e HETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Módosult a közbeszerzési törvény

Az Országgyűlés ismét módosította a közbeszerzési törvényt. A változtatást az energetikai törvények módosításáról szóló törvényjavaslathoz benyújtott zárószavazás előtti javaslatként fogadta el a parlament. Fónagy János államtitkár a döntést így indokolta: a közbeszerzési szabályok módosítását egy európai irányelv átültetése tette szükségessé. A december 27-étől hatályos módosítás szerint ezentúl nem kell közbeszerzést lefolytatni az uniós értékhatárt el nem érő értékű beszerzéseknél hitelfelvételre, valamint közfoglalkoztatás keretében előállított áruk, teljesített szolgáltatások vagy építési beruházások beszerzésére. Az uniós értékhatár jelenleg építési beruházások esetében körülbelül 1,2 milliárd forint, áruvásárlásnál 32 millió, míg szolgáltatás megrendelésénél 50 millió forint. A bankhitelek esetében a törvénymódosítást támogatók elsősorban azzal indokoltak, hogy sok hiteltender eredménytelen lett, és így az ajánlatkérők uniós támogatástól estek el. Az ország biztonsága szempontjából fontos – minősített – beszerzések, illetve a védelmi beszerzések kikerülnek a kötelező közbeszerzésből. Ugyanakkor az ezek kapcsán keletkező jogviták a Közbeszerzési Döntőbizottság hatáskörében maradnak. (További részletek a lapszemle rovatban.)

Újra kiírták a taxitendert

Ismét kiírta a közmédiumokat tömörítő Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) a taxisszolgáltatásokra vonatkozó 252 millió forint összegű tenderét. A pályázat leendő győztese 24 hónapig biztosíthatja az MTVA számára vállalkozási keretszerződéssel a taxi jellegű szolgáltatásokat a fentebb említett összeg erejéig, napi 24 órás folyamatos rendelkezésre állással, jellemzően Budapest területén és a főváros közigazgatási határától számított 50 kilométeres körzetben. A pályázat kiírása szerint az ajánlattevőnek összesen legalább100 millió forint értékű hasonló témában kötött, közbeszerzésen nyert megbízást kell felmutatni az előző három évből. Szintén feltétel, hogy a szolgáltató rendelkezzen legalább 200 darab „A” kategóriás autóval, 150 darab kombival és 50 darab 6+1 személyes taxival. A pályázatra 2012. január 24-ig lehet jelentkezni. Amint korábban beszámoltunk róla: az MTVA előző felhívását – az RT 5 Taxi Holding Kft. jogorvoslati kérelmére – a Közbeszerzési Döntőbizottság júliusban megsemmisítette. Álláspontja szerint nem volt indokolt a gyorsított eljárás alkalmazása, illetve a kiírás egyes feltételei aránytalanok és jogsértők voltak.

Jogvita a szoborpályázat körül

A Margit híd szobrainak rekonstrukciójára a Reko Konzult Kft. adta a legolcsóbb ajánlatot, ám hiába hirdették ki a közbeszerzés nyertesének, jogi viták miatt egyelőre nem kezdheti el a munkát. A pilléreken lévő hét szobor felújítására és egy, a háborúban megsemmisült szobor kifaragására meghirdetett pályázatot a korábbi 800 millió forint vállalási árral szemben a Reko 268 millió forintért vállalta. Ajánlatát azonban a versenyben érintett cégek megtámadták. Beadványukat a Közbeszerzési Döntőbizottság elutasította, de a vesztesek ezek után a fővárosi közgyűlés döntését támadták meg. Új beadványukban azt állítják, hogy a Rekónak nincs jogosultsága építészeti munkát végezni, és a cég nem szerepel az építőipari vállalkozások listáján sem. Ezek alapján a közgyűlésnek nem lett volna szabad nekiítélni a munkát. Amennyiben a KD ismét elutasítja beadványukat, jogi útra terelik az ügyet – hangoztatják a fellebbezők. Amíg viszont a döntőbizottság nem foglal állást, a főváros nem köthet szerződést a nyertessel. A felújításra egyébként – még 2010-ben – négy cég adott be pályázatot. A Margit híd teljes felújítási költségvetése 30 milliárd forint.

Közbeszerzés ipari hulladék begyűjtésére

Az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség új szervezetként jövőre 16,5 milliárd forintból gazdálkodhat – tájékoztatott Vámosi Oszkár ügyvezető. Beszámolója szerint az idén 60 ezer tonna gyűjtött hulladék gyűlt össze az országban, jövőre ezt 80 ezer tonnára akarják növelni, Összesen 120 céget kértek fel, tegyenek ajánlatot, mennyi szelektív hulladék begyűjtésére vállalkoznának jövőre. Az ajánlatokról várhatóan január közepén döntenek, s egyidejűleg előkészítik az ipari hulladék begyűjtésére vonatkozó közbeszerzési eljárást is.
Magyarországon személyenként évi mintegy 300 kilogramm háztartási hulladék keletkezik. Uniós elvárás, hogy ebből minél kevesebb kerüljön a lerakókba, s minél több az újra feldolgozókban hasznosuljon.

Eljárás stadionbeléptető rendszerre

Becsült értékben nettó 669 millió forint összegben írt ki gyorsított tárgyalásos eljárást a Magyar Labdarúgó Szövetség stadionbiztossági rendszer tervezésére, szállítására és üzembe helyezésére. Az első lépcsőben a központi rendszer készül el, amelyhez beléptető és térfigyelő alrendszerek csatlakoztathatók az ország területén található stadionokból, illetve más sportlétesítményekből. A kapcsolódó stadionok számát az ajánlatok alapján fogják meghatározni, figyelemmel a rendelkezésre álló forrásokra. Az ajánlattevőknek az elmúlt három évből hét referenciát kell felmutatniuk. Így például egy évi 500 ezer darabos jegyértékesítési rendszer, továbbá két darab, egyenként legalább 20 millió forint értékű, hatkapus belépetési rendszer szállítását. 2012. július elsejétől csak névre szóló jegyeket és bérleteket értékesíthetnek a rendezők, akiknek beléptetéskor ellenőrizni kell a szurkolók személyazonosságát, és kötelezővé tehetik a klubkártyák bevezetését is. A kétfordulós közbeszerzésre december 27-ig lehet jelentkezni.

Közbeszerzés a szolnoki vasútfejlesztéshez

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) kiírta a szolnoki vasútállomás és a Szolnok–Szajol vonal korszerűsítésének tervezésére vonatkozó közbeszerzési eljárást – tájékoztatott a beruházó. A projektek megvalósításával teljes hosszában elkészül a 196 kilométer hosszú Budapest–Békéscsaba vasúti vonalszakasz felújítása, az európai törzshálózat részeként. A NIF tájékoztatása szerint a Szolnok vasúti csomópont korszerűsítése a Budapest–Lökösháza vasútvonal felújításának részeként valósul meg. Ez a vonal a Páneurópai IV. közlekedési folyosó része, egyik legfőbb összeköttetés a Balkán felé. A két beruházás tervezésére vonatkozó ajánlatokat 2012. január 19-ig kell beadni. Az eredményt február 9-én hirdetik ki, a nyertessel február 29-én kötnek szerződést. A projekt az Új Széchenyi Terv részeként, az Európai Unió támogatásával, a Közlekedési Operatív Program társfinanszírozásával valósul meg – tájékoztatott a NIF.

Kétmilliárdos tender: megsemmisítve

A Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette a Győr-Moson-Sopron Megyei Múzeumok igazgatósága által régészeti feltárásokhoz kapcsolódó feladatok ellátására kiírt, kétmilliárd forint becsült értékű tender eredményét. A múzeumi igazgatóság augusztusban írt ki közbeszerzést, amire a Közgép Építő és Fémszerkezetgyártó Zrt. és a  West Hungária Bau Kft. közösen, valamint a Lekri Partner Kft. és a Pro Primo Biztonsági 3000 Kft. szintén együttesen adott be pályázatot. A kétfordulós eljárás első, részvételi szakaszában a kiíró az első párost kizárta, arra hivatkozva, hogy nem igazolta megfelelően a referenciát. A kizárt Közgép a KD-hoz fordult, amely viszont a referenciát rendben találta, megsemmisítette a múzeumi igazgatóságnak az érvénytelenné nyilvánító, valamint az eljárásban ezt követő valamennyi döntését. Emellett arra kötelezte a kiírót, hogy fizessen meg 720 ezer forint igazgatási szolgáltatási díjat a jogorvoslatot kérőnek.

Közbeszerzési nagyüzem Miskolcon

A szűkebb anyagi lehetőségek ellenére – a gyakran emlegetett Zöld Nyíl villamosprojekt mellett – számos jelentős beruházás kezdődött vagy kezdődik el Miskolcon. Jelenleg tizenegy projekttel foglalkoznak, amelyek fejlesztési költsége 12 milliárd forintra tehető. Ugyanakkor tíz-tizenkét további projekt előkészítése van napirenden – tájékoztatott Lengyel Katalin, a Miskolci Városfejlesztési Kft. ügyvezető igazgatója. Folyamatban vannak a diósgyőri vár rekonstrukciójára vonatkozó közbeszerzések, ezek eredményhirdetése január-februárra várható. Leghamarabb a lillafüredi függőkert felújítása kezdődhet. A régóta húzódó Selyemréti strand beruházására megkötötték a szerződést a tendernyertes kivitelezővel. A miskolctapolcai projekt pályázati kiírása talán még decemberben megjelenik, és a második forduló tavasszal várható. A Patak utcai mélygarázs építésére vonatkozó közbeszerzés szintén folyamatban van, itt tavasszal kezdenék a kivitelezést.

Hírek – röviden

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kiírta a közbeszerzési eljárást a Gyoma és Békéscsaba közötti vasútvonal korszerűsítésének munkálataira. • A gyulai várfürdő fejlesztésére kiírt tendert a Swietelsky Magyarország Kft.-ből, a Modinvest Kft.-ből és a Békés-Drén Kft.-ből álló konzorcium nyerte. A tavasszal kezdődő beruházást 2,029 milliárd forintért vállalta a konzorcium. A jelentős bővítés eredményeként a jelenlegi évi félmilliós vendégszám 100-120 ezerrel növekedhet. • Még az idén megjelenik a BKV pályázata, amellyel a társaság egyes autóbuszvonalaira keres üzemeltetőt, mivel a jelenleg érvényes, 110 autóbuszra vonatkozó szerződése a jövő év áprilisában lejár. • Balassagyarmat önkormányzata a művelődési központ, egy általános iskola és egy idősek otthona épületeinek energetikai korszerűsítésére nyert több mint 200 millió forint támogatást. Megkezdődött a közbeszerzési eljárás előkészítése. • Esztergom képviselő-testülete úgy döntött, hogy közbeszerzési eljárás közbeiktatásával új hitelmegállapodást ír alá a bankkal, és átütemezi a meglévő hiteleket. Tétényi Éva polgármester közlése szerint mintegy 17 milliárd forint új kölcsönről van szó. • Szigetvár központjának átalakítására, felújítására több mint félmilliárd forint forrás áll rendelkezésre. A beruházás munkálatainak közbeszerzése megkezdődött. • Januártól jelentősen, 18 százalékkal emelkedik a minimálbér. Amely cég nem biztosítja jövőre is dolgozójának a változatlan nettó bért, az nem vehet részt közbeszerzési eljáráson, és nem kaphat állami megrendelést, támogatást. • Nagykőrös: a kóbor állatok begyűjtésével és az állati hulladék ártalmatlanításával kapcsolatos feladatok ellátására 2012. évre közbeszerzési eljárás lefolytatása után kötnek szerződést. • Kiírta a tervezői közbeszerzést a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a 451. számú főút korszerűsítésére. Az uniós irányelvnek megfelelően magas teherbírású, korszerű úttá fejlesztik a főutat. Ajánlattételi határidő: 2012. január 26.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Nagy nyűg a nyilvános közbeszerzés

A parlament december 13-án ismét módosította a közbeszerzési törvényt. A jogszabályt szinte trendszerűen változtatgatják a képviselők, attól függően, hogy éppen melyik érdekcsoport számára okoz nyűgöt a közpénzek nyilvános elköltését szabályozó törvény szerint lebonyolítani a közbeszerzéseket. A december 27-étől hatályos módosítás szerint ezentúl nem kell közbeszerzést lefolytatni az uniós értékhatárt el nem érő értékű beszerzéseknél hitelfelvételre, valamint a közfoglalkoztatás keretében előállított áruk, teljesített szolgáltatások vagy építési beruházások beszerzésére. E fölött, tehát az uniós értékhatárt elérő vagy meghaladó beszerzéseknél ezután is a közbeszerzési törvény szabályai szerint kell eljárniuk az ajánlatkérőknek. Nem kell a közbeszerzési törvény általános szabályai szerint eljárni a minősített adatot tartalmazó, valamint az ország biztonsági érdekeit érintő beszerzések esetében sem. Ezen beszerzéseket hivatalból, illetve az ezekre adott parlamenti menteséget sem vizsgálhatja a Közbeszerzési Döntőbizottság. Más kérelemre a KD indíthat jogorvoslati eljárást, de ezekben zárt tárgyalást kell tartani.
A kormány egyik „vívmánya” a nem nyilvános – „háromajánlatos” – eljárás, aminek bevezetését a mikro-, kis- és középvállalkozások közbeszerzéseken való indulásának elősegítésével magyaráztak. Most azonban már a költségvetési szerveket is segíteni kívánja a jogszabályalkotó, hiszen a háromajánlatos eljárásokra ezentúl nemcsak a kkv-kat, hanem költségvetési szerveket is felkérhet az ajánlatkérő ajánlattételre. Az eljárásokon nem kell nyilvánosan közbeszerzési felhívást közzétenni, elég az ajánlatkérőnek három – tetszése szerinti – ajánlattevőnek ajánlati felhívást küldeni, ha az építési beruházás értéke nem haladja meg a 150 millió forintot, a szolgáltatás- és árubeszerzésé pedig a 25 millió forintot. Az elfogadott módosítás – a januártól hatályos új közbeszerzési törvényhez hasonlóan – mentességet ad az úgynevezett in-house beszerzésekre is, tehát azon közszolgáltatói szerződésekre, amit az ajánlatkérő és az érdekeltségében álló szervezet köt egymással.

(Napi Gazdaság, 2011. december 15.)

Meglepő és tanulságos

Hiába kötött keretszerződést a Groupama a Postával az utóbbi gépjárműflottájának biztosításáról, az állami cég 2012-ben is az eddigi partnerére, az Allianzra bízza autóparkját. Pedig szeptemberben a Posta még a Groupamával mint egyetlen érvényes ajánlattevővel írt alá keretmegállapodást arról, hogy a következő négy évben 3695 darab járműre kötelezőt, ötvenre pedig cascót is köt nála. A biztosító 833 millió forintra lőtte be a megaüzlet összértékét, ami végül alacsonyabb lehetett volna, hiszen pontos részleteket a második pályázati fordulóban kellett volna tisztázniuk a feleknek. Ez azonban elmaradt. A történet júniusban kezdődött, amikor a Posta nyílt közbeszerzést írt ki autóflottájának biztosítására. Ebben nem egészen félmilliárd forintra becsülte az üzlet értékét. A tender sajátossága volt, hogy az abban részt vevők a keretmegállapodásra válhattak csak alkalmassá. A közbeszerzési törvény szerint a keretmegállapodás két részből áll. Az elsőben kiválasztják azokat, akik megfelelnek a feltételeknek, a második fordulóban pedig végleges ajánlatot tesznek, s ennek alapján hirdet eredményt a pályázat kiírója.
A nyári postatenderen a Groupama Garancián kívül csak a Posta korábbi kötelezős partnere, az Allianz Hungária Zrt. tett ajánlatot. Csakhogy a Posta úgy írta ki a közbeszerzést, hogy azzal kizárta aktuális partnerét. A feltételek között ugyanis kikötötte, hogy a jelentkező mérleg szerinti eredménye 2009-ben és 2010-ben nem lehet negatív. Márpedig az Allianz 2010-ben 2,3 milliárdos veszteséget könyvelt el. Így eleve kiesett a versenyből, s a Goupama maradt az egyetlen érvényes ajánlattevő.
A Posta végül mégis az Allianzcal kötött szerződést, azzal az indokolva, hogy jogában áll fenntartani a hatályos kontraktust. Az Allianzcal egyébként 2003 óta biztosítja autóit a Posta. Meglehet, mindez törvényes, mégis furcsa, hogy egy állami cég olyan partnerrel tart fenn szerződést, amely az általa kiírt közbeszerzés feltételeinek nem felel meg.
Hogy kinek van igaza, azt valószínűleg a Közbeszerzési Döntőbizottság bírálja majd el. Ám miközben a Groupama még alkudozna, a Posta már el is fogadta az Allianz 2012-re szóló, a hírek szerint a pályázati kiírásban szereplő 480 millió forinthoz közeli díjajánlatát. Közben azonban történt olyan váratlan fordulat is, amire hivatkozva a Posta gond nélkül felmondhatott volna mindkét biztosítónak. Az Országgyűlés felhatalmazta az ágazati minisztereket, hogy rendeletben mentesítsék a hozzájuk tartozó állami tulajdonú gépjárműflottákat a kötelező biztosítás alól. A Posta vezérkara azonban úgy döntött, hogy egyelőre nem él ezzel a lehetőséggel, mert a biztosítás nélküli állami autók kárrendezése egyelőre még nem tisztázott.

(HVG, 2011. december 17.)

Ha le szeretne iratkozni, kattintson ide