e HETI KÖZBESZERZÉSI HÍRLEVÉL
Aktuális konferenciánk: Az új közbeszerzési törvény és rendeletei a gyakorlatban
2012. május 23. (szerda) 10:00
KÖZBESZERZÉSI LEVELEK (szaklap)
a MA HATÁLYOS KÖZBESZERZÉSI JOGANYAG
MÉG TÖBB KÖZBESZERZÉS...

Tisztelt Olvasónk!

A Magyar Közbeszerzési Társaság heti hírlevele a társaság tagjainak készülő exkluzív összefoglaló, amely az előző hét közbeszerzési híradásait szemlézi.

KÖZBESZERZÉSI HÍREK

Tízmilliárdos kormányzati szoftverbeszerzés

A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) nettó 10,5 milliárd forint értékű keretmegállapodásokat kötött szoftverlicencek beszerzésére. Ezek alapján a központosított közbeszerzés hatálya alá tartozó költségvetési szervezetek 8,5 milliárd forint keretösszegben vásárolhatnak közigazgatási, és 2 milliárdért oktatási intézményi licenckonstrukciókat. A beszerzés keretében az intézmények bővíthetik, lecserélhetik, frissíthetik a korábban beszerzett szoftverlicenceket, illetve újat vásárolhatnak. A közbeszerzést két részteljesítésben hirdette meg a KEF. Az első Microsoft- vagy azzal egyenértékű közigazgatási, a másik oktatási intézményi licenckonstrukciók szállítására és a kapcsolódó szolgáltatások teljesítésére szólt. Az első részre öt konzorcium pályázott, és nyert, összesen 25 cég részvételével. A másik részt három konzorcium nyerte, ebben összesen tíz vállalkozás érdekelt. A cégekkel 2013. augusztus 25-ig érvényes szerződéseket kötöttek.

Az M35 Konzorciumé az M35-ös

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. eredményt hirdetett az M35-ös sztráda Debrecen és Berettyóújfalu közötti, illetve a debreceni nemzetközi repülőteret az M35-össel összekötő elkerülő út szakasztervezési, engedélyezési munkálataira kiírt pályázatán. Az uniós és állami forrásból megvalósuló beruházás nyílt közbeszerzési eljárását az M35 Konzorcium nyerte. A közös vállalkozás vezető tagja az Utiber Közúti Beruházó Kft., tagjai a Tura-Terv Mérnökiroda Kft. És az Uvaterv Út, Vasút Tervező Zrt. A konzorciumot vezető cég teljes egészében hazai tulajdonú, a mintegy 130 fős vállalat csaknem negyven éve jelen van a magyarországi közlekedési infrastruktúra fejlesztésében. A szerződéses összeg nettó 2,29 milliárd forint. A kétszer kétsávos, 24,8 kilométer hosszú autópálya-szakaszon négy csomópontot és egy komplex pihenőhelyet alakítanak ki.

Közbeszerzés nélkül épülhet a gyorsvasút

Kínai hitelkeret felhasználásával kínai állami vállalat építheti meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető gyorsvasutat. Magyar alvállalkozókra és beszállítókra számíthatunk, ám a százmilliárd forint nagyságrendű projekt magyar résztvevőit várhatóan nem közbeszerzési eljárásban választják ki – írja a Világgazdaság. A közbeszerzési törvény szerint ugyanis nem kell alkalmazni a törvényt „nemzetközi szerződésben meghatározott külön eljárás alapján történő beszerzésre, ha az Európai Unión kívüli állammal kötött szerződés projekt közös megvalósításával vagy hasznosításával összefüggő beszerzésre vonatkozik”. Emlékeztetőül: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – Fellegi Tamás kínai útja után – arról számolt be, hogy kínai–magyar megállapodások aláírása várható a magyarországi beruházásokra fordítható egymilliárd eurós fejlesztési keret felhasználásáról. Ebben a gyorsvasút konkrét projektként szerepel. Az egymilliárdos fejlesztési hitelkeret felhasználásáról a felek május 1-jén aláírták a megállapodást.

Tenderek kiadói és nyomdai szolgáltatásokra

A Magyar Turizmus (MT) Zrt. kiadói és nyomdai szolgáltatásokra vár ajánlatokat. A győztes feladata lesz turisztikai kiadványok és promóciós eszközök nyomdai kivitelezése, gyártása vállalkozási keretszerződés keretében, amelyet négy évre kötnek a felek. A nyílt eljáráson az ajánlattételi határidő június 18-án jár le. Hét részteljesítésre lehet pályázni (különböző méretű színes kiadványokra, nejlon és papír reklámtáskákra, dossziékra, egyéb termékekre), részenként más-más árbevételt, illetve szolgáltatási referenciát kell igazolni. Az ajánlatok közül az összességében legkedvezőbbeket hirdetik ki győztesnek. A legnagyobb súlyszámmal (90) az árat értékelik, de figyelembe veszik a környezetbarát anyagok alkalmazását, a kiszállítási díjat és a késedelmi kötbér mértékét is.

Ötmilliárdos Duna-ági projekt

A Ráckevei (Soroksári) Duna-ág vízgazdálkodásának javítására, a szennyező anyagok kivezetésére 14 érintett önkormányzat társulást alakított, amely összesen 8500 ingatlantulajdonos problémáját kívánja megoldani. A társulás 2010-ben nyújtott be pályázatot, és ez az első eset, hogy uniós támogatással üdülőterületek csatornázására kerülhet sor. A több mint 5 milliárdos teljes költségből csaknem 4 milliárdot a kohéziós alap és a központi költségvetés társfinanszírozása, a fennmaradó 26 százalékos részt pedig az önerő biztosítja. A csatornázási munkálatok megkezdése a közbeszerzési eljárások lebonyolításának függvénye; legkésőbb augusztusig szeretnének eredményt hirdetni. A projekt befejezésének határideje 2014, annál is inkább, mert a szerződés szerint a végső elszámolást 2014. december végéig le kell zárni.

M86: a Vegyépszer helyett a Magyar Aszfalt

A Magyar Aszfalt–Közgép konzorciuma veszi át az M86-oson a 9,2 kilométer hosszú Szombathely–Vát szakasz szélesítési munkálatait. Az eredeti beruházási tender konzorciumi tagja, a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. ugyanis pénzügyi problémák miatt 2010 őszén levonult a területről. Ez év tavaszán a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. új közbeszerzést írt ki, és a beérkező három ajánlat közül a legolcsóbbat kiválasztva a Magyar Aszfalt Kft. És a KÖZGÉP
Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. alkotta Szombathely MK 86 konzorciumot hirdette ki győztesnek. A szerződéses összeg 7,037 milliárd forint. Szombathely és Vát között 6,2 kilométeren új nyomvonalon, 3 kilométeren pedig melléépítéssel kétszer kétsávos főutat alakítanak ki.

Százmillió fölötti hitelszerződések

A megyei jogú városok 2011 eleje óta mintegy harminc alkalommal kötöttek szerződést 100 millió forintnál nagyobb hitelről, illetve hívtak le ennél nagyobb összeget korábban megkötött szerződéseik alapján. A felvett hitelek egy részéből uniós finanszírozási projektek önrészét teremtették elő az önkormányzatok. Az esetek jelentős részében a hitelfelvételre meghirdetett közbeszerzési eljárásokra egyetlen ajánlat érkezett, sőt volt olyan eljárás, amelyet érdektelenség miatt meg kellett ismételni. Négynél több pályázónál több egyszer sem volt. A közbeszerzési törvény szerint az ajánlatkérő – a saját vagy a Közbeszerzési Hatóság honlapján – köteles a közbeszerzési eljárás alapján megkötött szerződéseket közzétenni. Az önkormányzatok egy része azonban különféle okokból ennek az előírásnak nem tesz eleget.
(További részletek a lapszemle rovatban.)

Debrecen: nyílt közbeszerzés a stadionra

Szakmai konferencián mutatták be Debrecenben az új Nagyerdei Stadion koncepciós terveit. A bejelentés szerint az aréna építése és a környezet rekonstrukciója ősszel kezdődik, és 2014 tavaszán fejeződhet be. A húszezer fő befogadására alkalmas stadion terveinek engedélyeztetési eljárására a nyáron kerül sor, majd nyílt közbeszerzési eljárással választják ki a kivitelezőt. Ha a tender eredményes lesz, a munkálatok is elindulhatnak. A tájékoztatás szerint a tervezők aszimmetrikus stadiont vizionálnak, amelynek keleti oldala alacsonyabb lesz a főtribünként funkcionáló nyugati lelátónál. Kósa Lajos polgármester tájékoztatása szerint a tervezésnél figyelembe vették az UEFA 2015-től bevezetendő új szabályait is. Ennek megfelelően a stadion – Bajnokok Ligája, világbajnoki mérkőzés és Eb-döntő kivételével – bármilyen mérkőzés megrendezésére alkalmas lesz. Vígh László kormánybiztos hozzátette: a kormány célja, hogy Magyarországon négy-öt ilyen, UEFA 4. kategóriás stadion épüljön fel. A debreceni után az Albert Stadion és a Puskás Stadion következhet.

Banki kartellgyanút vizsgál a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal helyszíni vizsgálatot folytatott le a Bankárképző Központban, ahol a bankok közös adatbázisával kapcsolatban lefoglalt elektronikus adathordozókat, illetve dokumentumokat. Az adatbázist a tavaly év végén indított eljárástól függetlenül vizsgálja a hivatal – tájékoztatott a GVH közleménye, amely így folytatja:
„az adatbázis kimeríti az információs kartell gyanúját, mivel ennek a rendszernek a segítségével egyes piaci szereplők hozzájuthatnak a konkurencia nem nyilvános adataihoz, amelyek ismerete csökkentheti számukra a verseny kockázatát”. A GVH tájékoztatásából az is kiderül, a vizsgálat jelenlegi állása alapján nem lehet kimondani, hogy bankközi adatbázist bármelyik hitelintézet a versenytörvényt sértő módon használta fel. A vizsgálat ennek kiderítésére irányul.
(A témával összefüggő cikk a lapszemle rovatban olvasható.)

Hírek – röviden

Az e-útdíj rendszerének kiépítéséhez szükséges közbeszerzések gyorsított eljárásban, még az első fél évben megkezdődnek. A kormány döntése értelmében 2013. július elsejével vezetik be a használatarányos útdíjat a 3,5 tonna összsúlyt meghaladó járművekre. • Hamarosan kiírhatja a nemzetközi tendert a paksi atomerőmű bővítésére a Magyar Villamos Művek Zrt. – a Népszava információja szerint. A parlament még 2009‑ben megadta a hozzájárulást a projekt elindításához, és már számos hatásvizsgálat is elkészült a leendő beruházásról. • Fokozatosan vezetik be a kórházak gyógyszereinek központosított közbeszerzését, és előbb egy kisebb hatóanyagkörben tesztelik a megoldást – tájékoztatott az Országos Gyógyszerterápiás Tanács. • Erőltetett ütemben, de a törvényességet messzemenően figyelembe véve zajlik az Erkel Színház közbeszerzéseinek sora – nyilatkozta Várkonyi Judit, az Operaház sajtófőnöke. Az átalakításra 1,8 milliárd forintot különítettek el a központi költségvetésben. • Három pályázatot írt ki a Magyar Energia Hivatal a főként a lakossági fogyasztókat ellátó egyetemes szolgáltatók, illetve a villamosenergia-elosztók költségeinek vizsgálatára. • Felújítják a 451-es számú, Szentest Kiskunfélegyházával összekötő főutat; a tervezésre kiírt közbeszerzést a RODEN Mérnöki Iroda Kft. nyerte. • A Hamu és Gyémánt cégcsoporthoz tartozó H360 Reklámügynökség Kft. lett a befutó az Államadósság Kezelő Központ Zrt. által reklámtevékenységekre kiírt közbeszerzési eljáráson. A 120 millió forint értékű szerződés 2013 végéig szól. • Rajtol a több mint egymilliárdos szentesi városrehabilitációs program. A beruházás első fázisára kiírták a közbeszerzési eljárást.

KÖZBESZERZÉSI SAJTÓSZEMLE

Sajtószemlénk a magyar sajtóban megjelent hírek és információk kivonatolt és szerkesztett formája (az eredeti forrás mindenkori megjelölésével).

Számolgathatnak a kartellezők

A Gazdasági Versenyhivatal februártól sokkoló összegekkel sújthatja a tenderek titkos szövetkezőit. Márpedig elrettentő bírságokban eddig sem volt hiány. A vasútépítő kartell tagjait például 7,2 milliárd, az autópálya-kartellt 7 milliárd, a gépjármű-felelősségbiztosító kartellt pedig 6,8 milliárd forintra bírságolta a GVH – a legnagyobbakat említve. A Fővárosi Ítélőtábla többször figyelmeztetett arra, hogy a közgazdasági alapokon nyugvó, matematikai bírságszámítási módszer nem alkalmazható, mígnem a GVH újragondolásra kényszerült. Ezen lendített tavaly a gázszigetelésű kapcsolóberendezések piacát érintő kartellügyben hozott legfelsőbb bírósági határozat, amely leszögezte: a GVH-t köti a saját bírságközleménye, és ha a hivatal annak alkalmazásával bírságolt, akkor a bíróság is kizárólag annak keretei között vizsgálhatja felül a versenyhatósági döntést. Így a bírság összegszerűségére vonatkozó indoklás levezetését veheti csupán figyelembe a bíróság, és azt saját szempontjaival nem helyettesítheti.
Így tehát az új bírságközlemény továbbra is matematikai módszereket alkalmaz, ám tekintetbe veszi az eddigi bírósági álláspontokat. A kiindulási alap változatlanul a jogsértéssel érintett bevétel 10 százaléka, ez automatikusan megháromszorozódik a közbeszerzéseknél elkövetett összejátszások esetén. Nagyobb büntetési összegekkel számolhatnak azok a nagy cégek is, amelyeknek a kartellezésből nyert árbevétele viszonylag csekély. Figyelembe veszi viszont a hatóság a válság hatásait is. Nem cél az adott társaság ellehetetlenítése, mondta Tóth András, a GVH versenytanácsának elnöke. Ezért ha az érintett cég a bírság következtében kiesne a piacról, s emiatt gyengülne a verseny, nőne a munkanélküliség, úgy elképzelhető, hogy csökkentik a bírság összegét. Likviditási gond esetén pedig akár fizetési kedvezmény is kérhető.
Furcsa helyzetet teremt, ám nem a közlemény, hanem a mögöttes törvényi szabályozás hibája, hogy fizetési könnyítést csak a bírságoló határozat meghozatala előtt lehet kérni. Ennek az ellentmondásnak a feloldását sürgetik a szakemberek, és felvetik azt is, hogy a közbeszerzési kartellek esetén alkalmazandó háromszoros szankció aránytalanul bünteti a gyakran kkv méretű magyar vállalkozói kört. Mindenesetre a közlemény máris többeknek segít a számolásban. A GVH ugyanis jelenleg több mint tíz kartellügyben vizsgálódik. Közülük a cukorkartell és a vasúti áruszállítással kapcsolatos visszaélés már a versenytanács döntésére vár.

(Figyelő, 2012. május 3.)

Kevés a milliárdos hitel

A megyei jogú városok 2011 eleje óta körülbelül harminc alkalommal szerződtek 100 millió forintot meghaladó hitelről, illetve hívtak le ilyen összeget. A legnagyobb összegű hitelt tavaly év eleje óta Debrecen vette fel; a városnak az Erste nyújtott 3,5 milliárd forintot meghaladó kölcsönt. Ugyanez a bank Szegednek kétmilliárd forintot kölcsönzött. Ezeken kívül két, egymilliárdon felüli szerződés volt; az UniCredit kötvényjegyzései Békéscsabán, illetve Szombathelyen.
A hitelek egy részéből uniós finanszírozású projektek önrészét teremtették elő az önkormányzatok, például a keszthelyi belváros rekonstrukciójához, vagy a székesfehérvári fejlesztésekhez. Érdnek a Raiffeisen folyósított márciusban egymilliárd forintot, a szolnoki önkormányzat hitelkerete 870 millió forinttal emelkedett. A hitelfelvételi közbeszerzések nagy részében a nyertes egyedül pályázott, az ajánlattevőnek nem volt versenytársa. A panelhiteleknél viszont Kecskeméten, Szegeden és Székesfehérváron is legalább három bank tett ajánlatot. Akadtak sikertelen eljárások is, például Egerben, ahol az első hiteltenderre egyetlen érvényes ajánlat sem érkezett. Másodszorra a Gránit Bankkal tárgyalásos eljárás keretében állapodott meg a város.
A pénzügyi szolgáltatások beszerzése a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozik, az uniós irányelvek csak néhány kivételt engedélyeznek. A pénzügyi szolgáltatások speciális jellegét a törvény is elismeri: mivel a „szolgáltatás objektív természete miatt a szerződéses feltételek meghatározása nem lehetséges olyan pontossággal”, amely lehetővé tenné nyílt eljárásban a szerződés feltételeinek pontos meghatározását, ezért hirdetménnyel induló tárgyalásos eljárás is elképzelhető. Ez az eljárástípus így intenzív párbeszédet tesz lehetővé a felek között.
A közbeszerzési eljárások során megkötött szerződések nyilvánosságát biztosítani kell, a januártól hatályos új közbeszerzési törvény szerint az ajánlatkérő – saját vagy a Közbeszerzési Hivatal honlapján – köteles a közbeszerzési eljárás alapján megkötött szerződéseket közzétenni. Ebbe a körbe tartoznak a bankokkal kötött hitel-, illetve számlavezetési szerződések is. Az önkormányzatok egy része azonban nem ezt a gyakorlatot követi. Akad városháza, ahol üzleti vagy banktitokra hivatkoznak, de a megkérdezett szakemberek ezt „nem tartják életszerűnek”.

(Világgazdaság, 2012. május 4.)

Ha le szeretne iratkozni, kattintson ide