e HETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
a MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Közbeszerzési felmentés a Kossuth térre

Alapvető közbiztonsági érdek miatt a közösségi beszerzések szabályainak alkalmazása nélkül, könnyített eljárásban valósulhat meg a fővárosi Kossuth Lajos tér újjáépítése ‑ közölte a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM). Az erről szóló kormányrendelet megjelent a Magyar Közlönyben. A kormány a közbeszerzésekről szóló törvény felhatalmazása alapján és az érvényben lévő uniós szabályozással összhangban döntött így, mivel a tér újjáépítésével kapcsolatos közbeszerzés olyan alapvető információk átadására kötelezné az országot, amelyek felfedése ellentétes az ország alapvető nemzetbiztonsági érdekeivel – indokol a KIM. A tárca tájékoztatása szerint ilyen különleges biztonsági intézkedéseket igénylő beszerzések sajátos szabályairól szóló kormányrendelet ad felhatalmazást a kabinetnek. A rendelet a Kossuth tér rekonstrukciója mellett az oda tervezett mélygarázs és látogatóközpont kivitelezésére, illetve az azokhoz kapcsolódó szolgáltatásokra is vonatkozik. Az Országgyűlés határozata értelmében a kormánynak 2014. május 31-ig ki kell költöznie a parlament épületéből, a Kossuth teret pedig az 1944 előtti állapotnak megfelelően állítják helyre.

Felsővezeték-tender: nyert az OVIT

Az OVIT vezette konzorcium nyerte meg a Szajol–Kisújszállás és a Kisújszállás‑Püspökladány vasúti vonalszakaszok felújításához kapcsolódó teljes felsővezeték-szerelési munkálatokra kiírt közbeszerzési eljárást. A beruházás összességében mintegy hatmilliárd forintot képvisel. A konzorcium tagja az OVIT-on kívül a Vasútvill Kft. és a BSS 2000 Kft. A tavaly O-V-B néven alakult konzorcium a Swietelsky Vasúttechnika Kft., a Szentesi Vasútépítő Kft. és a KÖZGÉP Zrt. alkotta konzorcium alvállalkozója és a szerződés révén kétmilliárd forintot meghaladó árbevételhez jut. A kivitelezés március közepén indul, az építkezés szakaszosan zajlik majd. A Magyar Villamos Művek Zrt. csoporthoz tartozó OVIT a hazai energetikai ipar legkiterjedtebb tevékenységű körű létesítő és kivitelező vállalkozása. A társaság újabban aktívan részt vesz a vasúti fejlesztésekben is.

Végre: aláírták a villamosszerződést

Csaknem háromévi huzavonát, négy közbeszerzési eljárást követően, a Közbeszerzési Döntőbizottság a jogorvoslati eljárások lefolytatása után megerősítette a miskolci villamostenderrel kapcsolatos önkormányzati döntést, így a szerződést február 15-én a felek aláírhatták. E szerint a cseh Škoda konszern érdekeltségébe tartozó Ganz‑Škoda Közlekedési Zrt. a csehországi Plzenben gyártja majd a többségében uniós finanszírozású, 18,6 milliárd forint értékű villamosokat. Ezek a legkorszerűbb követelményeknek megfelelően alacsony padlós, klímás, számítógép‑vezérelt 25TZ típusjelű járművek lesznek. A Miskolci Városi Közlekedési Zrt. 31 villamosra kiírt pályázatán a Škodán kívül a spanyol CAF, a német Siemens és az olasz AnsaldoBreda indult. A Ganz-Škodát a negyedik tenderen hirdették ki nyertesnek, a korábbi döntéseket a vesztesek rendre megtámadták.
(További részletek a lapszemle rovatban.)

HM cég nyert a honvédelmi tenderen

A Honvédelmi Minisztérium (HM) egyedüli ajánlatevőként a HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő (HM El) Zrt.-vel szerződik a HM költségvetési gazdálkodási információs rendszerének rendszer-felügyeleti, adatvédelmi és műszaki támogatására. A szerződés három évre szól., értéke nettó 2,945 milliárd forint. A közbeszerzési eljárást nem hirdették meg nyilvánosan, eredményéről decemberben döntött a minisztérium. A nyertes a szerződés teljesítéséhez 31 százalékos arányban alvállalkozókat vesz igénybe. A HM El tulajdonosa korábban a honvédelmi tárca volt, jelenleg pedig a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. A társaság nettó árbevétele 2010-ben 39,1 milliárd forint, mérleg szerinti eredménye 201,9 millió forint volt, miközben üzemi tevékenységének eredménye 13,5 millió forintos mínuszt mutatott.

Új határidők a vasútfejlesztési közbeszerzésen

A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) módosította a határidőket az országos vasútfejlesztési koncepció előkészítésére kiírt közbeszerzésén. A győztes feladata a 2014–2020 közötti uniós költségvetési ciklusban megvalósítandó és a 2021–2027 közötti ciklusra előkészítendő vasútfejlesztési projektek meghatározása, valamint az előmegvalósíthatósági tanulmányaik elkészítése egy átfogó országos vasútfejlesztési koncepció keretében. A jelenlegi helyzet feltárására az eredeti határidő április 30-a volt, amit most június 30-ra módosítottak. A végső koncepciót továbbra is 2013. augusztus 31-ig kell elkészíteni, míg a kapcsolódó kormány-előterjesztést 2013. október 30. helyett már augusztus 31-ig össze kell rakni. Mindehhez igazodva a KKK kitolta a tender ajánlattételi határidejét 2012. február 13-ról február 28‑ára. A nyertessel április elején kötnének szerződést.

Elfogadták a közlekedési akciótervet

A kormány elfogadta a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) 2011–2013 közötti időszakra vonatkozó akciótervét, az előirányzott adatok megismerése fontos információkat tartalmaz a későbbiekben tervezésre és kivitelezésre pályázó cégek számára. E szerint a tervezetben 93,6 milliárd forint áll rendelkezésre az ország és a régióközpontok nemzetközi elérhetőségének javításához. A forrás döntő részét a kiemelt projektek megvalósítására kívánják fordítani. A térségi elérhetőség fejlesztésének kerete csaknem 200 millió forint; ebből a már előkészített projekteket valósítják meg. A közlekedési módok összekapcsolására 12 milliárdot költhet a kormány, míg a városi és elővárosi közlekedés fejlesztésére 2013-ig 120 milliárd forintos keretet tartalmaz az előirányzat.

Győri egyetem: megsemmisített informatikai beszerzés

A Közbeszerzési Döntőbizottság megbírságolta, és igazgatási szolgáltatási díj megfizetésére kötelezte a győri Szent István Egyetemet, valamint megsemmisítette az informatikai eszköz beszerzésére tavaly szeptemberben kiírt tenderének eredményét – derül ki a testület határozatából. Az intézmény a pályázaton a budapesti FullTec Computer Kft.-t hirdette ki nyertesnek, de a döntést a második helyre sorolt győri Szintézis Informatikai Zrt. megtámadta. A döntőbizottság megítélése szerint a FullTecet ki kellett volna zárni az eljárásból, mert az általa megjelölt toplap nem rendelkezett a kiírásban szereplő 2 megapixeles beépített webkamerával, és nem tett eleget annak az ajánlatkérői előírásnak sem, hogy az általa megajánlott és a kiírásban szereplő csip egyenértékűségét magyar nyelvű igazolással bizonyítsa.

Korrupciómegelőzési kormányprogram

A közigazgatási tárca „A Kormány korrupciómegelőzési programja 2012–2014” címmel társadalmi vitára bocsátott egy 35 oldalas dokumentumot, amely hivatásetikai kódexet vezetne be a közigazgatásban. A programtervezet célul határozza meg a bejelentésfogadási és bejelentővédelmi intézményrendszer kialakítását, valamint a jogszabályok korrupciós kockázatok szempontjából történő előzetes vizsgálatát. A tervezet szerint hivatásetikai kódexet kell kiadni a közigazgatási szervek munkatársai számára, hogy egyértelmű legyen a korrupció meghatározása, illetve a közszolgálati értékekkel ellentétesnek minősülő magatartás. A korrupciós kockázatok szempontjából át kell tekinteni a közbeszerzési törvény, valamint a nemzeti és közösségi költségvetési pénzügyi támogatások tapasztalatait.
A programtervezet szerint a minisztériumokon belül létre kell hozni olyan mechanizmusokat, mely képes az ilyen jellegű megkeresések fogadására, feldolgozására, kivizsgálására és a bejelentők megvédésére. 2012 végétől fokozatosan minden minisztériumban, majd a felügyeletük alá tartozó intézményeknél is bevezetik a rendszert.
(További részletek a lapszemle rovatban.)

A KD megtiltotta a reklámszerződést

Kétmillió forintra bírságolta a Közbeszerzési Döntőbizottság a BKV-t, mert jogszabályt sértett, amikor nem közbeszerzési eljárást, hanem pályázatot írt ki a cég reklámfelületeinek hasznosítására. Döntésével a KD megtiltotta a szerződéskötést. Emlékeztetőül: a tavaly ősszel indított eljárás során több szereplőt kizártak a versenyből, s végül kettő maradt, a Publimont Kft., valamint az Euro AWK Kft. és a Servitum Reklám Kft. alkotta konzorcium. Ha a döntőbizottság nem lép közbe, akkor a két vállalkozás közül egyiké lehetett volna öt évre az éves szinten milliárdos bevételt jelentő „reklámtorta” – írja a Népszava. A pályázatot úgy írták ki, hogy azon a korábbi partnerek, az ESMA és a Peron nem indulhattak, ezért fordultak jogorvoslatért a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz. A szakma arra számít, hogy a BKV – új feltételekkel – új közbeszerzési eljárást ír ki.

Hírek – röviden

Aláírták a kivitelezői szerződést Heves megye egyik legnagyobb, nettó 4,2 milliárd forintos szennyvízprogramjának megvalósítására. A beruházást 3,5 milliárd forinttal támogatja az Unió. A hat települést – Kál, Kompolt, Kápolna, Tófalú, Aldebrő és Feldebrő – érintő munkákra a közbeszerzési eljáráson nyertes PENTA Általános Építőipari Kft. kapott megbízást. • Március elején jelenik meg az észak-magyarországi régió kiemelt projektjeinek pályázati kiírása. A teljes összeg 10 milliárd forint, ebből hárommilliárdot a hatvani Grassalkovich-kastély rekonstrukciójára szánnak, ahol vadászati múzeum nyílik. • Az olimpiai formaruhák gyártására kiírt első tender eredménytelenül zárult, ezért a második meghívásos pályázatra öt céget hív meg a MOB – tájékoztatott Molnár Zoltán főtitkár. • Kiválasztották a 8-as számú főút Székesfehérvár nyugati elkerülő szakaszának tervezőjét. Az öt beadott ajánlat közül a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a TURA‑Mérnökiroda Kft. 284 millió forintos ajánlatát ítélte a legjobbnak. • Kővágószőlősön a művelődési ház felújítására hamarosan közbeszerzési eljárást írnak ki. A beruházás költsége körülbelül 80 millió forint. • A recski Lehóca‑hegyi bányatérség kármentesítését a Mecsek Öko Zrt., a Vértesi Környezetgazdálkodási Kft. és a Geo‑Faber Zrt. végezheti el, összesen 900 millió forint ellenértékért. • Sarkad önkormányzata a közbeszerzési törvény változása miatt módosította saját szabályzatát is. • Sárváron egy üzemképtelenné vált kút pótlására egy új termálkutat fúratnak. Jelenleg a közbeszerzési eljárás van folyamatban (68-75 millió forintos megbízásról van szó). • Pécsett a most indult 3,3 milliárdos buszbeszerzési program keretében másfél év alatt 80 új jármű állhat forgalomba. Még az idén kiválasztják a járművek szállítóit. • Békéscsabán az önkormányzat és a tendergyőztes cégek, a közös ajánlatot tevő SADE Magyarország Mélyépítő Kft. és a Colas Út Zrt. megkötötték a szerződést a belváros rekonstrukciójának elvégzésére. A beruházás teljes költségvetése mintegy 2 milliárd forint. • A BKV Zrt. közbeszerzési eljárást írt ki motorikus dízelgázolaj szállítására. A felhívás szerint két év alatt 41,4 millió liter üzemanyag beszerzéséről van szó. A nyílt közbeszerzési eljáráson az ajánlattételi határidő március 19-én jár le.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Megelőznék a korrupciót

A közigazgatási tárca társadalmi egyeztetésre bocsátotta a korrupciómegelőzési programtervezetét. A KIM szerint a program az elmúlt két évtizedben követett korrupcióellenes fellépés meghaladása, mivel büntetőjogi eszközök alkalmazása mellett ugyanilyen súllyal jelenik meg benne a korrupció megelőzése is. A dokumentum olyan konkrét intézkedéseket tartalmaz, amelyek segítségével a közigazgatási szervezetek napi működésében megjelenik majd a korrupciós kockázatok elemzése, a gyanús esetek feltérképezése, kivizsgálása, illetve lehetőség szerinti megelőzése. A programot a társadalmi egyeztetés lezárását követően tárgyalja a kormány.
A program konkrét célkitűzései közzé tartozik, hogy csökkenjen azok aránya, akik szerint a személyes kapcsolatoknak jelentős szerepük van a közhivataloknál folyó ügyintézésben, az engedélyeztetésben vagy állami megrendelések elnyerésében. Cél, hogy negyedével csökkenjen a korrupcióval érintett közbeszerzések vállalkozások által becsült aránya. Az európai átlagra mérséklődjön a vállalkozások körében azok aránya, akik szerint az állami döntéshozókban nincs meg a szándék a megvesztegetéssel és korrupcióval kapcsolatos esetek kivizsgálására, illetve a hatóságok nem képesek hatékonyan bizonyítani eljárásaik során a korrupciót – foglalta össze a kormányzat céljait a KIM.
A korrupcióval szembeni állóképesség növelését szolgálja a többi között a hivatásetikai kódex bevezetése, valamint a lakosság korrupcióellenes ismereteinek tájékoztatási programokkal való szélesítése. A hatékony kormányzás és az értékalapú szervezeti működés elveit szem előtt tartva vezetnék be az integritásirányítási rendszert, az idén két szervnél kísérleti jelleggel, majd 2012 végétől fokozatosan, először minden minisztériumban, majd az általuk felügyelt intézményeknél.

(Napi Gazdaság, 2012. február 15.)

Gyárthatják a miskolci villamost

Miskolci villamosprojekt 2008–2014 – ez állt a szerződéskötési ünnepségre invitáló meghívón, a dátumot azonban elfelejtették módosítani, hiszen már nem 2014, hanem 2015. február a határidő. Legalábbis ekkorra kell a Ganz‑Škoda Közlekedési Zrt.-nek az utolsó villamost is leszállítania. Az elsőt pedig a szerződés aláírásától számított 730 napra, majd ezt követően havonta három-három járművet. Ez áll abban a szerződésben, amelyet a felek aláírtak.
A 2015-ös dátum azért fontos, mert a projekt elnyerésekor 2014. december 31-e volt a határidő. Azaz ha addig nincsenek meg a járművek, akkor pénzt kell visszafizetnünk az Uniónak. (Miskolc e projektre 18,6 milliárd forintot kap az Európai Uniótól.) Úgy tűnik azonban, hogy ez nem következik be. Legalábbis Kókai Ernő, az MVK Zrt. vezérigazgatója szerint, aki arról tájékoztatott, hogy a közbeszerzés csúszása miatt a korábbi határidőket korrigálták. A tenderekből ugyanis négyet kellett lebonyolítani. Dr. Kriza Ákos polgármester arról tájékoztatott, hogy az utóbbi másfél-két évben mintegy húsz lakossági fórumot tartottak, hogy a projekt minden lépését egyeztessék a miskolciakkal. Ez a későbbiekben is így lesz, kikérik például arról is a város lakóinak véleményét, hogy milyen színű legyen a villamos. Kiemelte: szeretné, ha a járműgyártás valamilyen szinten Miskolc gazdaságát is fellendítené, ezért arról tárgyalnak, hogy helyi cégek vehessenek részt, például az összeszerelésben, szállításban és karbantartásban. Zdenek Majer, a Ganz‑Škoda Közlekedési Zrt. vezérigazgatója cáfolta azokat a híreket, miszerint a modell, amit Miskolcnak gyártanak, nem létezik. Elmondta: több mint 150 ilyen jármű fut a síneken, például Olaszországban, Csehországban és Lengyelországban. Arra a kérdésre azonban, hogy a Ganz szó jelent-e magyar tulajdonost, a vezérigazgató csak annyit mondott: ismert számára a nagy múltú magyar cég.

(Észak-Magyarország, 2012. február 16.)

Ha le szeretne iratkozni, kattintson ide