e HETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL
Aktuális képzésünk: ÁLLAMILAG ELISMERT KÖZBESZERZÉSIREFERENS-KÉPZÉS
Gyakorlatorientált képzés az új Kbt. szerint
2012. május 5-től
Aktuális konferenciánk: Az új közbeszerzési törvény és rendeletei a gyakorlatban
2012. május 23. (szerda) 10:00
Korábbi képzésünk
DVD-n, On-line:
Országos Közbeszerzési Konferencia
AZ ÚJ KBT. ÉS VÉGREHAJTÁSI UTASÍTÁSAINAK ALKALMAZÁSSZINTŰ MEGISMERÉSE
DVD cca. 240 perc - On-line megtekintés is elérhető
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Kiírták Ócsa közbeszerzési pályázatát

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság gyorsított tárgyalásos – kétfordulós – közbeszerzést hirdetett az Ócsa területén felépülő szociális lakások, valamint a kapcsolódó infrastruktúraelemek kivitelezésére. A nyolcvan lakás mellett 15 ezer négyzetméter utat, 1200 négyzetméter kerékpárutat, a közvilágítást, valamint a víz- és csatornavezetéket is meg kell építeni. A jogerős építési engedélyt az ajánlatkérő bocsátja rendelkezésre, a  teljes kivitelezés viszont a tendernyertes feladata lesz. Ajánlatot az tehet, akinek az elmúlt három évben az összesített árbevétele elérte a kétmilliárd forintot. Az összességében legelőnyösebb ajánlatot hirdetik ki győztesnek úgy, hogy az elbírálásnál 80 százalékban a vállalási árat, 10-10 százalékban pedig a kivitelezési határidőt, illetve a vállalt garancia idejét veszik figyelembe. A közbeszerzésre május 2-ig lehet jelentkezni, a második fordulóba jutó pályázókat május 10-ig értesíti az ajánlatkérő.

Kétmilliárdos mentőtender

Nagy az érdeklődés az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) közbeszerzése iránt. A mentőirányító rendszer megújításáról szóló pályázati felhívást eddig több mint tíz cég töltötte le. A pályázat első, előminősítő szakasza május 4-én jár le. A nettó 2,2 forint értékű megbízást – részben uniós forrásból finanszírozva – tárgyalásos közbeszerzés keretében nyerheti el egy pályázó. A felhívás szerint a fejlesztés keretében a többi között kialakítanak 194 mentésirányítói professzionális munkahelyet, és ezekhez a szükséges berendezéseket és a  szoftvereket is ebben a konstrukcióban szerzi be az OMSZ. A fejlesztéshez tartozik, hogy a mentők gépjárműparkját intelligens fedélzeti terminálokkal és mentésirányítási kliensszoftverekkel szerelik fel.

Kizárták a lézerközpont tervezéséből

A Közbeszerzési Döntőbizottság elutasította a Mérték Építészeti Stúdió Kft. kérelmét, amelyben azt kifogásolta, hogy nem jutott be a szegedi lézer-kutatóközpont tervezésére kiírt kétfordulós tender második fordulójába. Az ELI-HU Kutatási és Fejlesztési Nonprofit Közhasznú Kft. hirdette meg a  tendert a lézerközpont 1,1 milliárd forintra becsült tervezési munkáira. A feladatra nyolc cég, illetve konzorcium jelentkezett. Az első fordulóban az ajánlattevők alkalmasságát vizsgálták, konkrét ajánlatot a második fordulóban kell adni. A Mérték Kft. nem adta meg egyértelműen szakemberei jogi státuszát, és az ajánlatkérő hiánypótlási felhívására sem derült ki, hogy a nem általa alkalmazott szakértőket 10 százalék alatti alvállalkozóként vagy megbízottként kell kezelni. A KB döntése értelmében az ajánlatkérő jogosan zárta ki a céget a  második fordulóba jutásból, így az ajánlatot sem adhat a szegedi lézerprojekt tervezésére.

Három közbeszerzést indít az Operaház

A Magyar Állami Operaház előzetes közbeszerzési tájékoztatót tett közzé, miszerint hamarosan három eljárást indít az Erkel Színház felújításával kapcsolatban. A rekonstrukció tervezésére nettó 450-700 millió forint jut, a  közbeszerzést június 1-jén tervezik megindítani. Szintén ekkor startolna a felújítás projekttervezését megcélzó pályázat; a győztes dolga lesz a tervezés, engedélyeztetés, kivitelezői pályáztatás, kivitelezés és a műszaki ellenőrzés projektvezetői feladatainak ellátása; ennek költsége a számítások szerint nettó 450-550 millió forint lehet. A harmadik tender a felújítás műszaki ellenőrzési feladataira vonatkozik, erre 250-350 millió forint juthat. Az eljárás várhatóan augusztus 15-én indul.
A kormány a közelmúltban nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá minősítette az Erkel Színház felújítását. A kabinet a költségvetésben eddig 1,8 milliárd forintot különített el a munkákra.

Médiatendert hirdetett az MV Zrt.

Az MV Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt. az általa működtetett pénzügyi eszközök
– visszatérítendő támogatásokhoz kapcsolódó – idei kommunikációs és marketingfeladatainak ellátására közbeszerzést írt ki. A győztes feladata lesz a kreatív stratégia kialakítása, a kreatív anyagok gyártása (filmgyártás, rádióreklám-készítés, nyomdai kivitelezés, fotózás), a btl-rendezvények, akciók és roadshow-k lebonyolítása, a médiavásárlási és tervezési feladatok ellátása, továbbá a médiamegjelenések utóértékelése és az online médiavásárlás is. A megbízónak e célokra nettó 167,3 millió forint keret áll rendelkezésére. A szerződés 2013. április 30-ig szól, de meghosszabbítható. A nyílt eljáráson május 29-ig lehet ajánlatot benyújtani – olvasható a hirdetményben. Az a cég tehet ajánlatot, amely legalább egy, nettó 75 millió forint értékű és egy, nettó 15 millió forint értékű, legalább három országos médiumban megjelentetett médiatervezésre és -vásárlásra vonatkozó kampányreferenciát fel tud mutatni.

Új közbeszerzés a Tüskecsarnokra

Kormányhatározat szerint befejezik a tizenhat éve félbemaradt lágymányosi Tüskecsarnok építését. A stadion jégkorong, labdajátékok, küzdősportok és egyéb sportágak befogadására lesz alkalmas, kiegészülve a hozzátartozó hat munkacsarnokkal. A program szerint az év második felében lezárul az ötletpályázat, majd ezt követően kiírják a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárást. Vígh László kormánybiztos tájékoztatása szerint a befejezéshez és a sporttechnológiai eszközök beszerzéséhez 5,9 milliárd forint szükséges. Az átadást 2014 végéig tervezik.
A Tüskecsarnokot, amely nevét a tetőszerkezet fénybeeresztő tüskéiről kapta, 1994-ben kezdték el építeni, eredetileg az 1996-os világkiállítás egyik helyszíne lett volna. Az expó ugyan elmaradt, de egyetemi sportcsarnoknak tovább épült a létesítmény, a tornász-világbajnokságot, majd az úszó-Európa-bajnokságot képzelték ide.
Később – kormánydöntés szerint – konferencia-központtá kellett volna átalakítani az épületet. Az e célból 2008-ban kiírt pályázatot a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács eredménytelennek minősítette. Az államnak eddig több mint 6 milliárd forintjába került a Tüskecsarnok.

Szeptembertől közös gázbeszerzés

Szeptember elejére várható eredmény az állami kórházak közös központi gázbeszerzésén. Egyelőre a már államosított több mint ötven intézménynek kell ugyanattól a  szolgáltatótól vásárolnia a gázt, s a megoldástól átlagosan húszszázalékos költségmegtakarítást várnak. Mivel az intézmények eddig igen eltérő árakon szerezték be a gázt, lesz, ahol a megtakarítás ennél is nagyobb lesz. A kórházak meghatalmazást adtak a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézetnek a közös beszerzésre, ahol a közbeszerzés technikai előkészítése megkezdődött, és az eljárás várhatóan szeptember elejére fejeződik be. A tendert a közbeszerzési törvény szabályai szerint írják ki, nyílt eljárásban, a végén elektronikus árlejtéssel. A közbeszerzésen bármely, az alkalmassági feltételeknek megfelelő cég indulhat, az alkalmasságot a  GYEMSZI a beszerzés mennyiségéhez fogja igazítani. A közös gázbeszerzésre való átállást megnehezítheti, ha emiatt több évre kötött szerződést kell felbontani.
(További részletek a lapszemle rovatban.)

A MEH gázvásárlási ajánlata

A Magyar Energia Hivatal (MEH) azt javasolja a távhőtermelőknek és -szolgáltatóknak, hogy nyílt, egyidejű ajánlattétellel egybekötött árlejtéses eljárással vásároljanak gázt. A következő, nagy szerződéskötési hullám a  júliustól induló gázévet előzi meg, bár vannak naptári évhez kötött megállapodások is. A távhőpiaci szereplők egy része egyébként is köteles közbeszerzési eljárást kiírni, de nem minden beszerzési forma vezet azonos hatékonysággal a legkisebb ár eléréséhez. A MEH szerint az árlejtéses licit lehet elektronikus – például aukciós ház, beszerzési szolgáltató közbeiktatásával – vagy tárgyalásos. A végső árat meghatározó tényezők egy csoportját célszerű megversenyeztetni, a továbbiakat pedig egységes előrejelzés alapján figyelembe venni. A MEH arra is figyelmeztet, hogy a szerződés különböző pontjaiban hogyan érdemes, tanácsos megállapodnia a vevőnek.

Nem top beszerző az Educatio

Az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. közbeszerzési eljárásainak összértéke 2010–2011-ben nettó 7,08 milliárd forint volt – közölte a szervezet, s egyben cáfolta a Budapesti Corvinus Egyetem korrupciókutató központjának márciusi jelentésében közölt adatot, amely szerint az Educatio elmúlt két évben lebonyolított közbeszerzéseinek tervezett szerződéses összege 100,5 milliárd forint. Így viszont a nettó 7,08 milliárd forintos közbeszerzési értékkel az oktatáshoz kapcsolódó közfeladatokat ellátó Educatio nem tartozott 2010–2011-ben a tíz legnagyobb beszerző szervezet közé. A számok közötti jelentős eltérést egy tender okozta, amelynek értéke a Közbeszerzési Értesítőben megjelent hirdetmény szerint (tévesen) 98,6 milliárd forint volt, amit később az Educatio 98,6 millió forintra helyesbített. A korrupciókutató központ jelentésében viszont az előző az adatot vette figyelembe.

Hírek – röviden

Magyarország csatlakozik a nyílt kormányzásról szóló nemzetközi nyilatkozathoz. A kormány az első körben a nálunk legelterjedtebb korrupciós fajták – az egészségügyi és a  közbeszerzési korrupció – ellen indít harcot. • A magyar hadiipari cégek a  védelmi beszerzések elnyerése érdekében megalapították a Magyar Védelemgazdasági Klasztert. Az a cél, hogy összefogásukkal biztosítsák a  honvédség ellátását, eszközeinek korszerűsítését. • Mohács: összesen 648 millió forintot fordítanak a városi kórház rehabilitációs szolgáltatásainak fejlesztésére; a kivitelezőt közbeszerzési eljáráson választják ki. • Befejeződött a Tolna megyei Medinára tervezett NATO-radartorony építési engedélyezési eljárása, a Honvédelmi Minisztériumban a kivitelezés közbeszerzési eljárását készítik elő. A beruházás becsült értéke 1-1,2 milliárd forint. • A kiviteli tervek átvizsgálása miatt csúszik a debreceni Tudományos Élménypark közbeszerzési pályázatának kiírása. Az összesen 1,8 milliárd forintos beruházás átadási határidejét
– a két korábbi sikertelen tender miatt – 2012 tavaszáról 2013 októberére módosították. • A BKV Zrt. autóbusz-differenciálművek javítására és felújítására kér közbeszerzési eljáráson ajánlatokat. A megbízás 234 járműre vonatkozik. A nyílt eljáráson az ajánlattételi határidő május 30. • A Középülettervező Zrt. nyerte a budai Várbazár rekonstrukciójára, a budavári királyi kertek újjáépítésére és a kapcsolódó közösségi közlekedési fejlesztésre kiírt közbeszerzési pályázatot. Az összesen 8,5 milliárd forint értékű beruházás kivitelezői pályázatai várhatóan ősszel indulnak. • Az új közbeszerzési törvény megengedi, hogy a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó beszerzések egyszerűbb szabályokkal történjenek. Ezek körét ismerteti a Magyar Közlöny. • Hankó Balázs, az Országos Gyógyszerterápiás Tanács titkára szerint: fontos az országos közbeszerzés, de ez nem jelenti azt, hogy az év végére valamennyi hatóanyagra vonatkozóan országos közbeszerzés lesz érvényben. A rendszert előbb egy kisebb, de jól definiált hatóanyagkörben tesztelik, majd fokozatosan terjesztik ki. A gyógyszertanács legfőbb feladata lesz, hogy kialakítson egy egységes országos kórházi gyógyszeralaplistát, emellett folyamatosan elemzi és értékeli a kórházi gyógyszerfelhasználást.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Díszletóriások

Ha az Orbán-kormány objektív mutatókat figyelembe véve döntene a támogatott beruházásokról, még ma kiírná a közbeszerzési pályázatot a hortobágyi bobpálya, valamint a kisalföldi krikettstadion felhúzására. Tudniillik e sportágak világversenyein éppen annyi szerepet játszanak a magyarok, mint a futballeseményeken. Mégis arénát kap az FTC, a Debrecen, és a kétezer lakosú Felcsút is gazdagodik egy háromezres ultramodern létesítménnyel.
Az új Puskás Stadion nem tartozik e körbe, mert alig van már ország Európában, amelyben nincs tisztességes otthona a válogatottnak. A többi tervvel az a  probléma, hogy az állami ajándékért semmiféle teljesítményt nem kellett felmutatni. Nem ismerjük azt az érvet, amellyel indokolható, hogy Szombathely helyett Debrecennek, a Vasas helyett pedig az FTC-nek kell új arénát kapnia. Orbán miniszterelnök megegyezett a Fideszhez tartozó Kubatov pártigazgatóval és Kósa képviselővel, így e klubok örülhetnek. Felcsúton még egyszerűbb a helyzet, mivel a kormányfő az akadémia alapítója. Ezek az érvek.
Igaz, Felcsút közvetlen állami támogatást nem kapott, "csupán" a látványsportágakat támogató cégek társaságiadó-kedvezményének köszönhetően jutott pénzhez. Ennyi pénzből, ha már sportra költik, építhettek volna központot a hátrányos helyzetű észak-magyarországi régióba, hogy ott ösztöndíjrendszert alakítsanak ki tehetséges futballistáknak. Tehették volna e forintokat az MLSZ pályaprogramjába, hogy nincstelen települések önrész nélkül is kaphatnának műfüves létesítményt.
Nincs futballrajongó, aki ne örülne a modern stadionoknak, ám a hazai labdarúgás hosszú távú érdekeit alighanem sérti a hirtelen adakozás. Mert a sportágban nálunk már kultúrává fejlődött a teljesítménytagadás, amit a beruházásokról szóló döntések módja tovább erősít. Amíg nem kell produkálni a milliárdokért, addig hiába a csillogó arénák, nem lép előre a magyar futball – írja a cikk szerzője, Pető Péter.

(Népszabadság, 2012. április 16.)

Gázárlejtés

Új piaci helyzet áll elő azzal, hogy az állami tulajdonú kórházak közös közbeszerzési eljárás keretében, egy csomagban szerzik majd be a földgázt. Az együttes kiírás jobb pozíciót biztosít nekik, mintha külön-külön lépnének fel, még akkor is, ha az árlejtéses technika vajmi kevés teret ad az egyezkedésnek. Maga a felcsillantott üzlet nagysága készteti majd a potenciális eladókat arra, hogy egymás alá kínáljanak.
El lehet azon merengeni, hogy a közös közbeszerzés érdekében mennyire durva lépés felbontatni meglévő szerződéseiket azokkal a kórházakkal, amelyek megállapodásai nem járnak le a júniusban záródó gázévvel, de fölösleges. A szerződésbontás is a piaci eszközök része, ennek az előnyei kerülnek a mérleg egyik serpenyőjébe, a másikba meg a hátrányai.
Nem kizárt, hogy amikor majd mind az ötven állami kórházat – később pedig további bő hatvanat – egyetlen kereskedő lát el gázzal, akkor kiszorul a kórházak mostani gázellátóinak az a hányada a piacról, amelynek a portfóliójában éppen egy kórház a legnagyobb vevő. Még erre is mondhatnánk, hogy ilyen a piac, a  gyengébbek kihullnak. Csakhogy nem tudni, nem vezet-e túlzott piaci koncentrációhoz a folyamat. Bár a kórházak ésszerű, közös fellépése biztosan nem okoz látványos erőeltolódást a gázkereskedők körében, de a kórházak mintájára az állami kézbe kerülő oktatási és más intézmények is létrehozhatnak olyan újabb beszerzési társulásokat, amelyek a kisebb gázkerekedők rovására, a nagyobbakat erősítik tovább.
Mindazonáltal nemcsak a nagyobb gázkereskedők nyerhetik meg a közbeszerzést. Megfelelő alvállalkozókkal felszerelkezve, konzorciumba tömörülve, és alacsony árat garantáló beszerzési portfólió kialakításával sokan esélyessé tehetik magukat. Az ugyanakkor kérdés, mit tesz a komoly szerepre törő MVM Partner, amely elvileg csak nyereséges üzletet csinálhat, viszont állami vállalatnak eladó állami vállalatként lehet, hogy akár nullszaldóig is le kell mennie áraival a  liciten. Igaz, ez is a piac része
– olvasható B. Horváth Lilla cikkében.

(Világgazdaság, 2012. április 20.)

Ha le szeretne iratkozni, kattintson ide