e HETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL
Aktuális
képzésünk:
Országos Közbeszerzési Konferencia
AZ ÚJ KBT. ÉS VÉGREHAJTÁSI UTASÍTÁSAINAK ALKALMAZÁSSZINTŰ MEGISMERÉSE
Ajánlatkérői szekció: 2011. december 12–13. (hétfő, kedd) 10.00–15.00 óráig
Ajánlattévői szekció: 2011. december 13–14. (kedd, szerda) 10.00–15.00 óráig
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Marad a döntőbizottsági kontroll

Az új közbeszerzési törvény továbbra is fenntartja a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárások esetében a hatályos szabályozás szerinti döntőbizottsági kontrollt, mert a jogalkotók véleménye szerint a Kbt. 1999. évi módosítása során bevezetett intézkedés hatékony eszköznek bizonyult ezen eljárásfajta visszaszorításában. Így a Közbeszerzési Döntőbizottság elnöke továbbra is jogorvoslati eljárást kezdeményezhet a jogosulatlanul indított tárgyalásos eljárás lefolytatásának észlelése esetén, továbbá hiánypótlásra hívhatja fel az ajánlatkérőt, amennyiben az általa megküldött iratokból nem állapítható meg egyértelműen a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás alkalmazhatósága feltételeinek fennállása, illetőleg az előírt ajánlattételi felhívás jogszerűsége. Mivel az ajánlatkérők által rendelkezésre bocsátott adatokból nem mindig állapítható meg egyértelműen, hogy az ajánlatkérő milyen eljárásfajtát választott, illetve hogy ennek feltételei fennállnak-e, és a felhívás jogszerű volt-e, a Döntőbizottság elnöke ezekben az esetekben megindíthatja a jogorvoslati eljárást – tájékoztat a Közbeszerzési Levelek 137. száma

Nyerteseket hirdettek a vártendereken

Sikeresen zárultak a budai Vár és más műemlékek helyreállítására kiírt közbeszerzési eljárások. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. öt pályázóval kötött keretmegállapodási szerződést, egy évre. A budai Vár építési munkáinak elvégzésére vonatkozó szerződés keretösszege 750 millió forint. A vagyonkezelő műemléki építési, veszélyelhárítási és felújítási munkákra kért ajánlatot. A nyílt eljáráson az öt feladatrészre összesen 12 cég vagy konzorcium adott be pályázatot, végül öt nyertessel kötöttek keretmegállapodást. Nyertesek: Renovit Kft., Nemes és Társai Kft., EB Hungary Invest Kft., Confector Kft., Hérosz Zrt. és Hérosz Építő Kft. A budai Vár mellett megújul többek között a szigetvári Vár, a regéci Várrom, a szegedi Napsugaras-ház és a somlói Vár – tájékoztatott a vagyonkezelő. A feladat sokrétű, részét képezi magas- és mélyépítési, restaurátori, falkutatási, régészeti, épületvillamossági és épületgépészeti munka egyaránt.

Kétmilliárdos Posta-beszerzés

A Magyar Posta Zrt. elektronikus postaközpontjának fejlesztése érdekében nagy teljesítményű színes tekercses nyomtatók, színes vágott, lapos nyomtató-stancolók, továbbá színes borítéknyomtató és borítékológépek beszerzésére és üzembe helyezésére, valamint a meglévő informatikai rendszeréhez illesztésére írt ki közbeszerzést. A négy részre meghirdetett eljáráson háromnál született szerződés, ezek összértéke nettó 1,91 milliárd forint. A színes ipari tekercses nyomtatórendszer szállítására és üzembe helyezésére az OCÉ-Hungária Kft.-vel állapodtak meg, 1,048 milliárd forintért. A nyomtató-stancoló rendszer beszerzésére csak a Xerox Magyarország Kft. adott ajánlatot, vele 511,9 millió forint értékben kötöttek szerződést. A borítéknyomtató rendszerre kiírt részben három tagból álló konzorcium adott be ajánlatot, velük 351,1 millió forintos szerződést kötöttek.

Budapest számvevőszéki vizsgálata

A budapesti fejlesztések kockázatait, a források szűkülését, a PPP-konstrukciók előnytelenségét, a belső kontroll működésének hiányosságait, továbbá a közútfenntartással kapcsolatos szerződések célszerűtlen elszámolási gyakorlatát állapította meg az Állami Számvevőszék a főváros 2007–2010 közötti gazdálkodását vizsgáló, most közzétett átfogó jelentésében. A jelentésből megállapítható, hogy nagy értékű beruházások maradtak el, vagy a következő évre húzódtak át. Így a 4-es metró, a csepeli központi szennyvíztisztító, a városrehabilitáció, a metrókocsicsere, a híd- és útfelújítások, valamint az 1-es és a 3-as villamosvonalak meghosszabbítása. A PPP-konstrukciók között kitér a jelentés a Közraktárak (CET) ügyére. E szerint kockázatot jelent a projekthez kapcsolódó, 25 évre összesen 33,4 milliárd forintos szolgáltatásidíj-fizetési kötelezettség, valamint a beruházás megvalósításához felvett hitelekhez kapcsolódó fizetési kötelezettség (körülbelül 10 milliárd forint). A jelentés megállapítása szerint a főváros 2005-ben lefolytatott közbeszerzési eljárás során a törvény szabályait nem tartotta be, a szolgáltatási szerződés feltételei és összege eltért attól, amit a nyertes pályázatában megfogalmazott. Emiatt az ÁSZ feljelentést tett, és nyomozás is indult.

Eredmény a hárommilliárdos lízingtenderen

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. öt évre nettó 2,774 milliárd forintért lízingel nehézgépjármű-flottát – derül ki a társaság tájékoztatójából. Az MFB felügyelete alá tartozó, az állami közutak üzemeltetését, fenntartását végző társaság összesen 95 járművet lízingel a Merkantil Bank Zrt.-től és a Pappas Autó Magyarország Kft.-től. A közbeszerzési eljárásra négy ajánlat érkezett, közülük a teljes futamidő alatti lízingdíjak és a kötelező jótállási időn túli jótállás időtartama alapján választották ki a legkedvezőbbet. A nyerteseken kívül ajánlatot tett még – közös pályázóként – a VFS Hungary Pénzügyi Szolgáltató Zrt. és a Volvo Hungária Kft., a CIB Lízing Zrt. és a Renault Trucks Hungária Kft., valamint az UniCredit Leasing Hungary Zrt.

Kivitelezőket keresnek a Vigadó felújításához

A Művészeti és Szabadművelődési Alapítvány a Pesti Vigadó épülete újjáépítésének folytatására írt ki közbeszerzési eljárást, három részfeladatra, összesen nettó 1,1-1,3 milliárd forint becsült értékben. A többfunkciós célú működéshez szükséges építési, belsőépítészeti, elektromos, gépészeti és színpadtechnikai munkák elvégzésére két részben hirdettek pályázatot, összesen 800-950 millió forint értékben. A harmadik részben egy galéria és panorámaterasz létrehozásának költségeit 300-350 millió forintra taksálják. A nyertessel vagy nyertesekkel hat hónapra kötnek majd szerződést. A nyílt eljáráson az ajánlatokat december 5-ig lehet benyújtani. Az épület 2004 óta üresen áll, a felújítási munkák 2008-ban kezdődtek. A Vigadót eddig működtető Művészeti és Szabadművelődési Alapítvány 2011. december 31-ével megszűnik.

Eredménytelen a MAG autóflotta-tendere

Eredménytelenül zárult a Magyar Gazdaságfejlesztési Központ (MAG) Zrt. nettó 300 millió forintra becsült értékben meghirdetett autóbeszerzése; egyetlen ajánlat sem érkezett a felhívásra. A tendert a MAG már másodszor írta ki, az elsőt visszavonta, arra hivatkozva, hogy az abban előírt műszaki feltételek egy része versenykorlátozó lehet, és nem felel meg a közbeszerzési törvény előírásainak. A társaságnak sürgős volt a beszerzés, ezért hirdetett gyorsított tárgyalásos eljárást, az év végén ugyanis meglévő járműveinek bérleti szerződése lejár. Várható tehát, hogy a beszerzést újból meghirdetik. A MAG látja el ugyanis az uniós gazdaságfejlesztési pályázatok adminisztrációját és a megvalósuló projektek ellenőrzését. A MAG legutóbb 2007 végén bonyolított le közbeszerzést flottabérletre. Akkor a 49, és opcionálisan 11 darab egyterű autó szállítására kiírt eljárást a Gas-Car Kft. nyerte meg, és négy évre kötöttek vele szerződést.

Korrupciós feketelista

Az orosz és a kínai vállalatok a legkorruptabbak – derül ki a Transparency International (TI) nyilvánosságra hozott felméréséből. A korrupció ellen küzdő nemzetközi szervezet listája összeállításánál 28 ország háromezer cégvezetőjének véleményére támaszkodott. Megállapítása szerint egy sem bizonyult teljesen tisztának, a legkedvezőbb a helyzet Hollandiában, Svájcban és Belgiumban. Az első tíz között találjuk a németeket, japánokat, ausztrálokat, kanadaiakat, a szingapúriakat, majd a britek és az amerikaiak következnek. A felmérésből kiderült: a cégek éppolyan előszeretettel fizetnek más vállalkozásoknak, például a közbeszerzési tenderek elnyeréséért, mint az állami hivatalnokoknak. A lista alsóbb részébe zömmel a feltörekvő országok kerültek, Közép-Európa államait viszont nem értékelték. A legtöbb vesztegetést a közmunkák területén és az építőiparban tapasztalták. A szervezet mostani felmérése a G20-csoport cannes-i értekezletéhez kapcsolódik.

Hírek – röviden

Tavasszal, az építési engedély beszerzése és a közbeszerzési eljárás lebonyolítása után megkezdődhet az Ipolydamásdot és Helembát, valamint Vámosmikolát és Ipolypásztót összekötő hidak építése a szlovák–magyar határon. • Jelentősebb helyi adók kivetésére kényszerülhetnek az önkormányzatok 2012-ben, ha a tervezett formájukban lépnek hatályba a helyi gazdálkodást meghatározó új törvények. • A Magyar Gázüzemű Közlekedési Klaszter Egyesület arra kérte a főpolgármestert, hogy a kiírandó budapesti buszszolgáltatási tendert csak gázüzemű járművekre írja ki. Felhívásuk szerint ugyanis a városok levegőjének szennyezéséért mintegy hetvenöt százalékban a közlekedés a vétkes. A gázüzemű autóbuszok beállításával jelentősen mérsékelni lehetne a károsanyag-kibocsátást. • Tatabánya 148 millió forintot nyert pályázaton kerékpárút-hálózatának fejlesztéséhez; ez három új útszakasz megépítését teszi lehetővé. • Nyílt közbeszerzési eljárást írt ki kézbilincsek, paprikaspray, speciális fegyverzeti tartozékok beszerzésére a Nemzeti Adó- és Vámhivatal. Az ajánlatkérő a legkisebb összegű ellenszolgáltatás-bírálati szempontot alkalmazza. • A Magyar Turizmus Zrt. az általa utaztatott személyek számára ezer darab menetrend szerinti repülőjegy beszerzésére írt ki közbeszerzési eljárást. A nyertessel 2012. február 4-től számítva két évre kötnek szerződést. A nyílt eljáráson az ajánlattételi határidő december 9-én jár le, a szerződéskötést 2012. január 2-ére tervezik. • A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. 12 ezer műanyag hulladékgyűjtő edényt vásárolna – derül ki a társaság közbeszerzési felhívásából. A bírálati szempontban az ár hetven, az edények esztétikai megjelenése pedig harminc százalékkal esik latba. • Az idén csaknem 900 millió forint értékű beruházás indult Villányban. Friss hír: hamarosan kiírják a városrehabilitációs tendert, és várhatóan még az idén megkezdik több oktatási intézmény korszerűsítését. • Helyi vállalkozás, az Iványi Építőmester Kft. nyerte az Orosháza főtérének rekonstrukciójára kiírt közbeszerzési pályázatot.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Törölték a múltat

A rendszer nem volt egységes, a magyar cégek pedig versenyhátrányba kerültek a külföldiekkel szemben – ezzel magyarázza a kormány, hogy miért adott amnesztiát a feketemunkások alkalmazásáért megbüntetett cégeknek. A tilosba tévedt társaságok nem kaphattak állami támogatást, és a közbeszerzési pályázatokon sem indulhattak, utóbbiakon így jobb esélyeik nyíltak a feketepontok nélküli külföldieknek. A szabálysértők törlését nem verték nagydobra: a múlt hétig nem is vette észre senki.
Először a feketelista.hu munkatársainak tűnt fel, és a jelentősége abban áll, hogy korábban éppen az említett cégek ellen hozott 25 ezer határozat gátolta részvételüket a közbeszerzéseken. A törlés amúgy a munkavédelmi bírságokra nem vonatkozik, ezeket továbbra is csak a határozat meghozatalától számított két év eltelte után törlik. A sokezres lista sem tűnt el persze; a Munkaügyi Főfelügyelőség őrzi belső adatbázisában. Ugyanakkor a pályázatot kiíró szervezetek már nem férhetnek hozzá, egyesével kell kikérniük a cégekről szóló információkat, azzal a kikötéssel, hogy nem zárhatják ki azokat, akik szerepelnek a listán. Pedig Stefán Balázs, a feketelista.hu felelős szerkesztője állítja: ezzel a lépéssel a kormány csaknem 20 ezer cég múltját törölte el mindenestől. A Nemzetgazdasági Minisztérium állásfoglalása: "Nem lehet cél, hogy a Magyarországon bejegyzett, a magyar munkaügyi ellenőrzés hatáskörébe tartozó munkáltatók nagy tömegei eleve kizáródjanak a közbeszerzésből, előnybe hozva ezzel a külföldön bejegyzett és a munkaügyi ellenőrzéssel nem érintett vállalkozói kört."
Pataky Péter szerint a minisztérium érvelése azért álságos, mert nem a külföldi cégek jelenléte miatt keletkezik a szóban forgó versenyhátrány, hanem a törvénytelen működésből. Ennek a rosszul megfogalmazott érvelésnek az lehet az alapja, hogy mekkora hátrányt jelent a magyar vállalkozásoknak, ha az uniós tag Magyarországon külföldi cégek is indulhatnak a közbeszerzéseken – összegez a szakszervezeti vezető, majd így fogalmaz: "A listák eltűnése rendkívül rossz üzenetet hordoz, mert azt sugallja, hogy bármilyen visszaélés elkövethető és megismételhető."
Talán a nyilvános listáknak is köszönhetően az elmúlt években csökkent a feketén foglalkoztatottak száma. Ezzel együtt az elmúlt két évben csaknem 60 ezer céget kellett kizárni a közbeszerzésből valamilyen szabálytalanság miatt. A törvénymódosítás szerint az augusztustól indított eljárások határozatait ismét felteszik majd az internetre, bár ennek még semmi nyoma a világhálón. Vagyis egyelőre még mindenkinek szabad a pálya a közbeszerzéseknél.

(Hetek, 2011. november 4.)

Milliárdos közbeszerzési jogvita

Több mint kínos, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek (NFÜ) a kormányváltás óta nem sikerült kiválasztania azt a csapatot, amelyik az uniós forrásból támogatott pályázatokat műszaki, jogi és közbeszerzési szempontból ellenőrizheti. Márpedig Brüsszel megköveteli a független kontrollt, és a fedezetet is biztosítja a szabályossági vizsgálatokhoz. Az uniós pénzek leosztását menedzselő NFÜ a két évre szóló, 960 millió forintos megatender nyertesének második nekifutásra a CHSH Dezső és Társai Ügyvédi Iroda vezette 2003. Quality Controll Konzorciumot hirdette ki. A másik jelentkező, a Szentmiklósi és Társai Ügyvédi Iroda vezette csapat ajánlatát érvénytelennek minősítette. A Közbeszerzési Döntőbizottság lapzártánk után határoz, helyt ad-e utóbbi jogorvoslati kérelmének, amely szerint éppenséggel a nyertes ajánlata volt érvénytelen.
Első menetben idén februárban feneklett meg a próbálkozás, akkor az egyetlen jelentkező, a közbeszerzési berkekben nem jegyzett Pacsika, valamint a Dezső és Társai ügyvédi irodák vezette konzorcium futott be, de végül – hivatalos magyarázat nélkül – az NFÜ nem kötött szerződést velük. A második, júliusi tenderen is csak ketten pályáztak. A szerény érdeklődés leginkább a súlyos referenciakövetelményeknek tudható be. Például 150 darab, az uniós értékhatárt meghaladó építési beruházás közbeszerzésében való részvételt kellett igazolni. A nyertes – nevet váltott, de Pacsikáék kihagyásán kívül nem sokat változott – konzorciumban a referenciák jelentős részét az évek óta az NFÜ-nek dolgozó CEU Tender Kft. hozta, a Szentmiklósi és Társai-féle formáció pedig egykori NFÜ-alkalmazottakat vett be a csapatába alvállalkozóként. Az NFÜ mint volt munkahely némi vonakodás után kiadta a referenciák igazolását. Az eredmény kihirdetése után aztán a fejlesztési ügynökség a saját maga által igazolt referenciákat – és így a Szentmiklósi-féle ajánlatot – érvénytelennek találta. A csapat szerint viszont nem az ő referenciáik okán, hanem a Quality árajánlata miatt kellett volna érvénytelennek nyilvánítani a pályázatot. A kiírásban maximum évi 50 ezer szakértői óra megrendelése szerepel, a Quality pedig 15 500 forintos óradíjat ajánlott, ami két év alatt 1,55 milliárd forintos vállalási árat jelentene. Az NFÜ viszont 960 millió forintban limitálta a keretet, vagyis az 50 ezer óra igénybevétele esetén nincs fedezet a győztes ajánlatra.

(HVG, 2011. november 8.)

Ha le szeretne iratkozni, kattintson ide