hogy egymásnak ellentmondó követelményrendszernek egyidejűleg kell megfelelnie, sokkal inkább abban, hogy a szabályozni kívánt esetek száma végtelen. Az elmúlt tíz esztendő joggyakorlata arról győzte meg a jogászt, hogy a jogalkotás szükségszerűen az események után kullog – írja Dezső Attila cikkében, és levonja a következtetést: "Meg kell teremteni az alapelvek hatékony alkalmazásának lehetőségét a jogszabályban, egyúttal a jogorvoslatokban azokat közvetlenül alkalmazhatóvá kell tenni." Az új törvény egyértelműen ez irányba mutat. Sikere azon múlik, hogy a jogalkalmazók, mennyire képesek eldobni azt a mankót, amellyel a jogszabályban minden tényállásra pontosan megfelelő megoldásokat találnak. Mindig egyszerűbb ugyanis a jogszabály valamelyik konkrét rendelkezését a tényállásra ráhúzni, mint vállalni az alapelvekből való levezetést.
A modern közbeszerzési jogalkalmazás a magas fokú versenyjogi kultúra és jogalkalmazás kérdése. Ne legyenek illúzióink, a közbeszerzési eljárásban mindig lesznek vesztesek, sőt minél hatékonyabb a verseny, annál többen. A vesztesek jogorvoslatot kezdeményeznek, és tesztelik a rendszer végső határait. Mivel a közbeszerzések a téma komplexitása miatt naponta százszámra vetik fel az eldöntendő kérdéseket, ezért nem kérdéses, hogy az a törvény lehet sikeres, amely a jogalkalmazástól számon kéri az alapelvek érvényesülését. Az eredmény azonban a jogalkalmazókon múlik – vonja le a végkövetkeztetést a cikk írója.

(Világgazdaság, 2011. augusztus 24.)

Fedett autók kerülő úton

Személyeskedő vitába fajult az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának legutóbbi rendkívüli ülése. A testület négy napirendi pontot tárgyalt, ebből három a Belügyminisztérium különböző fejlesztéseihez kapcsolódó beruházás nyílt közbeszerzés alól való felmentéséről szólt.
Ezekben az előterjesztésekben a szaktárca azt kérte, hogy a Nemzeti Nyomozó Iroda összeköltöztetéséhez szükséges tervezési szolgáltatást közbeszerzés nélkül vehesse igénybe. A kéréshez, ahogyan másik napirendi pontként tárgyalthoz – a Készenléti Rendőrség létszámbővülése miatt szükséges ingatlanfejlesztéshez –, a képviselők, köztük az ellenzékiek is hozzájárultak. A gépkocsibeszerzés módját viszont, amely külön napirendként szerepelt, már csak a kormánypárti képviselők szavazták meg. A belügyi tárca kérte, a Készenléti Rendőrség bővülése miatt a bizottság adja meg a felhatalmazást arra, hogy 627 gépjárművet közbeszerzési eljárás mellőzésével bérelhessenek a jövőben. Az előterjesztés érdekessége viszont, hogy a bérlet "eredeti kiírója" az ORFK volt, és ehhez csatlakozott az Alkotmányvédelmi Hivatal, a büntetés-végrehajtás, a katasztrófavédelem, a Rendőrtiszti Főiskola, de még a rendészeti szakközépiskolák is. Vagyis az ORFK fedett gépkocsikra vonatkozó igénye mellett további 91 darab autóra fognak úgy bérleti szerződést kötni, hogy annak részletei nem lesznek megismerhetők. Holott alapvetően a készenlétiek szükségleteinek kielégítéséről lenne szó.
Harangozó Tamás szocialista képviselő kifejtette: a kormány most olyan flottát akar bérelni, amelynek semmi köze a nemzetbiztonsághoz, pusztán erre hivatkozva kijátsszák a közbeszerzési törvényt. Választ vár arra, miért kell például a Rendőrtiszti Főiskolának fedett módon gépkocsit beszerezni. Tóth László, a BM gazdasági és informatikai helyettes államtitkárának válasza: nem kívánnak kibújni a közbeszerzés alól, "ez is közbeszerzés lesz, csak nem a törvény alapján". Kifejtette: a biztonsági okok fennállnak az említett esetekben, a beszállítókat ezért egy zárt listáról kell kiválasztani. Harangozó képviselő bejelentette, hogy az MSZP meg fogja támadni a döntést a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, és ha kell, más jogi fórumon is.

(Népszabadság, 2011. augusztus 26.)