e HETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL
Aktuális képzésünk: ÁLLAMILAG ELISMERT KÖZBESZERZÉSIREFERENS-KÉPZÉS
Gyakorlatorientált képzés az új Kbt. szerint
2012. április 14-től
Korábbi képzésünk
DVD-n, On-line:
Országos Közbeszerzési Konferencia
AZ ÚJ KBT. ÉS VÉGREHAJTÁSI UTASÍTÁSAINAK ALKALMAZÁSSZINTŰ MEGISMERÉSE
DVD cca. 240 perc - On-line megtekintés is elérhető
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

A nagy beruházások folytatódnak

Egyelőre nincs információ arról, milyen beruházásokat érintene, ha Brüsszel 2013 januárjától befagyasztaná a kohéziós támogatást. Nem világos, hogy ez például érintené-e azokat a fejlesztéseket, amelyeknél a közbeszerzési eljárás előrehaladott fázisban van, vagy már dolgoznak a projekten, de még nem zárult le. Szakértők véleménye szerint a nagy közlekedési beruházások mindenképpen folytatódnak, tehát nem áll le a 4-es metró vagy az M3-as, illetve M43-as autópályák építése, mert ezekhez a kormány előteremtené a forrásokat. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tájékoztatása szerint több mint 1800 milliárd forintot fordítanak közlekedési infrastruktúra fejlesztésére, logisztikai beruházásokra, közösségi közlekedésre. Eddig összesen 207 projektet támogattak 1470 milliárd forint értékben; 191 esetben írtak már alá támogatási szerződést, ezekre 1429 milliárd forint támogatás jut, amiből 440 milliárdot már ki is fizettek. A regionális fejlesztések meghirdetett összege is több tízmilliárd forintra rúg.

Pályázat az Audi-parkra

Napokon belül kiküldik a pályázati csomagot az Audi új logisztikai pályázatának építési és üzemeltetési tenderére meghívott társaságoknak – jelentette be az Audi Hungaria Motor Kft. kommunikációs igazgatója. Lőre Péter tájékoztatása szerint több tucat bel- és külföldi társaságot hívtak meg a pályázatra. Az Audi közel egymilliárd eurós beruházással teljes vertikumú gyártat hoz létre Győrben, ezzel közvetlenül 1800 új munkahelyet teremt. A teljes kapacitás beindulása után naponta 500 autót gyártanak majd a telephelyen. Arról egyelőre nincs döntés, hol épül fel az új logisztikai park, de információk szerint Gönyű esélyei a legjobbak. Erre utal Becsey Zsolt miniszterelnöki külgazdasági megbízott nyilatkozata is, miszerint: a kormány minden feltételt biztosít ahhoz, hogy a logisztikai park a gönyűi kikötőben épüljön fel.

Korrupciós fertőzöttség

Magyarországon a magánérdekek érvényesülnek a közérdek helyett – állapítja meg a Transparency International Magyarország (TI) legújabb nemzeti integritástanulmánya. A TI 13 olyan intézményt vizsgált, amelyeket az ország integritásának legfontosabb elemeiként határoz meg. A több mint száz szakértő bevonásával készült tanulmány egyik legfontosabb megállapítása: hazánkban meggyengült a fékek és az ellensúlyok rendszere, sérült a vizsgált intézmények szuverenitása. Alexa Noémi, a TI ügyvezetője szerint azonban egy új, a korrupciós ügyeket vizsgáló hivatal önmagában nem oldaná meg a helyzetet, inkább az ügyészségen belül kellene létrehozni egy ilyen egységet, és ezt megerősíteni.
A vizsgálati eredmények könnyebb megértéséhez a kutatók – különböző kritériumok szerinti – pontrendszert alkalmaztak. Ennek alapján a 13 vizsgált intézmény közül a legmagasabb pontszámot (72) a választási igazgatási szervek kapták, utánuk az országgyűlési biztos és a törvényhozás következik, egyaránt 69-69 ponttal. (Ez azt jelenti, hogy ők állnak legjobban ellen a korrupciónak.) A vizsgálat szerint a korrupció által leginkább fertőzött területek: korrupcióellenes kormányzati szervek (47 pont), az üzleti szektor (44 pont) és a politikai pártok (43 pont).

Marad a régi taxi a közmédiánál

Pont került az utóbbi évek egyik legnagyobb taxis megbízásról szóló közbeszerzés végére. A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) elutasította a Főtaxi vitarendezési kérelmét, és új nyertest hirdetett a személyszállítási szolgáltatásra kiírt közbeszerzési pályázatán. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy nem történik változás, mivel eddig is a 6x6 taxi fuvarozta a közmédia munkatársait. Nagy volt a tét, ugyanis az MTVA az egyik legjelentősebb megbízó a piacon, és a tender mintegy negyedmilliárd forintról szólt. Az eredetileg nyertesnek kihirdetett Főtaxi álláspontja szerint még nem zárult le, folyamatban van az ügy. Az MTVA azért írt ki közbeszerzési eljárást taxis szolgáltatás nyújtására, mert a közmédiumok integrációja kapcsán ezt is egységesíteni akarta. Korábban ugyanis a Magyar Rádiónak, az MTV-nek, a Duna TV-nek és az MTI-nek külön taxisszerződése volt. A tenderkiírásban szereplő 252 millió forint pedig kevesebb, mint a négy intézmény korábbi együttes taxis kiadása volt.

Magyar–szlovák gázvezeték közbeszerzési menetrendje

A jelenlegi állás szerint várhatóan az év közepére lezárulhat a magyar–szlovák gázvezeték közbeszerzése, amelyet az MVM leányvállalata, a Magyar Gáztranzit Zrt. építtet meg. A magyar részről 35 milliárd forint befektetést igénylő projekt eddigi története: a részvételi felhívás decemberben jelent meg az Európai Unió hivatalos közbeszerzési honlapján, a jelentkezés határideje januárban, a közbeszerzési eljárás első szakasza februárban zárult le. Az ajánlattételi felhívásra szintén februárban került sor, és ezek után a közbeszerzési eljárás várhatóan az év közepén lezárulhat. Az építkezés költségéhez a Magyar Villamos Művek Zrt.-nek 27 milliárd forinttal kell hozzájárulnia. A vezeték kereskedelmi üzeme a tervek szerint 2015. január 1-jén indul.
A Napi Gazdaság információi szerint az MVM közgyűlésének határozata alapján a társaság megvizsgálja a Déli Áramlat magyarországi szakaszának előkészítésében való szerepvállalás lehetőségét is. Ennek érdekében az MVM megvásárolná a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. Déli Áramlat Magyarország Zrt.-ben meglévő 50 százalékos részesedését (a másik 50 százalék a Gazprom tulajdona). A Déli Áramlat a jelenlegi tervek szerint öt országon át, több mint 3000 kilométeres vezetéken szállítana orosz földgázt Európába.

Lecseréli autóflottáját a MÁV

A MÁV-csoport autóflottájának cseréje a végéhez közeledik. Az új személy- és haszonjárműveket a közbeszerzési eljáráson nyertes Porsche Lízingtől bérlik a vasúttársaságok. A MÁV Zrt. és 13 leányvállalata összesen 290 személygépkocsi és 615 darab, 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó tehergépjármű tartós bérletére, valamint teljes körű flottarendszerű üzemeltetésére írt ki pályázatot. A tendernyertes Porsche az első szállítmányt már átadta, az utolsó autók pedig még ebben a hónapban megérkeznek a vasúttársasághoz. A flottabérleti szerződés a bázishoz képest évente 405 millió forint megtakarítást jelent majd a MÁV cégeinek. A vasúttársaság közleményéből azonban az nem derül ki, hogy a lízing évente mennyibe kerül. A költségeket nemcsak a kedvezőbb flottabérleti szerződés csökkenti, hanem a GPS-rendszer alkalmazása is, ami várhatóan további mintegy tízszázalékos üzemanyag-megtakarítást eredményez.

Kiemelt beruházás az Erkel Színház

A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások közé sorolta rendeletében a kormány a budapesti Erkel Színház "előadás tartására alkalmas állapotra történő" felújítását. A miniszterelnök által aláírt döntés kijelöli a közigazgatási hatósági ügyekben eljáró hatóságokat és szakhatóságokat. Ókovács Szilveszter, az Operaház kormánybiztosa beszámolt arról, hogy az Erkel Színház felújítása ügyében bizonyos tenderek szövegezése folyik, és mindent megtesz a közbeszerzési eljárások lerövidítése érdekében. Elmondta: szeretnék, ha az épület december 8-ára,
101. születésnapjára megújulna. A tervek szerint Háry János-előadással nyitná meg ismét kapuit az Erkel Színház.

Stadionépítkezés tervpályázat nélkül

Megszületett a kényszervállalkozó fogalmának ellentéte, a kényszermunkavállaló. A közbeszerzés, pontosabban a tervpályázat megkerülésének szándéka vihette rá ugyanis a beruházást lebonyolító Nagyerdei Stadion Rekonstrukciós Kft.-t arra, hogy
a 12 milliárd forintba kerülő új debreceni futballpálya tervezésére ne tervpályázatot írjon ki, hanem csak egy állást hirdessen meg, és az arra jelentkezők közül válassza ki a számára megfelelőt. A debreceni megoldás nem egyedülálló. Megkerülték a versenyeztést a budapesti Ferencváros-pálya tervezésekor is. A nyílt versenyt megkerülő technikát mindkét esetben az idő rövidségével magyarázták. A szakmát felháborította a nyílt pályázat megkerülése. A kedélyeket felkorbácsolták a jogalkotók is; a januárban hatályba lépett új közbeszerzési törvényhez kapcsolódó kormányrendelet szerint ugyanis a tervpályázati eljárások szabályai felmentik az állami megrendelőt a szakmai bírálóbizottság bevonásának kötelezettsége alól, ha vállalja, hogy saját maga szakmai értékelésnek veti alá a tervszolgáltatásra kiírt tender pályázatait.
(További részletek a lapszemle rovatban.)

Hírek – röviden

A CET-beruházás miatt 25 millió euró és kamatai megfizetéséért pert indított az MKB Bank a Fővárosi Önkormányzat ellen. Az ügy előzménye: a Porto Investment Hungary Kft. közbeszerzési pályázaton nyerte el PPP-program keretében a beruházást és 25 évre szóló üzemeltetésének jogát. A létesítményt 2010 augusztusában kellett volna átadni, de az jelenleg is üresen, használaton kívül áll. • Varga Mihály államtitkár összesen bruttó
1,2 milliárd forint értékben írt alá szerződéseket az I.M.C. Inter Media Group Kft.vel és a Young & Patners Kft.-vel különböző média-eladatok ellátására. • Uniós támogatással megvalósuló fejlesztések önrészéhez legfeljebb egymilliárd forint hitel felvételét tervezi a tatai önkormányzat. Az ügyben közbeszerzési eljárást írnak ki – így döntött a képviselő-testület. • Zalaegerszeg: a beszerzési testület beszámolója szerint a város tavalyi közbeszerzéseinek 58 százalékát a helyi cégek nyerték. • Szeged: a Dugonics tér felújítására lefolytatott közbeszerzési eljárást a SADE-Magyarország Mélyépítő Kft. nyerte. A 770 millió forintos beruházás része a 2,25 milliárdos Szeged Biopolisz Park projektnek. Attól függően, hogy lesz-e fellebbezés, heteken belül megkezdődhet a kivitelezés. • Indul Kapuvár belvárosának felújítása is, amelynek költségei 670 millió forintra rúgnak. A kivitelezésre kiírt közbeszerzést a Zalai Általános Építési Vállalkozó Zrt. nyerte, amellyel az önkormányzat aláírta a szerződést.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Stadionépítés tervpályázat nélkül

A tervpályázat mellőzésével, egy állás meghirdetésével és az arra jelentkezők közül választották ki a debreceni új stadion tervezőjét. A választás Bordás Péterre esett, aki korábban részt vett a Művészetek Palotája és a Korda Filmpark látogatóközpontjának tervezésében. Megkerülték a versenyeztetést a ferencvárosi stadion tervezésekor is, egyszerűen leporolták a skót tulajdonos által készíttetett terveket, arra hivatkozva, hogy azok engedélyeztetése már elkezdődött. Mindkét esetben az idő rövidségére hivatkoztak. A nagyerdei stadion építésére az Országgyűlés már az idei költségvetésben elkülönített 3,75 milliárd forintot, vagyis a következő választásig elkészülhet a stadion. A Fradi-pálya esetében még indokolatlanabb az idő rövidségével érvelni, mert a beruházás kivitelezésére egyelőre nincs költségvetési pénz, bár ez kevesen múlt. Az Országgyűlés sportbizottsága a Puskás Ferenc Stadion építésének megkezdésére benyújtott egy tízmilliárd forintos módosító indítványt, de azt végül nem támogatta a kormány, így aztán stadionfejlesztésre – a Debrecennek megígérten felül – csupán egymilliárd forint maradt. Márpedig az Albert Stadion 12 milliárdot igényel, a Puskás Stadion pedig ennek kétszeresét.
Az építészszakmát felháborította a nyílt pályázat megkerülése. A Budapesti Építész Kamara felhívta a figyelmet, hogy ilyen színvonalú létesítmény közpénzen való fejlesztésének tervezésére kizárólag tervpályázat útján választható ki építész. Egyúttal felszólította tagjait, hogy ne teljesítsenek a pályáztatást megelőző megbízást. Ez azonban hiábavalónak bizonyult. A Központi Építészeti Műszaki Tervtanács kisebb átdolgozás után engedélyezésre ajánlotta a ferencvárosi terveket, majd a debreceni stadion esetében is kicselezték az előírásokat. Azzal érveltek, hogy a munkaviszonyban dolgozó tervezőcsoport gyorsabb döntéshozatalt és olcsóbb megvalósítást tesz lehetővé.
A kedélyeket tovább borzolták a jogalkotók. Az új közbeszerzési törvényhez kapcsolódó kormányrendelet felmenti az állami megrendelőt a szakmai bírálóbizottság bevonásának kötelezettsége alól, ha vállalja, hogy ő maga szakmai értékelésnek veti alá a tervszolgáltatásra kiírt tender pályázatait. A Puskás Stadion beruházásának kormánybiztosa, Vígh László felvette a kapcsolatot az építészkamarákkal, és megígérte a tervpályázat kiírását, ám ez lapzártáig nem történt meg.

(HVG, 2012. március 10.)

Oligarchák márpedig vannak

A Transparency International Magyarország új tanulmánya a korrupciós kockázatokat mutatja be hazánkban a 2008–2011-es időszakban. A kutatók 13 intézményt és szektort vizsgáltak meg, több mint száz szakértő közreműködésével, köztük a törvényhozást és végrehajtást, a rendvédelmi szerveket, a közigazgatást, a médiát és az üzleti szektort is.
Az eredmények könnyebb megértéséhez pontrendszert alkalmaztak. A TI jelentése kiemeli: a magyarországi fékek és ellensúlyok rendszere meggyengült, és ezáltal a vizsgált intézmények integritása is sérült.
Hack Péter, a kutatás vezetője a csaknem háromszáz oldal terjedelmű tanulmány bemutatóján elmondta: bár tapasztalható néhány pozitív változás, a legutóbbi jelentésük óta nem történt érdemi áttörés. A tanulmány kifejti, hogy mivel a 2010-es választások után a parlamenti többség egyben kétharmados többséget is nyert, a minősített többséget igénylő döntések célja kiüresedett. A kutatás alá vont intézmények integritása ezáltal inkább romlott, kevésbé tudják hatékonyan ellátni feladataikat a korrupció megelőzésében is.
A független civil szervezet a választási igazgatási szerveinket értékelte a legmagasabb pontszámmal. Hasonlóan magasan végzett az ombudsmani intézmény, bár ebben az esetben az elmúlt években romlott a helyzet. Az újonnan kialakított alapjogi biztosi rendszerben az intézmény függetlensége – a jelentés szerint – megkérdőjelezhető. A legkritikusabb helyzetben az üzleti szektor, a politikai pártok és a kormányzati korrupcióellenes szervek vannak, amiből azonban nem következik, hogy ezek lennének a legkorruptabbak, inkább – integritásuk gyengesége miatt – a legveszélyeztetettebbek. Kiszámíthatóbb jogalkalmazást szorgalmaznak ezért a kutatók az üzleti szektorban. Dicséretes, hogy nálunk könnyű a cégalapítás, de a korrupt cégekre feketelistázás kellene. És ki kellene emelni a pozitív példákat is – állapítják meg a jelentés írói, kifejtve azt is, hogy a pártok és kampányaik finanszírozására vonatkozó szabályok gyakorlatilag betarthatatlanok. Figyelemre méltó ellentmondásokra hívta fel a figyelmet a tanulmány a média területén is. Például arra, hogy jelenleg az újságírók forrásai nem eléggé védettek, az oknyomozó újságírás körülményei nehezebbé váltak. Az elemzés kimutatja, hogy a bírák függetlensége gyengült, az új rendelkezések nem zárják ki a kormányzati beavatkozást az igazságszolgáltatás folyamatába. Mindezek egy új korrupciós szerkezet kialakulásához vezettek hazánkban – összegez Alexa Noémi, a TI igazgatója. Az állam egyes érdekcsoportok foglyává vált, és sajnos ez érvényesül a törvényhozás területén is (kvázi oligarchikus rendszert teremtve ezzel). Ez ellen átfogó, korrupcióellenes politikai hadjáratot kell indítani!

(Hetek, 2012. március 14.)

Ha le szeretne iratkozni, kattintson ide