e HETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL
Aktuális képzésünk: ÁLLAMILAG ELISMERT KÖZBESZERZÉSIREFERENS-KÉPZÉS
Gyakorlatorientált képzés az új Kbt. szerint
2012. május 5-től
Aktuális konferenciánk: Az új közbeszerzési törvény és rendeletei a gyakorlatban
2012. május 23. (szerda) 10:00
Korábbi képzésünk
DVD-n, On-line:
Országos Közbeszerzési Konferencia
AZ ÚJ KBT. ÉS VÉGREHAJTÁSI UTASÍTÁSAINAK ALKALMAZÁSSZINTŰ MEGISMERÉSE
DVD cca. 240 perc - On-line megtekintés is elérhető
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
A MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Jön a kórházi gáztender

Szeptember elején várható eredmény az állami kórházak közös gázbeszerzési tenderén. Több mint ötven intézmény írta alá azt az együttműködési megállapodást, amelyben a földgáz központi beszerzésére adtak felhatalmazást fenntartójuknak, a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézetnek. A GYEMSZI tájékoztatása szerint hamarosan megindul a közbeszerzés előkészítése, és az eljárás szeptemberre befejeződik. Jelezték azt is, hogy a május 1. után az intézet felügyelete alá kerülő kórházakat ugyancsak bevonják a közös közbeszerzésbe, így a mintegy 160 egészségügyi intézmény 70 százaléka kerülhet be ebbe a körbe. A tendert a közbeszerzési törvény szabályai alapján írják ki, nyílt eljárásban, a végén elektronikus árlejtéssel. A közbeszerzésen bármely, az alkalmasságnak megfelelő cég indulhat. A GYEMSZI tájékoztatása szerint az alkalmasságot alapvetően a beszerzés mennyiségéhez igazítják majd. A közös gázbeszerzésre való átállást nehezítheti, amikor emiatt esetleg többéves szerződést kell felbontani.

A Molt megelőzve nyert az OMV

Az OMV Hungária Kft. kedvezőbb ajánlatával a Mol Nyrt.-t megelőzve megnyerte az Állami Autópálya Kezelő Zrt. üzemanyag-szállításra kiírt közbeszerzési eljárását. Az OMV így mintegy 2,35 millió liter gázolajat értékesíthet május közepétől 2013 végéig az ÁAK-nak, nettó 650 millió forint keretösszegben. Emlékeztetőül: az olajtársaság
2010 decemberében a MÁV üzemanyagkártyás tenderét nyerte meg, a múlt év márciusában a HM kenőanyag-vásárlásra kiírt közbeszerzési pályázatán szerepelt sikerrel. Tavaly két jelentős Volán-tenderen is befutó volt: ennek eredményeként a Somló Volán Zrt.-nek 3,9 milliárd, a Bakony Volán Zrt.-nek pedig 1,2 milliárd forintért értékesíthet gázolajat.

Az Unió előtt a Közgép-megbízások

Az Európai Unió csalás elleni hivatalához fordult a Demokratikus Koalíció a Közgép Zrt. által elnyert közbeszerzési pályázatok vizsgálatát kérve. Varjú László pártigazgató ismertette Gyurcsány Ferenc DK-elnök levelét, amelyet az uniós hivatalt vezető főigazgatónak írt. Ebben az áll, hogy a Közgép Zrt. Simicska Lajos, korábbi APEH-elnök tulajdonában van, aki pedig a Fidesz "és a köré épült cégbirodalom egyik leghírhedtebb" figurája. Emlékeztet továbbá arra a becslésre, miszerint a Fidesz-kormány első másfél évében a Közgép 670 millió euró értékben nyert el megbízásokat. Varjú szerint azt is vizsgálni kellene, hogy a vállalat szerepet játszik-e a Fidesz pártfinanszírozásában. A DK eközben a fejlesztési minisztertől vár választ arra, hogy Közgép pontosan mekkora összegű megbízásokat kapott a kormányváltás óta.

Kinek van bankgaranciája?

A fenti kérdésre a Közbeszerzési Döntőbizottságnak kell megadnia a választ. Két konkurens cég ugyanis egymást vádolja azzal, hogy nincs bankgaranciája. Pedig a tender megnyerése múlhat ezen. A történet: az Orangeways City Kft. megtámadta a BKK kihirdetett eredményét, amelyben a VT-Transman Kft.-t hirdette ki a BKV alvállalkozói tenderén nyertesnek. Az Orangewayst viszont – bankgaranciáját kifogásolva – kizárta a versenyből. Az elmarasztalt cég állítja: PSZÁF-dokumentummal tudja igazolni, hogy bankgaranciája megfelelt a kiírásban előírtaknak. Egyúttal vitarendezési kérelmet adott be, vitatva a győztes VT-Transman Kft. bankgaranciájának érvényességét. A BKK a vitarendezés, illetve a döntőbizottság döntéséig nem köthet szerződést.
Mint arról korábban beszámoltunk: a tender első körében összesen 50 darab, plusz 100 darab opcióként lehívható busz szállítására vonatkozik a pályázat. Amennyiben az opciót is lehívják, a 150 busz ára, a nyolcéves üzemeltetéssel, körülbelül 42 milliárd forint. A közbeszerzési eljárásra hat pályázat érkezett.

A LeasePlan kezeli az ÁAK autóparkját

Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. eredményt hirdetett az autóparkja kezelésére kiírt közbeszerzési pályázatán. A kiírás szerint a feladat 61 új személygépjárműből álló flotta rendelkezésre állásához, javításához, karbantartásához és kezeléséhez kapcsolódó műszaki, pénzügyi és adminisztrációs szolgáltatás nyújtása. A hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos eljáráson a négy beérkezett ajánlat közül a LeasePlan Hungária Zrt. nyert nettó 643,9 millió forintos ajánlatával (az előzetesen becsült összeg 810 millió forint volt). A szolgáltatási szerződés 2012. augusztus 16-tól négy évre szól. A második legjobb ajánlatot a Porsche Lízing és Szolgáltató Kft. tette. Pályázott még az MKB-Euroleasing Autópark Zrt. és az ARVAL Magyarország Járműparkkezelő Kft.

Kiírták a Széll Kálmán tér tenderét

A BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt. közbeszerzési eljárást írt ki a Széll Kálmán tér rekonstrukciójára és a budai fonódó villamosközlekedés megteremtése című projektek megvalósításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítésére, az engedélyek megszerzésére, valamint a rekonstrukcióhoz kapcsolódó városépítészeti és építészeti tervpályázat lefolytatására. A kiírás szerint a befejezés határideje 2015. szeptember 30. Olyan cég adhat be ajánlatot, amely az előző három évből legalább három, összesen legalább nettó 150 millió forint értékű, közúti vasúti közlekedéshez kapcsolódó pályatervezésre, energiaellátás, jelzőberendezések vagy megállók tervezésére vonatkozó referenciát tud felmutatni. A nyílt eljáráson az ajánlattételi határidő június 4-én jár le. A közbeszerzés becsült értéke nettó 377,6 millió forint, amelyből 140 millió a Széll Kálmán tér rekonstrukciójának és 237,6 millió a budai fonódó villamosközlekedés megteremtésének tervezési, engedélyezési költsége – derül ki az ajánlati felhívásból.

Eredményt hirdettek a nyomdatenderen

A Folprint Zöldnyomda Kft. nyerte meg a fejlesztési tárca felügyelete alatt működő Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) közbeszerzési tenderét, amelyet az ellátási körébe tartozó minisztériumok és intézmények nyomdai feladatainak ellátására írt ki. A szerződés szerint a nyomdai szolgáltatást 2012 végéig, legfeljebb 40 millió forint keretösszeg erejéig vehetik igénybe a kedvezményezettek. A nyílt eljárásra három ajánlat érkezett; a nyertesen kívül a Pátria Nyomda Zrt. és a Codex Értékpapírnyomda Zrt. pályázott. A Folprint korábban is dolgozott a minisztériumoknak, többek között 2009-ben nettó 90 millió forint keretösszegű megbízást nyert el a KEF elődjétől, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságtól.

Megsemmisítették a régészeti közbeszerzést

A Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette a Győr-Moson-Sopron Megyei Múzeumok Igazgatósága által meghirdetett ásatási tender eredményét. Az intézmény tavaly augusztusban írt ki pályázatot régészeti feltárásokhoz kacsolódó feladatok ellátására, azzal, hogy a nyertessel több évre szóló keretmegállapodást köt. Két közös ajánlat érkezett; közülük a Lekri Partner Kft. és a Pro Primo Biztonsági 3000 Kft. párost hirdették ki nyertesnek. A vesztes duó – Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. és a West Hungária Bau Kft. – jogorvoslatért a döntőbizottsághoz fordult, amely megállapította: a nyertes ajánlata érvénytelen, mert kirívóan alacsony, gazdaságilag ésszerűtlen, teljesíthetetlen árat adott meg. A KD egyéb kifogásokat is emelt, és mindezek miatt megsemmisítette a tender eredményét. Bírságot nem szabott ki, mert a hiányosságokat helyrehozhatónak ítélte.

Hírek – röviden

Május 2-ig lehetett jelentkezni az Ócsán felépülő szociális lakások, valamint a kapcsolódó infrastruktúra-elemek kivitelezésére az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság által meghirdetett gyorsított kétfordulós közbeszerzési eljárásra. A második fordulóba kerülő pályázókat május 10-ig értesítik. • Sárospatak önkormányzata közbeszerzést ír ki a város közvilágítására, miután – megállapítása szerint – az eddigi szolgáltató Patakhő Kft. nem teljesítette a megszabott feltételeket. • Mindszent: aláírták a szennyvíztisztító és a szennyvízhálózat építésével kapcsolatos támogatói szerződést az Energia Központ Nonprofit Kft.-vel – közölte a Zsótér Károly polgármester. A 85 százalékban támogatott, nettó 3,490 milliárd forintos beruházás októberben startolhat, a befejezés tervezett ideje 2015. december. A projekt kivitelezőinek kiválasztására közbeszerzési eljárások indulnak. • Eredményes volt a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közbeszerzési eljárása, amelyet használt autóbuszok beszerzésére indított. A 38 Volvo 7700 típusú buszt a holland Veolia Transporttól vásárolják, darabonként 16,3 millió forintért. • Legkésőbb októberre elkészül a budai Tüskecsarnok kiviteli terve, amelyet a közbeszerzési eljárás nyertese, az A&D Stúdió készít el. A beruházás 5,9 milliárd forintba kerül. • Dévaványa képviselő-testülete elfogadta az idei évre szóló közbeszerzési tervét, amelyben három beruházás szerepel, összesen 424,3 millió forint költséggel.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Muszáj lemenni kutyába?

Miért éri meg a vállalkozásoknak, hogy etikátlanul, áron alul, a minőségi tartalom rovására vállaljanak el munkákat? A szakma tehetetlen a jelenséggel szemben. Hibás a beszerzői oldal is. A kérdésekre igyekszik választ találni két szakember.
Weisz János kereskedelmi igazgató:
– Üzleti vállalkozásokról van szó. Addig érdemes az árral lemenni, amíg az eredmények elérését nem veszélyezteti, amíg a cég működésének költsége lehetővé teszi. Sajnos, az utóbbi egy-két évben nagyon durva árverseny alakult ki az informatikai biztonsági piacon is. Egyre több közbeszerzésnél kizárólagos döntési szempont az ár, figyelmen kívül hagyva az egyes ajánlatok műszaki tartalmában rejlő különbségeket. A szállítók nagy részének első reakciója, hogy a korábbi piaci árak alá megy. Lemondanak a tisztességes üzleti haszonról, a fejlesztés ellentételezéséről. Szemmel látható a taktika: bármi áron megszerezni egy projektet, bízva abban, hogy a pluszmunkákkal, változáskezeléssel, az adott ügyfélnél szerzett újabb megbízások hosszú távon összességében hasznot hoznak.
A magyar informatikai biztonsági piac "kiszáradt", kevés a projekt és a megbízás. Két-három fős "garázscégek" kis költséggel versenyeznek a magasabb összköltséggel működő vállalatokkal.
Kőrös Zsolt ügyvezető igazgató:
– Vajon mikért mennek bele a kiírók, a beszerzők az ilyen helyzetekbe? Ennek az lehet az oka, hogy a beszerzéssel foglalkozók szempontjai gyakran egészen mások, mint a használóké. Valószínűleg meg is van kötve a kezük, kénytelenek elfogadni az alacsony árat, különösen a közbeszerzéseknél. De nincs ingyenebéd, a nyomott ár a minőségen fog meglátszani. Ekkor azonban a vevők már nem tudják érdekeiket érvényesíteni.
A közelmúltban például a közbeszerző korrektül kiírta elvárásait egy informatikai szolgáltatással kapcsolatosan. Főleg 100 millió forint feletti ajánlatok érkeztek, ez alatt nemigen volt minőségileg elfogadható megoldás. Harmincmillióval nyert a győztes. Nyilvánvaló, hogy a szolgáltatás elvárt minősége nem lesz tartható. Az utóbbi években egyre többen vállalnak be kifejezetten veszteséges üzleteket a közbeszerzéseken. Akár az eredeti ár 20-25 százalékára is lemennek. Veszteséges munkát is szabad végezni, ha a piac- vagy ügyfélszerzés a cél. De a veszteséges üzletekből a piaci körülmények között működő cég nem tud megélni, ráadásul ténylegesen rombolja is a piacot.

(IT-BUSINESS, 2012. április 24.)

Kínaiaké lehet az e-útdíj?

Az eredeti terveknél másfélszer nagyobb, évi 150 milliárd forint bevétellel számol a jövő év közepén elindítandó,
a 3,5 tonna feletti nehézgépjárművek üzemeltetőire kivetett elektronikus, azaz a használatarányos útdíjból a kormány. Arról viszont még csak pletykákat hallani a nemzetgazdasági minisztérium berkeiből, hogy a május 31-ig kiírandó gyorsított közbeszerzési eljáráson egy kínai cég lehet a befutó, sőt az sem kizárt, hogy a szűk határidő és a forráshiány miatt a kínaiak a finanszírozásba is beszállnak. Minderről Fellegi Tamás tavaly őszi pekingi tárgyalásain eshetett szó. Korábban az osztrák Kapsch Telematic Servicest is esélyes pályázóként emlegették.
Ha minden jól megy, néhány hónap alatt megtérülhet az e-útdíj 50 milliárd forintra taksált bevezetési költsége. Úgy tudni, a rendszer üzemeltetése 10-20 százalékot vihet el. A rendszer teljes kiépülése után, 2020-ra évi 400 milliárd forint díjbevétellel számolhat a költségvetés. A tervek szerint az útdíjat évente kétszer emelnék, az inflációt meghaladó mértékben. A gyakori használók és a kevésbé szennyező járművek kedvezményt kaphatnak, a szennyezőkre viszont magasabb tarifa vár.
A nagy elszántság mellett hagyott magának egérutat a kormány, hiszen a terv úgy fogalmaz:
"Ha az új elektronikus útdíj-fizetési rendszer a megadott határidőre nem épülne ki,
az e-útdíj bevezetéséig a jelenlegi matricás rendszer érdemi kiterjesztésével is jelentős többletbevétel garantálható." Nem zárható ki, ezt az opciót azért tartotta fenn a kabinet, mert nem lesz egyszerű a gyors bevezetés.

(Napi Gazdaság, 2012. április 24.)

Kilométerdíjas álmok

Az újratervezett Széll Kálmán Terv szerint a korábban beígértnél hat hónappal később, 2013. július 1-jén elsőként a 3,5 tonnánál nagyobb járművel közlekedők érkezhetnek meg az elektronikus útdíj (ED) "kapujába". Az elektronikus kapuknak azonban ehhez nemcsak az autópályákon, de az állami főutak külterületi szakaszain is fel kellene épülniük a következő 14 hónap alatt. Ami még akkor is sziszifuszi feladat, ha Németh Lászlóné fejlesztési miniszter csapatával betartja a kormány által követelt menetrendet. Ez, dióhéjban összefoglalva: haladéktalanul előkészíti az ED szerződéseit, kiválasztja a kormányzati auditort, gondoskodik a díjpolitika meghatározását lehetővé tevő adatszolgáltatásairól, május 31-ig intézkedik a rendszer gyorsított közbeszerzési eljárásairól, június 30-ig előkészíti a projektszervezet finanszírozását, összeállítja a jogszabálytervezeteket, kialakítja a díjszedés és -ellenőrzés intézményrendszerét, december 31-ig pedig előkészíti a magyar rendszer csatlakozását a nemzetközihez.
Az országos ED-infrastruktúra kiépítéséhez és beüzemeléséhez a külföldi példák alapján körülbelül egy év kellene.
Így a kormány már akkor elkésett a megadott határidő betartásával, ha holnap kiírja a rendszer közbeszerzési eljárását. Ha a határidők kétséges tarthatatlanságától eltekintünk, a kormány tervei felvetnek más kérdéseket is. Például azt, hogy a közúti szállítást terhelő újabb sarc hogyan jelenik majd meg a fogyasztási cikkek árában. Az sem mellékes, hogy a kabinet elvárásai szerint az e-matrica körülbelül 50 milliárdos éves bevételét az ED-rendszernek évente 150 milliárd forinttal kell megfejelnie, és így évi 200 milliárd forinttal gyarapítani a költségvetést, ami kissé illuzórikusnak látszik.
Az elektronikus útdíjból várt bevétel akkor teljesülhet, ha a 3,5 tonnánál nagyobb gépkocsik jövőre a tavalyi befizetések négyszeresét, 2014-ben pedig nyolcszorosát teljesítik. 

(Népszabadság, 2012. április 25.)

Ha le szeretne iratkozni, kattintson ide